ZETApress

hírportál

Bírod energiával a mosogatást?

A hét európai országra kiterjedően elvégzett bonni tanulmány, amely a mosogatási szokásokat hasonlította össze, adott ihletet a szeptembertől decemberig tartó Vedd komolyan! ? című kampányhoz, melynek során Budapesten (szeptembertől) és 4 vidéki városban (októbertől) számláló méri a kézi és a gépi mosogatás közötti különbséget ? tudtuk meg az Árkád üzletházbeli sajtótájékoztatón.

A kezdeményezés célja, hogy a hazai mosogatógép penetráció tavalyi 12,6%-os aránya felzárkózzon az európai átlaghoz, ami 35%. Az európai kutatás kimutatta, hogy gépi mosogatással (a kézihez képest) akár 2,5-szer kevesebb energiát, és akár ötször kevesebb vizet használhatunk fel, nem beszélve az időről, a pénzről és a környezet kíméléséről. A kampányhoz a Dumaszínház tagjai is csatlakoztak, akik előadásaikkal hívják fel a figyelmet a környezettudatos életmódra.

Sokszor és eleget hallottunk már az energiatakarékos megoldásokról és a környezettudatos életmódról. A hangzatos jelmondatok mellett azonban egyre inkább teszünk is a környezetvédelemért és azért, hogy ne pazaroljuk fontos értékeinket: az energiát, a vizet és az időnket. Miért éppen a mosogatásban hagynánk ezt figyelmen kívül?

A hét európai országra kiterjedő, mosogatási szokásokat vizsgáló bonni tanulmány alapján mosogatógép használatával akár 2,5-szer kevesebb energia és ötször kevesebb víz felhasználása elegendő lehet ugyanannyi és ugyanolyan szennyezettségű edény megtisztításához, egyúttal nagymértékben csökkenteni lehet a kiadásokat is. A tanulmány arra is rámutatott, hogy kézi mosogatás esetében átlagosan alkalmanként körülbelül 79 percet töltünk mosogatással, ami egy évben 10 napot jelent.

Calgonit Vedd komolyan! ? kampány

A Bosch mosogatógépek gyártójának és forgalmazójának (BSH Kft.) és a Calgonit gyártójának (Reckitt Benckiser Magyarország Kft.) adatai alapján Európában a mosogatógép penetráció átlagosan 35%. Míg Nyugat-Európára vonatkozóan ez a szám 55,9%, addig Kelet-Európában csupán 10%. Magyarország a vizsgált 18 kelet-európai országból a 7. helyen áll, 12,6%-kal. (Ebben a kutatásban Szlovénia vezeti a sort, a nyugat-európai átlagot közelítő 51,6%-ával.)

A környezetkímélő módszerek és a mosogatógépek minél szélesebb körben történő elterjedése érdekében a Calgonit és a Bosch közös kampányba kezd, a fővárosban (az Árkád Üzletközpontban) ma felállított köztéri számláló indításával. A számlálók évi 187 alkalmat vesznek alapul, amelynek kiszámításához az adatok a KSH-tól (lakosság száma, 1 háztartásban élők száma), illetve a vízművektől és a csatornaművektől származnak. Kézi mosogatásnál 103 liter, gépinél pedig 15 liter víz fogyasztását vették figyelembe alkalmanként, a bonni tanulmány európai országonkénti átlagos vízfogyasztási adataira alapozva.

A december 13-ig tartó eseménysorozat 5 helyszínéül szolgáló forgalmas bevásárlóközpontokban (Budapesten szeptember 9-től, Debrecenben szeptember 10-től, Miskolcon október 8-tól, Pécsen november 5-től és Tatabányán december 3-tól) kihelyezett számláló összehasonlítja a kézi és gépi mosogatás által fogyasztott vízmennyiséget a fent jelzett feltételezéseken alapuló adatokból kiindulva. A kampány célja, hogy a mérési eredményekkel bemutassák, érdemes a vizet és energiát pazarló, időigényes kézi helyett a gépi mosogatást választani, amellyel a környezettudatosság mellett spórolhatunk is.

