ZETApress

hírportál

Miért laposak a magyar sorozatok?

Barátok köztNéhány apró trükkel sokkal látványosabb lehetne a Barátok közt, vagy a Jóban Rosszban. Túlságosan steril, lapos érzetet nyújt a hazai készítésű sorozatok, szappanoperák többsége Felföldi Gábor szakértő szerint ? írta Mózes Edit, GOLD Communications.

Felföldi Gábor, Amerikából hazatért magyar filmes szakember szerint néhány apró trükkel, odafigyeléssel sokkal jobb minőséget lehetne előállítani. A szakemberek tudása, a technikai háttér semmivel sem gyengébb, mint a tengerentúlon, az ottani sorozatok mégis sokkal intenzívebb, mozis hatást keltenek. Kevésbé ragadja meg a nézőt egy-egy magyar sorozat, mint a legtöbb amerikai gyártású széria. A szakembernek olyan érzése van, mintha a hazai filmesek nem használnák ki a lehetőségeiket. Példaként a két legnépszerűbb szappanoperát, a Barátok közt-öt és a Jóban Rosszban-t említette.

Olyan a látvány, mintha bemennék egy áruház műszaki osztályára, és az eladó plazmatévéken a gyári promóciós filmet vetítenék, amelyben minden egyformán éles, nincsenek mozgalmas kontrasztok, abszolút digitális hatást kelt az egész ? mondja Felföldi Gábor, a Highlander Visual Production stúdió vezetője, aki nagy amerikai produkciókban és stúdióknál dolgozott, mintegy másfél évtizedet töltött a tengerentúlon. Az amerikai sorozatokban olyan érzése van az embernek, mintha mozifilmet látna. A Mentalista, vagy a Gyilkos elmék egy-egy epizódja sokkal mozgalmasabbnak tűnik, pedig nem is biztos, hogy a sztori pörgősebb, mint a magyar művekben. Egyszerűen odafigyelnek a kamera beállításaira, a világításra és a hangra ? mondja a filmes szakértő.

Az a bosszantó, hogy a hazai filmesek sokszor arra hivatkoznak, hogy alacsonyabb a költségvetés, pedig egy-egy magyar napi sorozat stábjánál rendelkezésre állnak a megfelelő, profi kamerák, lámpák, hangtechnika. Felföldi Gábor tudja, hogy a rohammunkára sem lehet fogni a gyengébb minőséget, az amerikai szériák is ugyanúgy futószalagon készülnek. Nem is beszélve arról, hogy a magyar operatőrök nemzetközileg is elismertek, tehát a szaktudás sem lehetne gond.

A titok az, hogy nincs titok ? állítja a Highlander Visual Production vezetője. Egyszerűen nem foglalkoznak azzal, hogy a legjobbat hozzák ki a beállításokból. Amin elúszik a dolog, az a világítás, a kamera beállítása és pozíciója. Jellemző, hogy az említett sorozatokban a kamera általában szemmagasságban van, abból a szögből vesz mindent. Olykor a kamera magasságán lehetne állítani, vagy beleférne egy kis extrémebb mozgás, ami kizökkentené a nézőt az egyhangúságból. A világítás a másik probléma. Három fényforrásra van szükség, ami nem feltétlenül jelent három lámpát, ezek közül az egyik lehet természetes fény is. A három közül egyet rendszerint elhagynak a magyarok, ez az úgynevezett hajlámpa. Ha a szereplőt hátulról megvilágítják, akkor vékony, alig látható fénysáv keletkezik a vállán, haján. Ez kiemeli a háttérből, akármilyen közel is áll a falhoz, ennek hiányában azonban beleolvad és unalmasabb lesz a kép. A laikusok ezt persze nem veszik észre, csak annyit, hogy a vizuális élmény valahogy nem az igazi ? hangsúlyozza Felföldi Gábor. A szakember pozitív példát is említ, ez pedig a HBO saját gyártású sorozata, a Terápia. Teljes egészében magyar munka, de bármelyik világszínvonalú stúdióban készülhetne, a végeredményen látszik, hogy odafigyeltek a beállításokra, fényekre, így profi eredmény született ? írta Mózes Edit, GOLD Communications.

Szóljon hozzá!