ZETApress

hírportál

Budapestre ért az Alstom

Az Alstom Transport leszállította Budapestre a prototípus METROPOLIS metrószerelvényt. Az M2 metróvonalra összesen 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvény érkezik majd. Az első új metró-kocsikat az Alstom katowice-i gyárából, speciális szállítójárműveken szállították ?célállomásukra?, Budapestre egy 700 km-es út során ? tudtuk meg a ma déli sajtótájékoztatón.

Összeszerelve az öt metró-kocsi egy száz méter hosszú, teljes hosszában végigjárható ultramodern szerelvényt alkot. A korszerű metrószerelvények új minőségi színvonalat jelentenek majd a városi tömegközlekedésben. Ráadásul kötődhetnek is hozzájuk a budapestiek, hiszen Magyarországon először, még 2006-ban az utazóközönség internetes szavazáson határozhatta meg, hogy milyen küllemű járművel kíván utazni.

Az új Alstom gyártmányú metrószerelvények kényelmesek, teljes egészében légkondicionáltak, a legmodernebb utas-tájékoztató rendszerrel vannak felszerelve, a belső terükben alkalmazott színek és a felhasznált anyagok meleg tónusai pedig nemcsak kellemes és pihentető atmoszférát teremtenek, de egyben tágas és kellemes környezetet is biztosítanak az utazáshoz. Az új METROPOLIS metrószerelvényt az Alstom Transport Demszky Gábor főpolgármester és Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes jelenlétében mutatta be a Fővárosi Önkormányzat, valamint a BKV Zrt. és a DBR Metró Projektigazgatóság vezetőinek és szakembereinek. A prototípus jármű tesztelését hamarosan megkezdik a BKV próbapályáján, annak érdekében, hogy az megkaphassa a végleges típusengedélyt és minél előbb már utasokat is szállíthasson.

Hamarosan kezdődik a tesztelés

Az Alstom Transport és a BKV 2006. május 30-án írta alá az M2 és az újonnan épülő M4 metróvonalak új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 215 millió euró értékben. Ez a legnagyobb összeg, amit Budapest valaha is járműpark modernizációra fordított, amely révén az Alstom Transport lett a BKV legnagyobb gördülőállomány beszállítója.

Az új budapesti metrószerelvények külleme ? amelyet Xavier Allard, a híres francia ipari formatervező és stylist tervezett ? a Millenniumi Földalatti-vasút stílusjegyeit és karakterét idézi: a szerelvények frontján a fényszórók középre pozícionáltak, a padlószintet markáns vonal jelzi, az ütközők elhelyezése pedig szinte azonos a Kisföldalattiéval. Ezt a design-t a budapestiek egy internetes szavazáson, 3 különböző front-design koncepció közül választhatták ki.

A különböző szolgáltatásokkal együtt mintegy 65 milliárd forintért megvásárolt 170 metró-kocsi naponta egymillió utast tud majd szállítani a 2-es és a 4-es metró vonalán ? mondta Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere az első Budapestre érkezett metrószerelvény bemutatóján. ? Az új, ultramodern Metropolisok forradalmasítják Budapest közlekedését a felszín alatt. Bízom abban, hogy ezeknek a járműveknek a kedvéért ? amelyek csendesebbek, kényelmesebbek, gyorsabbak, biztonságosabbak lesznek elődeiknél ? egyre többen teszik majd le autóikat, és így az utakra is továbbgyűrűzik a metró jótékony hatása. Budapest átjárhatóbb lesz és csökken a levegőszennyezettség mértéke ? tette hozzá a főpolgármester.

Ha valakinek szemernyi kétsége is lett volna, hogy az egyéni közlekedéssel szemben miért fontos minden erővel a közösségi fejlesztése, azt meggyőzhette például a januárban elrendelt fővárosi szmog-riadó is ? emlékeztetett rá Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. ? A 2-es metró vonalára megrendelt korszerű metrószerelvények nemcsak esztétikai élményben hoznak újat az 1970-ben megismert szovjet szerelvényekhez képest, hanem a metróközlekedés vonzerejének növelésében, így a légszennyezettséggel járó felszíni forgalom mérséklésében is ? mondta.

Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója szerint: Ahhoz, hogy társaságunk hosszú távon is a régió vezető közösségi közlekedési szolgáltatója maradhasson, elengedhetetlen a mára elöregedett járműpark folyamatos fiatalítása. Örömmel álltam az elmúlt hónapokban a kelet-nyugati metró vonalára érkező modern, európai, kényelmes, akadálymentes és környezetkímélő szerelvények ügye mellé, és bár ezek a járművek még önmagukban nem jelentenek teljes megoldást, mégis megmutatják, hogy milyen az az új közlekedési minőség, amit meg szeretnénk teremteni a fővárosiak számára az elkövetkezendő években.

Belső kialakítása és felszereltsége egy valóban szerethető metróvá teszi a METROPOLIS-t. Az Alstom Transport által gyártott budapesti metrók belső tere kényelmes. A száz méter hosszú szerelvény összesen 1023 utast tud szállítani, akik közül 209 kényelmes üléseken foglalhat helyet, az állók pedig az ajtótérben elhelyezett különleges formájú, három osztatú kapaszkodó-rudaknál állhatnak. Minden egyes kocsi mindkét oldalán négy ajtó van, amelyek az eddigieknél szélesebbek ? 1,3 méter ? annak érdekében, hogy az utasok gyorsabban ki- és beszállhassanak az állomásokon.

Gyorsaság, kényelem, biztonság

A szerelvény ? amelynek maximális sebessége 70 km/óra ? egyterű, így az utasok végigsétálhatnak benne az elejétől a végéig. Az új METROPOLIS szerelvény modern világítási rendszere, az alkalmazott világos színek és a felhasznált anyagok pirosas, meleg tónusai nemcsak kellemes és pihentető atmoszférát teremtenek, de egyben tágas és kellemes környezetet is biztosítanak az utazáshoz. Az utasok kényelmét a beépített légkondicionálás és a legmodernebb utas-tájékoztató rendszer szolgálja.

Amikor családunk egy új autót kap, napokig, hetekig, sőt hónapokig is izgatottak vagyunk, mert az új közlekedési eszköz éveken át befolyásolja kényelmünket, biztonságunkat, utazásaink, végső soron pedig életünk minőségét. Különösen igaz ez egy olyan komplex közlekedési eszköz esetében, mint amilyen egy metró, amely mintegy 30 évig, naponta határozza majd meg utazásaink minőségi színvonalát, sőt tükrözi majd a városképet és kifejezi annak identitását ? mondta Gallatz Zoltán, az Alstom Transport Hungary igazgatója. ? A világon ma forgalomban lévő minden negyedik metró-kocsi az Alstom Transport terméke. Célunk az, hogy Budapest számára is hosszútávú és megbízható partner legyünk nem csak a metrószerelvények, de egyéb gördülőállomány típusok, villamos és elővárosi szerelvények szállítása terén is ? tette hozzá az igazgató.

A METROPOLIS termékcsalád az Alstom Transport igazi slágerterméke: ebből a típusból ugyanis, a világ 45 városában több mint háromezer kocsi van forgalomban, amelyek naponta több millió utast szállítanak. A METROPOLIS metrók népszerűsége standard-moduláris kialakításukban rejlik. A szerelvények külseje (leginkább az orr-része) és belső kialakításuk soha nem egyforma.

Az új budapesti metrószerelvényeket Franciaországban tervezték. A szerelvények főbb részegységei – a forgóvázak, a fékrendszerek, a légkondicionáló berendezések és az ajtók ? Franciaországban készültek, a kocsiszekrények gyártása és az összeszerelés pedig az Alstom Transport lengyelországi Gyártási és Összeszerelési Kompetencia Központjában, Katowicében történik. Az Alstom Transport katowicei üzeme egyebek mellett olyan nagy nemzetközi üzemeltetők számára gyárt és szállít kötöttpályás közlekedési eszközöket, mint például a Deutsche Bahn, az SNCF, a Francia Nemzeti Vasúttársaság, az RATP, Párizs Közlekedési Hatósága illetve az Olasz Államvasutak.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Elindult az első Alstom | ZETApress

Szóljon hozzá!