ZETApress

hírportál

A Formula–1 egyik legzseniálisabb mérnöke

Giorgio Stirano, a zseniális olasz mérnök irodája régóta Monacóban, a Monte Carlo-i Le Coronado toronyházban működik, ahol minket is fogadott. Fotóink Kasznár Gyula felvételei. Stirano 1950. február 23-án Torinóban született. Mérnöknek tanult, rallye navigátor is volt, a Formula–1-ben a Forti és az Osella csapatával is dolgozott.

Az Osella csapat sportigazgatója lett, majd team-manager és projekt-manager. Ebben az időben az Osella még csak a Formula–2-ben versenyzett, de dolgozott a Formula Super Ford, Formula–3, Formula–2 és egyéb sportautó kategóriákban is. Az Osella FA2 autót is ő tervezte, amivel Eddie Cheever 1979-ben nyert Silverstone-ban, a Pau Grand Prix-en és Zandvoort-ban, Hollandiában. Ezek a győzelmek arra ösztönözték Enzo Osella-t, hogy lépjen be a Formula–1-be. 1980-ben főmérnök lett a Formula–1-es csapatnál. Ebben az időben Beppe Gabbiani és Miguel-Angel Guerra vezetett a csapatnál.

Később megalapította az Alba Engineering tervező céget és a Formula–3-ban szerepetek Enzo Colonival együtt. 1982-ben Martino Finotto és Carlo Facetti vezettek a csapatnál. 1984-ben visszatért a Formula–1-be, mint az Alfa Romeo szakértője és részt vett a CSAI Alfa Boxer autó tervezésében. 1986-ban megalapította a PTI Alba Tech cégét, amely speciális autók tervezésével és építésével foglalkozik. Részt vett a Giugiaro’s Nazca, a Blitz (Bertone tervezte sebességrekorder elektromos autó) és a Pininfarina Ethos autók tervezésében.

Együttműködött az Alfa Corse csapattal az Alfa 155 TS tervezésében, amelyet Gabriele Tarquini, Gianni Morbidelli ésTamara Vidali vezetett a túraautó bajnokságokban, igen sikeresen, 1994-ben Tarquini nyert is Brit Túraautó bajnokságban. Ayrton Senna halálos balesete után nem véletlen, hogy őt, a világ egyik legzseniálisabb mérnökét kérte fel a Williams Formula–1-es csapata szakértőként, annak bizonyítására, hogy nem a csapatot terheli a felelősség a halálos balesetben. Véleménye azóta sem változott, a Mauro Forghieri, Adrian Newey és egyéb mérnökök által tervezett autó nem volt hibásan tervezve és legyártva a véleménye szerint, amelyet be is bizonyítottak a bírósági tárgyalások során.

1995-ben visszatért a Formula–1-be, a Forti Corse sportigazgatója lett, a csapat Pedro Diniz és Roberto Moreno pilótákkal versenyzett. Ő tervezte a Forti FG 03 autót. Azóta dolgozott a STW bajnokságban és Stefano Modena Alfa Romeo 156 autóját tervezte. 2002 és 2005 között az Opel Euroteam csapat konzultánsa, ahol Jeroen Bleekemolen és Laurent Aiello Opel Astráját tervezte. Ő találta fel a Gloriát ebben az időben. 2006-ben megalapította az Albatech Monaco cégét, amely autók és yachtok tervezésével és építésével foglalkozik. Hosszú ideig az Olasz Autó-Motorsport Szövetség vezetőségének tagja, a FIA technikai delegáltja, elnöke a Motorsport Biztonságáért felelős Bizottságnak. Kommentátor, szakértő, könyveket írt és ír, pl. Formula–1 évkönyveket, a Formula–1 és Gran Prix könyveket, valamint a Red Passion című könyvet, amely a Ferrari 60 éves történetét mutatja be.

Szóljon hozzá!