ZETApress

hírportál

Egyetleneim Velencében

A jövő héten kezdődő Velencei Filmfesztiválon mutatják be rövidesen Nemes Gyula Egyetleneim című játékfilmjét. Nagy megtiszteltetés ez számunkra, hiszen utoljára 12 éve hívtak meg hazai filmet e rangos eseményre. E Nemes-alkotást az Arany Oroszlánja-díjra is felterjesztették. Ebben a kategóriájában utoljára 24 éve voltunk a csúcson.

A vígjáték egy mániákusan társat kereső fiúról szól, önéletrajzi elemekkel ötvözve. Egy tíz évvel ezelőtti éjszakán fogalmazódott meg a gondolat a rendező agyában, amikor épp magányosan társnőt keresett. A filmben két történetszál váltogatja egymást: egy burleszkszerű társkeresési hajsza és egy tragikomikus szerelmi történet.

A főhős életformája az ismerkedés: ismerkedik utcán, bulikon, kerthelységben, táncházban, házibulin, koncerten, könyvtárban, múzeumban, buszon, a Margitszigeten, cseten, moziban és a Szigeten. A háttérben dübörög a budapesti éjszaka: a Zöld Pardon, a West Balkán, a PeCsa, az A38, a Sziget. A hazai elektronikus és alternatív zene legjobbjai szólalnak meg DJ Palotai szerkesztésében (Amb, Beatman ? Ludmilla, Colorstar, Ez a divat, Kispál és a borz, Másfél, Membran, Modul, Neo, Quimby, Toy Division).

Dokumentumok a játékfilmben

Nemes Gyula dokumentumfilm rendezőnek készült, ez volt egyúttal diplomafilmje is a prágai FAMU-n, ahol vezető tanára Karel Vachek volt. A forgatáson is felhasználta a dokumentumfilm készítési eszközöket. Az utcai ismerkedési jeleneteknél, vagy például a halárusításnál a járókelőket szólították meg a főszereplők, s azok természetes reakciói látszanak a filmben. Igaz, utána mindegyiküktől beleegyezést kértek a vásznon való megjelenítéshez. Mint a tegnapi sajtótájékoztatón megtudtuk, akadt, aki ehhez nem járult hozzá, így őket ki kellett hagyni az elkészült anyagból.

Tóth Orsolya játsza a lányt, míg partnerét, az örökös ismerkedőt, Kovács Krisztián. Ez utóbbi figura a rendező és a főszereplő egyéniségének összegzéséből adódott. Többször előfordult a forgatáson, hogy Krisztián nem a rendezői utasítás szerint dolgozott, s mégis így maradt benn a filmben, mert Gyula ezt tartotta jobbnak saját verziójánál.

A komikus, egyre abszurdabbá váló társkeresést egy felszabadult, tragikus, őrült szerelem képei oldják fel. A fiú a Szigeten megismerkedik egy lánnyal, akivel elvonultan élnek a Kopaszi gáton. Lázadásuk a világ ellen lassan aláássa kapcsolatukat. A lány romlott nőként viselkedik, mindenki prédájaként írja le magát. Kiderül, hogy a fiú volt az egyetlen az életében. A fiú elkergeti a lányt, és ekkor döbben rá, hogy ő volt élete szerelme. A két történet egymásnak kölcsönös folytatásai, végtelen kört alkotva.

Nemes Gyula többször forgatott már a Kopaszi gáton. Első filmje is ott készült, s a mostanihoz hasonlóan az is három évig tartott. Dokumentálta akkor a sziget életét, később forgatott az ottani bontási munkálatokról, most pedig az újjáépítésekről készít filmet. Szeretné már az ottani munkát végleg befejezni, szeretné, hogy a Kopaszi gát sorsa végleg rendeződne.

Az Egyetleneim sajátos, nyers, fésületlen stílusban, szédítő kameramozgásokkal, 4500 vágással jeleníti meg a mindnyájunk által ismert helyzeteket és helyszíneket. A film két főszereplője mellett a többi fiatalt amatőr színészek játszák improvizatív, happeningszerű jelenetekben. Kiemelt szerepet játszik a kortárs magyar alternatív és elektronikus zene, mely gigantikus klippé varázsolja a filmet.

Az Egyetleneim szinopszisa 1999-ben az OFF fesztivál díját nyerte el, de a film nem ennek a regénynek az adaptációja. A forgatás 2003. őszén és 2004. nyarán volt, és a 2006. Filmszemlére készült el. A 74 perces film az MMK 48 millió forintos támogatásából készült. Hazai bemutatója augusztus 31-én a Moziünnep keretében lesz. Forgalmazza a Budapest Film.

Szóljon hozzá!