ZETApress

hírportál

Mikor leszünk sínen?

Az Önállóan lakni – közösségben élni csoport ma délelőtt kerekasztal-beszélgetést szervezett Sínen vagyunk – fórum a vasúti közlekedés akadálymentességéről címmel a Premier Kultcaféban.

Az esemény a Fogyatékkal Élők Világnapja alkalmából abból a célból került megrendezésre, hogy feltérképezze a vasút használatának nehézségeit Magyarországon – főként mozgássérültek és kisgyermekes szülők szemszögéből – közös gondolkodást, a helyzet javítására irányuló együttműködést indítva el az illetékes szakemberekkel.

Az esemény első részében felvezető előadások mutatták be a témát több szemszögből. Elsőként Földesi Erzsébet, az Európai Fogyatékosügyi Fórum elnökségi tagja mutatta be a fogyatékos emberek európai mozgalmát egy akadálymentesebb vasúti közlekedésért, kitérve mind a hatályos hazai szabályozás, mind számos külföldi jó gyakorlat ismertetésére. Ezt követően Balázs Péter az Önállóan lakni – közösségben élni csoport kerekesszékkel közlekedő, érintett tagja beszélt vidéki utazásai során szerzett tapasztalatairól. Ezután Csikiné Csóka Szilvia kisgyermekes anyuka hívta fel a figyelmet előadásában arra, hogy az akadálymentes megközelíthetőség nemcsak mozgássérült embereket érintő szükséglet.

A szünet után eseményünk folytatásaként kerekasztal beszélgetés következett, melynek keretében a MÁV Zrt. részéről Madácsi Gábor osztályvezető, a MÁV START Zrt-től Némethné Agárdi Anikó szakmai titkár és Utasi Balázs járműkonstrukció vezető is megtisztelt minket jelenlétével. A moderátor szerepét ezúttal Hruskó Erika, az Önállóan lakni – közösségben élni csoport tagja töltötte be.

A beszélgetés során kiderült, hogy a közeljövőben 30 db akadálymentes szerelvény áll majd forgalomba, Madácsi Gábor ugyanakkor beismerte, hogy az állomásépületek jelenleg rossz infrastrukturális állapotban vannak. Megtudhattuk azt is, hogy a MÁV Zrt. jelenleg nem rendelkezik akadálymentesítési ütemtervvel, most zajlik az 53 legforgalmasabb állomás állapotának feltérképezése, erre a célra létrehozott munkacsoport vezetésével.

A vasúti alkalmazottak speciális képzésére vonatkozóan elhangzott, hogy már több, mint 11 ezer munkavállaló vett részt abban a képzési programban, mely a Kézenfogva Alapítvány tapasztalati szakértőinek bevonásával került kidolgozásra. Némethné Agárdi Anikó kifejtette, hogy az elmúlt évben összesen 70 esélyegyenlőséggel kapcsolatos utaspanaszról volt tudomásuk, ugyanakkor ezek csak a bejelentett esetek.

Szolgáltatásfejlesztési szempontból jelentős az a pilot-projekt, melynek keretében a budapesti fej-pályaudvarokon infopontok kerülnek majd kialakításra egy féléves időszakra, melyeknél a mozgáskorlátozott utasok segítséget kérhetnek majd az utazáshoz. A közönség kérdései között kiemelt figyelmet kapott az utazás 48 órás előzetes bejelentésének szükségessége, mely az érintettek számára életszerűtlen. A szakemberek, bár elismerték a problémát, egyelőre nem tettek konkrét ígéretet az időtartam lerövidítésére.

Csoportunk ígéretet kapott ugyanakkor konkrét állomások esetében felmerült problémák kivizsgálására, melyet figyelemmel fogunk kísérni, és folytatjuk az érdekvédelmi munkát a vasúti szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés megteremtése érdekében.

Szóljon hozzá!