ZETApress

hírportál

Armel már negyedszer

Idén negyedik alkalommal kerül megrendezésre az Armel Operaverseny és Fesztivál ? tudtuk meg a Nagymező utcai Lengyel Intézetben az évadnyitó sajtótájékoztatójukon, ahol Lantai József fényképezett.

Ezúttal két új partner operaház, az Opera Krakowska ? Krakkó (Lengyelország), a Center tor Contemporary Opera ? New York (USA), valamint három, a korábbi években már résztvevő társulat: a Szegedi Nemzeti Színház, a Théátre Bienne-Soleure és a Josef Kajetán Tyl Színház bekapcsolódásával zajlik a több fordulós esemény.

Dr. Solymos László, Szeged Megyei Jogú Város alpolgármestere, Bátyai Edina a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, Gyüdi Sándor a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Havas Ágnes az Armel Operaverseny és Fesztivál igazgatója és az idei magyar rendezők képviseletében Alföldi Róbert a Nemzeti Színház igazgatója számolt be az előkészületekről.

A verseny egyediségét az adja, hogy – bár itthon és világszerte számos, színvonalas énekverseny működik és fedez fel ifjú tehetségeket évről-évre ? az opera műfajában nincs más olyan verseny, ahol a fiatal tehetségek képességeit összességében díjaznák. A XXI. század operajátszása a komplexitásra épül: a kiváló hangi adottság magas fokú színészi képességgel kell, hogy párosuljon.

A közönség színházat akar látni az operában is: kedvenc előadójának nem csupán remek operaénekesnek, de színpadra termett, tehetséges színész- énekesnek is kell lennie. Az Armel Operaversenyen – mindezt szem előtt tartva – így nem feltétlenül a legkülönlegesebb hangi adottságokkal rendelkező, legjobb énektudású tehetséges fiatal nyer. A győztes az az előadó lesz, aki a legmagasabb színvonalon képes ötvözni a műfaj komplex szakmai kívánalmait: az operaéneklést, a színpadi mozgást és a színészetet.

Ahhoz, hogy az énekesek komplex előadói tehetségét megítélhesse a zsűri és a közönség, a versenyzőket operaelőadásokban kell látniuk. A Fesztivál ezért – közös művészeti, logisztikai és finanszírozási struktúra alapján – új produkciókat hoz létre négy külföldi és egy magyar operaházzal együttműködésben. A partner operaházakban bemutatásra kerülő operákat végül Szegeden, a döntő, vagyis a Fesztivál helyszínén tekinthetik meg a nézők, ahol a szereplők és az alkotók a fődíjért és a közönségdíjakért versenyeznek.

Az Armel Operaverseny és Fesztivál három év alatt megszilárdult szerkezetében, nemzetközi és hazai ismertségében és elismertségében is annyira, hogy rendszerén és szabályzatán már lényegi változtatásokra ne legyen szükség, így szerkezete és időbeosztása is ugyanaz, mint tavaly. Annyi módosulás történt, hogy a verseny összes első fordulóját Kesselyák Gergely, a Magyar Állami Operaház vezető karmestere felügyeli és az ö döntése alapján kerül összesen harminc operaénekes a második fordulóba.

Áprilisban, négy rangos helyszínen (Budapest, Párizs, Los Angeles, New York) zajlanak az első fordulós nemzetközi válogatások, egymástól eltérő időpontokban. A májusi második fordulónak, valamint a versenyt záró tíz napos döntőnek ismét Szeged városa ad otthont – s akárcsak eddig, a versenyoperák java különleges csemegeként szolgál majd a kortárs operák és különleges operaprodukciók szerelmeseinek.

Az operaverseny partner operaházai, produkciói és rendezői 2011-ben: Szegedi Nemzeti Színház (Szeged, Magyarország) ? Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini. Rendező: Juronics Tamás. Théátre Bienne-Soleure (Bienne, Svájc) ? Joseph Myslivecek: Antigona ? Magyarországi bemutató. Rendező: Andreas Rosar. Opera Krakowska (Krakkó, Lengyelország) ? Viktor Ullmann: Atlantisz császára ? Magyarországi bemutató. Rendező: Beata Redo-Dobber ? Josef Kajetán TyI Színház (Plzen, Cseh Köztársaság) Giuseppe Verdi: Rigoletto. Rendező: Alföldi Róbert. Center for Contemporary Opera (New York, USA) Michael Dellaira: A tikos ügynök ? Ősbemutató. Rendező: Sam Helfrich.

Az operaverseny időbeosztása 2011-ben

Első forduló: április. Az első körben a zsűri, négy helyszínen: Budapesten, Párizsban, Los Angelesben és New Yorkban, elsősorban hangi adottságok illetve énektudás alapján válogatja ki a továbbjutó versenyzőket. A négy helyszínről összesen harminc versenyző jut tovább a második fordulóba. Az első forduló helyszínei és időpontjai: Budapest (Magyarország) március 31 – április 1. Párizs (Franciaország) április 4-5. Los Angeles (USA) április 7-8. New York (USA) 2011. április 18-19.

Második forduló: május 29. A fesztivál helyszínén, Szegeden zajlik. Itt válogatják ki a rendezők saját produkcióikhoz a versenyszereplőket, vagyis a döntőbe kerülő tíz versenyzőt. Ezután a versenyzők a végső megmérettetésre a próbaidőszak során készülnek fel a partner operaházakban. A második forduló helyszínei Szegeden: Szegedi Nemzeti Színház / Korzó Zeneház/ Reök Palota.

A döntő: október 6-15. Tíznapos fesztivál keretei között zajlik. Az öt országból érkező produkciókat egyetlen helyszínen, a Szegedi Nemzeti Színházban tekintheti meg a közönség és a zsűri. A díjakat nagyszabású díjátadó gála keretében adják át. A verseny végén a Legjobb Női Opera-előadó és a Legjobb Férfi Opera-előadó díjak kerülnek átadásra. A fődíjak nyertesei ? a legjobb női és férfi előadó ? fejenként tíz-tízezer euró pénzjutalomban részesülnek.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Opera a franciáknál | ZETApress

Szóljon hozzá!