ZETApress

hírportál

Jól bevált a FUTÁR

FutárokJelentős korszerűsítés történt a FUTÁR Központban. A főváros közösségi közlekedésének minőségi változása, annak sikeressége nagy részben a Forgalomirányító és UtasTÁjékoztató Rendszer (FUTÁR) kiépítésének is köszönhető ? tudtuk meg délelőtt a Szabó Ervin téren a VI. emeleti központjukban.

A rendszer bevezetésével jelentősen javult a budapesti közösségi közlekedés színvonala, pontosabban közlekednek a járművek, pozitív hatása volt a tervezhetőségre, és a hatékony szervezéshez is nagy segítséget nyújt. A FUTÁR tavaly októberi elindítása óta folyamatosan érkeznek az észrevételek az utasoktól, és a rendszernek köszönhetően számos közlekedésszervezői tapasztalatot szereztek a Budapesti Közlekedési Központ forgalomirányító munkatársai. Ezek hatására, további minőségi javulást megcélozva a BKK végrehajtotta a FUTÁR Központ kapacitásának bővítését és korszerűsítését. Innen a diszpécserek három műszakban, 24 órában, a hét minden napján 1600 járművet irányítanak, továbbá a közel 300 közterületi kijelzőt és monitort kezelik. Száz végállomáson és megállóhelyen, valamint a járműveken pedig szükség esetén hangos tájékoztatást adnak ? mondta el Kalmár Attila, a FUTÁR Központ diszpécseri forgalomfelügyeleti vezetője.

A BKK a közlekedésszervezői folyamatokat egységes rendszerbe integrálta, ennek köszönhetően egy teremben kapott helyet a BKK Info, a jegykiadó automaták, valamint a jegy- és bérletellenőrzés diszpécsere is. A FUTÁR Központban első kézből származó, valós idejű adatokkal tudják feltölteni az utastájékoztatást kiszolgáló webes és mobilalkalmazásokat, illetve tájékoztatni tudják a médiapartnereket. Ugyanitt készülnek a jelentősebb forgalmi zavarokról tájékoztató és azonnal frissülő Facebook-posztok is, amelyek immár több mint százezer emberhez jutnak el. Nagyobb hangsúlyt kap az utastájékoztatás szervezése, ezért a korábbinál több központi forgalomirányító diszpécser dolgozik, együttműködve a társszervezetek diszpécsereivel. Ilyen módon a döntéshozatal, a zavarelhárítás és az utastájékoztatás egy helyen, integrált folyamatban jelenik meg. Az új munkaszervezéssel a jelentkező zavarokat hatékonyabban lehet kezelni, az ügyfélmegkeresésekre gyorsabban, pontosabban lehet reagálni.

A FUTÁR Központban az eddiginél több kamerakép vált elérhetővé, amelyek közvetlen közlekedési információkkal szolgálnak a gyors beavatkozások szervezéséhez. Új kameraképek mutatják az 1-es és a 3-as villamosvonal megállóit, a menetrend szerinti hajók megállóit és hamarosan a nagykörúti Combino villamosok utasterét is. A felszíni közlekedés forgalomirányító diszpécseri kapacitását öt munkaállomással növelték, így egy diszpécserre már kevesebb jármű közlekedésének koordinálása jut. Ez közvetlen javulást hozott a diszpécseri leterheltségben, ezáltal eredményesebb beavatkozásokat tesz lehetővé. A kapacitásbővítés elősegíti a gyorsabb és pontosabb döntések meghozatalát.

A FUTÁR Központ korszerűsítésével a diszpécseri munkaállomások ergonomikus kialakítása is megvalósult: modern munkaasztalokat és székeket kaptak a diszpécserek, nagyméretű központi monitorok segítik a munkát, valamint megújult a terem szellőztetése és világítása is. A diszpécseri munkával járó stressz így jobban viselhető, melynek érzékelhető hatása van a szervezői munkafolyamatokban. A FUTÁR Központ korszerűsítésével újabb szintet sikerült elérni, szem előtt tartva a közösségi közlekedés fejlesztésének társadalmi igényét.

Szóljon hozzá!