ZETApress

hírportál

Kápolnásnyéki FLIRT

415-062 FLIRTMegérkezett Svájcból az első két új FLIRT motorvonat. Ma először mutatta meg a nyilvánosságnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a MÁV-START és a Stadler a nemrég Magyarországra érkezett két FLIRT egyikét ? a 415-062 pályaszámút ? a felújított kápolnásnyéki vasútállomáson, ahová a Déli pályaudvarról 10:05-kor induló zónázó vonattal utaztunk.

Az első új motorvonat a szigorú műszaki és hatósági ellenőrzéseket és engedélyezést követően, várhatóan idén ősszel állhat forgalomba. A 2015 őszéig megérkező negyvenkét új FLIRT a Budapest elővárosi vasútvonalakon közlekedik majd. Az új motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utazási körülményeket kínálnak, üzemeltetésük éves szinten milliárdos nagyságrendű megtakarítást jelent a vasúttársaság számára.

Megérkezett Svájcból Magyarországra a negyvenkét új FLIRT motorvonat első két járműve, így a Nemzeti Közlekedési Hatóság felügyelete alatt megkezdődhettek a hazai álló- és futópróbák. A MÁV-START a használatbavételi engedély kiállítása után indíthatja el menetrendben meghirdetett vonatként a 061. és 062. FLIRT-öt. A kék-fehér-sárga-szürke színű motorvonatokkal először a székesfehérvári vasútvonalon utazók találkozhatnak majd. A járműveket pontosan egy évvel a szerződések aláírását követően ma délelőtt fél 12-től tekinthettük meg először az érdeklődő vasútbarátokkal együtt. A fogadást követően 13:08-kor indult vissza zónázó vonatunk a Déli pályaudvarra.

Az Orbán-kabinet 2010-ben egyértelművé tette, hogy az Európai Unióban és a világon érvényesülő iránnyal összhangban elkötelezett a közösségi közlekedés, a vasút fejlesztése mellett. Négy év alatt összesen 760 milliárd forint értékű korszerűsítést, bővítést végeztek és végeznek el a kivitelezők a MÁV Zrt. hálózatán. A kényelmes motorvonatok közlekedtetésével minden feltétel adott ahhoz, hogy az elővárosi forgalomban is még többen válasszák a vasút szolgáltatásait, egy jól működő és versenyképes vasút jöjjön létre Magyarországon ? mondta Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter az avatóbeszédben.

A felújított kápolnásnyéki állomás és az új motorvonat nagyszerű példája annak a felelősségteljes, jövőbe mutató gondolkodásmódnak, ami az elmúlt években a vasúttal kapcsolatos hozzáállást jellemzi Magyarországon. Az utóbbi időszak vasutat támogató közlekedéspolitikája jól megalapozza a vasúti közlekedés fejlesztését, kiszámítható és stabil működtetését, szolgáltatási színvonalának fokozatos emelését. Megújuló pályahálózat, korszerű jegyértékesítés, jó parkolási lehetőség, kulturált várakozás, kínálati, ütemes menetrend, igényes vonatok, minőségi kiszolgálás. A MÁV-nál erre törekszünk országszerte, és egyre több vonalon tudunk ilyen szolgáltatást nyújtani ? tette hozzá Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az új járművek a Budapest?Székesfehérvár, Budapest?Pusztaszabolcs, Budapest?Szob, Budapest?Veresegyház?Vác, a Budapest?Cegléd?Szolnok, és a villamosítás befejezését követően a Budapest?Esztergom vasútvonalon közlekednek majd. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet majd FLIRT-ökből kiállítani. Így évente harmincnégy millió utazást, az éves utazások negyedét tudjuk korszerű motorvonatokkal kiszolgálni. A már meglévő FLIRT-ök bizonyítottak, népszerűek az utasok körében: ahol ezek a járművek közlekednek, ott hat-tizenkét százalékkal nőtt az utasszám ? emelte ki Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.

A tavaly aláírt szerződésnek köszönhetően 2015 őszétől 112 FLIRT-vonat ? 102 MÁV-START és 10 GYSEV ? közlekedik Magyarország vasútvonalain. A beszerzés nemcsak a MÁV és a GYSEV, hanem a Stadler számára is jelentős mérföldkő, ilyen nagy és egységes FLIRT-flotta ugyanis sehol máshol nem üzemel a világon. Büszkék vagyunk arra, hogy továbbra is jelentős mértékben hozzájárulhatunk a hazai vasút fejlesztéséhez. A FLIRT-motorvonat a Stadler legsikeresebb terméke, az elmúlt években a cégcsoport csaknem 950 motorvonat gyártására kapott megbízást 15 országból ? fejtette ki Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport hazai országigazgatója. Peter Jenelten, a cég ügyvezető alelnöke is megjelent, de nem szólalt fel az ünnepségen.

A MÁV-START Zrt. 2012 novemberében indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsony-padlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzést a Stadler Bussnang AG nyerte meg, amelynek keretében a svájci járműgyártó 42 darab egy-áramnemű alacsony-padlós elővárosi és regionális villamos motorvonatot gyárt a MÁV-START részére. Az utolsó járműveket legkésőbb 2015. szeptember 30-ig adják át utasforgalomra kész állapotban. Az új elővárosi vonatok a 2007-ben beszerzett FLIRT flottától eltérően kék-fehér-sárga-szürke fényezést kapnak, amely illeszkedik a MÁV-csoportnál általánosan alkalmazott színvilágba. A leszállított 42 új járművel együtt a MÁV-START kötelékében már 102 korszerű FLIRT motorvonat közlekedik majd, míg a GYSEV vonalain a december 6-án átadott negyedikkel együtt összesen tíz szerelvény közlekedik majd.

Az akadálymentesített járművek összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük pedig 160 km/óra. A motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekesszékek és kerékpárok fogadására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdóval, WiFi-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek. A járműveket a gyártó ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon is 160 km/h sebességgel közlekedhessenek. A FLIRT típusú motorvonatok az elmúlt években a kiemelkedő megbízhatóságuk mellett, öt év és negyvenmillió megtett kilométer alatt hétmilliárd forintértékű villamos energiát takarítottak meg a vasúttársaságnak.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Két új FLIRT a Keletiben | ZETApress

Szóljon hozzá!