ZETApress

hírportál

Panorámás kilátás a vonatablakból

Ma délután egy óra előtt öt perccel indult el az új emeletes vonat Szobra a Nyugati pályaudvarról. A három kocsiból álló szerelvény 18 napon át járja menetrendbe iktatott vonatként az országot. Holnap Szegedre megy, a későbbiekben Nyíregyházán át Szerencsig, Hatvanon át Somoskőújfaluig, Miskolc érintésével Ózdig és Hidasnémetiig közlekedik.

A vonat bemutatkozik a Dunántúlon is. Győrön át Rajkáig és Szombathelyig, Székesfehérváron keresztül a Balaton északi partján Tapolcáig, a déli parton Nagykanizsáig megy. Dél-Dunántúlra Pusztaszabolcson át Sárbogárdig és Dunaújvárosig jut el. November 13-án késő este fejezi be magyarországi küldetését.

A vasúttársaság a tesztutazások során egyrészt kíváncsi a járművek fogadtatására, továbbá felméri a szerelvények üzemeltetési lehetőségeit, amelyet egy későbbi járműbeszerzési pályáztatásnál vehet figyelembe. Az útvonalak kiválasztásánál figyelembe kellett venni, hogy a megszokottnál magasabb vasúti kocsik nem férnek el mindenütt. Mivel nincs mindenütt villamosított pályaszakasz, a vonat dízelvontatással közlekedik mindenütt. Speciális szakaszokon így is képes 120 km/órás sebességre. Az irányítását német szakemberek végzik.

Emeletes vonat járja körbe az országot

A MÁV Zrt. felhívást tett közzé a járműgyártók körében, hogy minél hitelesebb adatokkal rendelkezzen az emeletes vonatok üzemeltetéséről, hiszen csak egy mindenre kiterjedő elemzés alapján lehet a járműbeszerzési stratégiába illeszteni az ilyen típusú szerelvényeket. A felhívásra a Bombardier Transportation, a vasúti közlekedéstechnikai világpiac vezető vállalata, Magyarországra hozta egy diesel vontatású emeletes vonatát, amely két betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból áll. A járművek a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) tulajdonában vannak.

Az emeletes vonatokat Európa számos vasútvonalán használják – a kocsik kialakításától függően – személy, gyors, sőt InterCity forgalomban is. Az emeletes vonatok egyik előnye, hogy ugyanannyi kocsival sokkal több utast lehet szállítani, a tágas belső terek pedig kellemes utazási komfortérzetet biztosítanak.

A vasúttársaság a műszaki és üzemeltetési tényezők mellett nagy hangsúlyt fektet az utasok véleményére, tetszési indexére is, ezért minden járaton kérdőíves felmérést készít. Ezáltal az is kiderül, tetszene-e a magyar közönségnek az új utazási forma, és megfelel-e a vonat a hazai utazási szokásoknak. A felmérés eredményét a MÁV természetesen figyelembe veszi a következő járműbeszerzései során.

A bemutató ideje alatt a vonat menetrendben közlekedő személy- és gyorsvonatok szerelvényei helyett szállítja majd az utasokat az ország különböző pontjaira. Azokon a viszonylatokon, ahol csak másodosztályú kocsik közlekednek, az emeletes vonat első osztályú kocsijába sem kell első osztályra szóló jegyet váltani.

A Bombardier Transportaion

A berlini székhelyű Bombardier Transportation-nek kilencvenhétezer sínen közlekedő járműve fut szerte a nagyvilágban. A vasúti közlekedéstechnika világpiacának vezetőjeként a Bombardier Transportation a legátfogóbb termékportfoliót kínálja, és hatvannál több országban van képviselete. Magyarországon a Bombardier Transportation-t dunakeszi üzeme és egy mátranováki gyár képviseli, ahol több mint ezer munkatársat foglalkoztat.

Néhány héttel ezelőtt az idei Innotrans kiállításon a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn a Bombardier Transportation-nek ítélte oda az idei Különdíjat a 2003-as sorozatú emeletes vonatáért. A DB vonalain összesen több mint ezernégyszáz emeletes jármű van forgalomban. Ezen túlmenően emeletes vonatok közlekednek Izraelben, Dániában, Luxemburgban és Hollandiában is. A fotókat a MÁV sajtóosztályától kaptuk.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. ZETApress » Gyorsabb eljutás Kelet-Magyarországon

Szóljon hozzá!