Földünk természetes ásványvíz készletének 70%-a a Kárpát-medencében, és annak fele becslések szerint Magyarországon található. Szakértők az ivóvizet a jövő stratégiai természeti kincsének tartják, ezért én is örülök ennek a kampánynak és minden olyan törekvésnek, ami a felesleges vízfelhasználás csökkentésére vonatkozik ? mondta Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

Duma Pesten és vidéken

A kampányhoz a Dumaszínház tagjai: Aranyosi Péter, Hadházi László, Kiss Ádám és Kovács András Péter is csatlakoztak, akik az adott városokban előadásaikkal népszerűsítik a kezdeményezést. A stand up comedy sztárok fellépésének napjain, a műsort követően (Debrecen, Malompark Bevásárlóközpont: szeptember 20-a, Budapest, Ybl Palota: október 18-a, Miskolc, Szinvapark Bevásárlóközpont: október 24-e, Pécs, Árkád Üzletközpont: november 15-e és Budapest, Ybl Palota: december 13-a), az adott városban három szerencsés nyertes, aki Bosch AAA jelzésű (kiváló energia-, mosogatási és szárítási hatékonyságú) mosogatógépet vásárol a Media Marktban, visszanyerheti a gép értékét. További részleteket a kampányról weboldalukon talál, ahol megtekinthető a Dumaszínház tagjainak burleszk jeleneteivel tarkított kisfilmje is.

A Reckitt Benckiser egyike a világ legdinamikusabban növekvő, háztartási tisztítószereket, szépségápolási és gyógyszeripari termékeket gyártó és forgalmazó vállalatainak. Világszerte milliónyi háztartásban van jelen összesen 17 márkával, mint például a Vanish, Airwick, Calgonit vagy a Cillit Bang. A cég közel 200 éves múltra tekint vissza, és piaci értéke megnégyszereződött, csak ebben a században.

A társadalmi felelősségvállalás jegyében a Reckitt Benckiser 2008. decemberében útjára indította az iparág legambiciózusabb szénkibocsátás csökkentő programját, az ún. Our Home Our Planet kampányt, amely a következő lépés a Reckitt Benckiser Carbon 20 (termékek szénkibocsátásának 20%-kal történő csökkentése 2020-ra) programjában. Magyarországon 2005-ben indult el a Calgonit mosogatógép penetrációnövelő programja, kooperációban a vezető mosogatógép gyártókkal.

A Calgonit márka 1964-ben került a világpiacra, amely Magyarországon 2003-as bevezetése óta piacvezető a gépi mosogatószerek piacán (forrás: AC Nielsen, értékbeni piacrész). A termékek szigorú teszteken mennek keresztül, hogy minél kiválóbb tisztítóhatást biztosíthassanak. Ennek is köszönhető, hogy a vezető mosogatógépgyártók a Calgonitot ajánlják. További részletek a márka honlapján találhatók.

A mosogatógépek szegmensében piacvezető Bosch márka gyártóját és forgalmazóját, a BSH Bosch és Siemens GmbH-t a világ vezető háztartási készülékek gyártói között tartják számon. 2008-ban 8,76 milliárd euró árbevétele volt a cégnek, és több mint 40 országban, közel 70 leányvállalattal rendelkezik.

39 ezer munkatárs dolgozik a BSH nemzetközi leányvállalatainál, összesen 42 gyárban készülnek, a főzésre, mosogatásra, mosásra, szárításra és hűtésre alkalmas háztartási eszközök. A Bosch márka a több éves tapasztalatot és az innovatív szellemet képviseli, oly módon, hogy a vadonatúj technikai fejlesztéseket kipróbált és már bizonyított megoldásokkal kombinálva kínálja. A Bosch 1989 óta a környezetvédelem elkötelezett híve.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Debreceni környezetvédelem | ZETApress

Szóljon hozzá!