ZETApress

hírportál

Makoveczek kerítésen

Makovecz Imre életműve előtt tiszteleg a Magyar Nemzeti Múzeum. Közös kiállítással és installációval emlékezik Makovecz Imre halálának 10. évfordulójára a Magyar Nemzeti Múzeum és a Makovecz Imre Alapítvány. Kurátor: Michl-Palotai Krisztina, fotóink Katona Lucia felvételei.

Az “ég és föld közötti építészet” – MAKOVECZ IMRE 1935-2011 időszaki kerítéskiállítás a magyar organikus építészet legnagyobb alakja, Makovecz Imre emléke előtt tiszteleg, halálának 10. évfordulója alkalmából. A múzeum kerítésén elhelyezett tablókon páratlan életművének egy részét mutatják be. A tárlat egy utazó oszlop installációval is kiegészült, mellyel az építész szellemiségét, munkásságát szeretnék közelebb vinni az emberekhez.

Épületek és idézetek a tablón

Összesen 48 tablón mutatja be a Kossuth- és Ybl Miklós-díjas magyar építész, Makovecz Imre válogatott életművét a Magyar Nemzeti Múzeum legújabb tárlata. A Makovecz Imre Alapítvánnyal együttműködésben megvalósult “ég és föld közötti építészet” – MAKOVECZ IMRE 1935-2011 című kerítéskiállításon 2021. november 20-a és 2022. január 15-e között megtekinthető a Magyar Nemzeti Múzeum külső kerítésén.

A fotókiállítás – ami a magyar organikus építészet legnagyobb alakja, Makovecz Imre emléke előtt tiszteleg tablóin a Makovecz által tervezett templomokról, közösségi épületekről készített fotók, mint például a csíkszeredai római katolikus templom, a sevillai magyar pavilon, valamint az egyelőre csak terveken és maketten látható feltámadás temploma mellett Bartók Béla egyetlen, ám világhírű operájának, A kékszakállú herceg várának díszlete, és ezek tervei láthatók. Emellett a látogatók az adott építményhez kapcsolódó idézeteket is olvashatnak a művésztől azzal a céllal, hogy az adott épületen keresztül még jobban megismerhessék magát az embert.

L. Simon László, az MNM főigazgatója Makovecz Imrére emlékezve délutáni köszöntőjében elmondta: büszkék lehetünk rá, hogy közöttünk élt, és ismerhettük. Szigorúsága mögött csillogó, mosolygó szemek és nagy nyitottság jellemezte – szólt az építészről. A főigazgató elmondása szerint a Nemzeti Múzeum immár hagyományosan jelentkezik kerítéskiállításokkal. A Makovecz Imre munkásságát megidéző anyagnak köszönhetően most remélhetőleg sokan fedezik fel maguknak a mester életművét – jegyezte meg.

A képek kiválasztásánál törekedtünk arra, hogy minél átfogóbban mutassuk be édesapám életművét. Úgy hisszük, méltó emléket állítottunk egy nagy művésznek. Ez hatalmas megtiszteltetés, valamint önmagában a Nemzeti Múzeummal való együttműködés szimbolikus értékű az alapítvány számára – mondta Makovecz Pál, a Makovecz Imre Alapítvány Kuratóriumának elnöke felidézve, hogy 2015-ben kormányhatározat született az építész szerteágazó életművének feldolgozásáról, ez hozzájárult ahhoz, hogy az alapítvány nekiálljon édesapja életműve rendezésének, digitalizálásának. Ennek a programnak az eredményei tették lehetővé a most megnyílt kiállítást is, amely nem csupán Makovecz Imre legjelentősebb épületeit mutatja be fotókon, hanem azokhoz szorosan kapcsolódó idézeteket is társít – fűzte hozzá.

Utazó digitális oszlop

A kiállítás másik eleme egy olyan utazó oszlop, mellyel a szervezők a mester szellemiségét, munkásságát szeretnék közelebb vinni az emberkehez. A két és fél méter magas installáció mind a négy oldalán fotók és tervrajzok láthatók Makovecz épületeiről, valamint a falakba épített monitorokon különböző digitális tartalmak, tematikus filmek, légi felvételek engednek betekintést e páratlan életműbe.

Az oszlopot – mely teljesen külön mozog a kiállítástól – még idén az ország nagyobb városaiban, Tatán, Győrben és Székesfehérváron állítják fel két-három hétre egy frekventált, gyakran látogatott helyszínen. Az utazás jövőre is folytatódik, a Múzeum hamarosan újabb városokba juttatja el a tárlatot.

Makovecz Imre volt az első, aki a maga művészi eszközeivel át tudta törni a vasfüggönyt; egy magyar géniusz, aki olyan tehetséggel rendelkezett, mint kevesek – idézte meg a 2011-ben elhunyt építész alakját a délutáni megnyitón az EMMI parlamenti államtitkára. Rétvári Bence hangsúlyozta: a történelem során építészek százezrei dolgoztak már, de egy Makovecz-épületet bárki rögtön megismer. Makovecz Imre azonban több volt, mint építész, a legendás alkotót ugyanis egészen egyedi gondolkodásmód jellemezte – mutatott rá a miniszterhelyettes. A megnyitó moderátora Incze Ildikó színművész volt, Herczku Ágnes nyitó- és záróénekeit Nikola Parov vonós kísérte.

Szóljon hozzá!