Szabó Ervin téri Futár
Átadták a Futár nevű forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert délelőtt Budapesten. Tarlós István főpolgármester a Szabó Ervin téri sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az intelligens rendszer jól reprezentálja, hogy csak a kalandfilmekben szeretjük a kiszámíthatatlanságot, ám az életben soha.
Korábban a BKV diszpécserei nem tudták valójában felügyelni a fővárosi közösségi közlekedést, csak egy nagyon korszerűtlen, esetlegesen működő, kis kapacitású rádiórendszer segítségével próbálkoztak, aminek az lett az eredménye, hogy ezer buszindításból ötven biztos kimaradt. A Futár műholdas felügyelettel vonja ellenőrzés alá a főváros közösségi közlekedését, a diszpécserek hatékonyan be tudnak avatkozni forgalmi zavar esetén, s az egyben kényelmes tájékozódási lehetőséget biztosít az utazóközönségnek. Előkészítéséről 2011 januárjában már beszámoltunk portálunkon.
A rendszert késedelemmel adják át, de a kötbérek nagy részét a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már érvényesítette, a befolyt összegeket a rendszer további bővítésére fordítják. A rendszer leglátványosabb eleme a 263 közterületi utastájékoztató, amely napi 24 órában ad tájékoztatást a forgalmi változásokról és a járművek várható érkezési idejéről. Műholdas jelzőrendszert több mint 2200 járműbe építettek, s az utasok utazás közben is tájékozódhatnak a megállókról, átszállási lehetőségekről. A projektben a vakok és gyengén-látók tájékoztatásáról is gondoskodtak.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a központ bejárásán elmondta, hogy a BKK diszpécserhálózata több mint 900 jelzőlámpás csomópontot koordinál, a 30 legfontosabb helyszínen pedig képes közvetlenül beavatkozni és előnyt biztosítani a közösségi közlekedésnek. 32 diszpécser koordinálja a teljes felszíni közlekedést, s ha a műholdas rendszer érzékeli, hogy egy járat nem menetrend szerint közlekedik, beavatkoznak. Ezzel elkerülhető például az is, hogy két azonos autóbusz szorosan egymás után haladjon. A Futár kiépítése hétmilliárd forintba került, melyet részben uniós forrásból valósították meg. A 4-es és 6-os villamosokat jövő tavasszal vonják be a rendszerbe, mert a járműveket teljes körűen is bekamerázzák majd.
