ZETApress

hírportál

Megjöttek a motorvonatok

Sikeresen záruló MÁV elővárosi motorvonat beszerzés. Két hónappal korábban szállította le a hatvanadik FLIRT motorvonatot a Stadler. A MÁV-START Zrt. február 12-én, pénteken forgalomba állította az összesen hatvan FLIRT típusú elővárosi villamos motorvonatból álló flotta utolsó járművét is ? tudatták sajtósaik.

A MÁV Zrt. és a Stadler közötti megállapodás szállításra vonatkozó része a vártnál hamarabb valósult meg, ugyanis a svájci vasúti járműgyártó Stadler Rail Csoport az eredeti határidő előtt két hónappal adta át a hatvanadik járművet a MÁV Csoport részére. A FLIRT vonatok igen magas, 94%-os rendelkezésre állás mellett már több mint 16 millió km-t futottak a hazai vasútvonalakon.

A Magyar Államvasutak Zrt. és a svájci Stadler Rail Group 2006-ban kötött szerződést 30 darab villamos-motorvonat szállítására és karbantartására. A szerződés lehetőséget biztosított a MÁV-nak további 30 darab FLIRT vonat megrendelésére, amelyre a vasúttársaság ? az első 30 motorvonat sikeres forgalomba állítását követően és a kedvező üzemeltetési tapasztalatok alapján ? 2007 decemberében adott megbízást a Stadlernek.

A szerződésben meghatározott szállítási ütemezés értelmében a hatvanadik motorvonatot a Stadlernek áprilisig lett volna ideje átadni, ám a svájci vasúttársaság az utolsó vonatot már február 11-én leszállította a MÁV Csoport részére. A korszerű motorvonatok idő előtti forgalomba állítása jelentős költségmegtakarítást jelent a MÁV-csoport számára.

A projekt különlegessége, hogy az utolsó vonatok közül hét szerelvény kocsiszekrényei már abban az új vasúti járműgyártó üzemben készülhettek, amelyet a Stadler 2009-ben egy zöldmezős beruházás keretében épített fel Szolnokon. A magyar szakemberek a gyártási folyamat során hét darab 4-részes FLIRT szerelvény 28 kocsiszekrényének hegesztését, összeállítását és festését végezték a szolnoki üzemben. A villamos motorvonatok karbantartását és tisztítását szintén a Stadler végzi pusztaszabolcsi karbantartóbázisán, amelynek eredményeképpen a szerelvények igen magas, 94%-os rendelkezésre állással üzemelnek.

Az átadással kapcsolatban Kozák Tamás, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta: ? A FLIRT motorvonatok minőségi változást hoztak a vasúti személyszállításban, elsősorban a budapesti elővárosi közlekedésben. A MÁV-START Zrt. célkitűzése, hogy az utasok kényelmes, komfortos vasúti szolgáltatásokat tudjanak igénybe venni, melyhez elengedhetetlenek az új járművek. A személyszállító vasúttársaság a járműflottájában megtalálható új típusú szerelvényeit az igényekhez és lehetőségekhez igazítva úgy használja fel, hogy a főváros környéki vasútvonalak mellett, vidéki térségekben is megismerhessék az utasok ezeket a vonatokat. Öröm számunkra, hogy már 60 darab FLIRT típusú motorvonat közlekedik Magyarország vasúthálózatán.

Merem állítani, hogy a legmerészebb álmainkat is sikerült túlszárnyalnunk ezzel a projekttel. Nemcsak betartottuk mindazt, amit a szállítási ütemezésénél vállaltunk, hanem azt túlteljesítve még a vártnál lényegesen korábban is szállítottuk le a megrendelt járműveket. Az előszállítás manapság nem gyakori jelenség a vasúti járműgyártó iparban, ezért úgy gondolom, hogy a Stadler igazán kimagasló teljesítményt nyújtott, s újfent bebizonyítottuk, hogy megbízható és szavahihető partnerek vagyunk. Nagyon büszke vagyok mindazokra, akik hozzájárultak a projekt sikeréhez, beleértve a MÁV munkatársait, a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselőit, és persze a Stadler csapatát is, hiszen amit közösen elértek, az tényleg különleges teljesítmény ? mondta el Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport többségi tulajdonos vezérigazgatója.

A motorvonatokat a hét minden napján a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Dunaújváros, Budapest-Győr, illetve 2009. szeptember elsejétől a Budapest-Hatvan vasútvonalakon, valamint hétvégenként a Budapest-Szob, Budapest-Eger viszonylatban is igénybe tudják venni az utasok.

A FLIRT motorvonat

A név egy mozaikszó, amely a Fast (gyors), Light (könnyű), Innovative (innovatív), Regional (regionális), Train (vonat) szavakból áll össze. A FLIRT tágas kialakítása a legmagasabb kényelmi és formatervezési igényeknek is megfelel. A jármű teljes hosszában akadálymentesen átjárható, így a belső kialakításnak és a kitolható lépcsőknek köszönhetően a kényelmes utazás a fogyatékkal élők számára is elérhető. A FLIRT a legkorszerűbb technológiának köszönhetően csendes járású.

A komfort tulajdonságok mellett a jármű műszaki teljesítményei is kiemelkedőek. A motorvonat beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az elővárosi forgalomban jól kihasználható menetidő csökkentést, míg a korszerű elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé.

A nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felső vezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkentés érhető el. A FLIRT tulajdonságai mind a vasútüzemeltetőket, mind az utasokat meggyőzték, hiszen a 2002. évi bemutatása óta a FLIRT rövid időn belül áttörést ért el a nemzetközi piacon.

A Stadler Rail Csoport

A vasúti járművek felhasználó-specifikus megoldásainak rendszerét kínáló Stadler Rail Csoport Svájcban, (Altenrhein, Bussnang és Winterthur), Németországban (Berlin-Pankow és Velten), Lengyelországban, (Siedlce), Magyarországon (Budapest, Pusztaszabolcs és Szolnok) és Algériában (Algír) van jelen.

A Csoport összesen több mint háromezer alkalmazottat foglalkoztat. A Csoport járműcsaládjának legismertebb tagjai a GTW csuklós motorvonat (501 db), a RS1 Regio-Shuttle (404 db) a MÁV-csoport részére is szállított FLIRT (547 db) villamos motorvonat, a DOSTO emeletes villamos motorvonat (73 db), továbbá a Variobahn (264 értékesített villamos) és a Tango (142 értékesített villamos) fantázianevű városi villamos járművek. A Stadler személyszállító vasúti kocsikat és dízel-elektromos mozdonyokat is gyárt, továbbá globális piacvezetőnek számít a fogaskerekű járművek piacán.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Szabolcsi FLIRT | ZETApress

Szóljon hozzá!