ZETApress

hírportál

A Porsche Mobil 1 Supercup Monacoban

A Porsche a világ egyik legismertebb sportautója, a Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozat pilótái nagyon szimpatikus, közvetlen pilóták, többek között ezért is érdemes figyelemmel követni az izgalmakban sem szűkölködő versenysorozatot, amely a Formula–1-es versenyhelyszínek közül idén ellátogatott már Barcelonába.

Meg fogják rendezni Angliában, hazánkban, Belgiumban és Olaszországban is. A Porsche egy német autógyártó cég, amelyet a Porsche család alapított 1931-ben. Két másik nagy cégben van érdekeltségük. Az egyik a Dr. Ing h.c. F Porsche AG, amit gyakran rövidítenek Porsche AG-nek is, a másik a Volkswagen AG. A vállalat főhadiszállása Zuffenhausenben, Stuttgart külvárosi részében található. Itt jelenleg 911-et, Boxstert, Caymant és Cayenne terepjárókat gyártanak. Fotóink Kasznár Gyula felvételei.

Egyesült Vas- és Acélművek, így nevezte Ferry Porsche és mintegy 200 dolgozója a Gmündben (Karintia) található egykori fűrészüzem fabarakkjait, ahova a II. világháború alatt (1944) apa és fia a Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG céget Stuttgart-Zuffenhausenből átköltöztette. Itt készült el 1948-ban az első Porsche, az 1. számú 356-os modell. A Porsche 356-ból 52 darabot állítottak össze Gmündben. 1949 nyarán egy tucat Porsche alkalmazott elkezdte a gyártás visszaköltöztetését Stuttgart-Zuffenhausenbe, a Reutter céghez albérletbe. Zuffenhausenban aztán tovább folytatódott a Porsche sikertörténete. 1950 elején elindult a Porsche 356 sorozatgyártása. Az év végéig 400 autót sikerült elkészíteni. A Porsche gyártása folyamatosan bővült. A Porsche 911 1963-as bevezetése mérföldkövet jelentett a Porsche fejlődésében.

1969 májusában a Schwieberdinger utcában lévő új, többszintes szerelőüzemmel jelentősen megnőtt az üzem területe. Ez 1988-ban tovább bővült a szerelőcsarnokkal szemben található karosszériagyártó üzem épületével. A gyártástechnológiában is történtek változások az elmúlt 50 év során. A kézzel végzett sorozatgyártás helyét időközben egy korszerű és flexibilis gyár vette át. A német hetilap, a Produktion és a vezetési tanácsadó cég, az A. T. Kearney által adományozott Év gyára, 1996 kitüntetést a zuffenhauseni gyár a kemény munka és az elkötelezettség elismeréseként kapta. Ferry Porsche a cégénél 1947-ben a megbízható munkatársai segítségével egy olyan sportautó építésébe kezdett, ami neki magának is tetszene. A kiindulási pontot az apja által kifejlesztett Volkswagen Bogár jelentette. Gmündben összesen 52 darabot készítettek a 356-os modellből, az összes többit 1950 után, Zuffenhausenban gyártották.

Kezdetben a Porsche tervező és adminisztrációs részlegeit a Schwieberdinger utca 147. szám alatti két fabarakkban helyezték el. A karosszériák gyártását és az autók összeszerelését a Reutter karosszériaüzem tulajdonát képező épületben végezték, az utca túloldalán. A Porsche eredeti üzemrészeit, a mai I. gyáregységet, a háború után lefoglalták az amerikaiak, és azokat egészen 1956-ig nem lehetett újra használni. A Porsche számára újabb mérföldkövet jelentett a motorok és autók összeszerelésének céljait szolgáló új épület felépítése 1953-ban. 1964-ben, röviddel a Porsche 911 bemutatása után, a Porsche átvette a Reutter gyárépületeit a karosszériagyártással együtt. A következő fontos lépést a háromszintes szerelőcsarnok (41-es épület) elkészülte jelentette 1969-ben, ami lehetővé tette a gyártókapacitás növelését. 1982-ben megkezdte működését az automatizált, magas-polcos raktár. Az új fényezőműhely 1986. tavaszi és a karosszériaüzem (V. Üzem) 1988-as elkészültével kialakult a jelenlegi épületstruktúra.

A kiváló és világszerte ismert sportautó-gyártó cég több versenysorozatot is indított, de a Formula–1-es versenyek betétfutamaként igen nézett Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozat lett a legnépszerűbb ezek közül. A Porsche Supercup 1993 óta szerves része a Formula–1 európai futamainak. Első alkalommal a rajongók 1999-ben a tengerentúlon is találkozhattak a Porsche Supercup versenyautóival. Indianapolisban tavaly szeptemberben több mint 200000 néző izgulhatta végig a világ leggyorsabb nemzetközi márkabajnokságát.

A versenyhétvégék péntekjein és szombatjain időmérő edzést tartanak a startpozíciók beosztásához. A verseny a Formula–1-es futam előtt, vasárnaponként van. Az állórajttal induló mezőny mintegy 70 km-es távot teljesít. Csapatban és egyéniben is győztest hirdetnek. A sorozat különlegessége, hogy minden futam alkalmával a vendéglátó ország 1-2 prominens személyisége is a volánhoz ülhet. Az izgalmat az autók egységes motorizáltsága, valamint külső-belső kialakítása garantálja. A Michelin szállítja a gumikat a 300 km/h sebességgel száguldó versenyautókhoz. Ebből következik, hogy a pilótáknak és csapatoknak döntő szerepe van a pontvadászatban. A versenyeket számos európai, főként angol és német nyelvű TV csatorna élőben közvetíti.

Számos jó nevű versenyző volt világbajnok a versenysorozatban, pl. Patrick Huisman, Stephane Ortelli, Jeroen Bleekemolen, Rene Rast, Nicki Thiim, stb. Jelenleg a Forma 1-es versenyautókat is tesztelő német Michael Ammermüller és Nick Yelloly a sorozat legnagyobb sztárja. Michael Pockingban, az egykori NSZK-ban, 1986. február 14-én született. A német autóversenyző 2004-ben harmadik számú pilótája volt a német Formula Renault-ban a Red Bull csapatának, valamint versenyzett a Formula Renault európai szériájában. Tagja volt a Red Bull Junior Teamnek, 2006-ban harmadik számú versenyzőként az utolsó három versenyen tesztelte a Formula–1-ben a Red Bull autóját a holland Robert Doornbos helyett. 2006-ban a FIÁ-tól megkapta a szuper-licencét, mely egy szerződés és engedélyezi, hogy egy pilóta beüljön egy Formula–1-es autóba. A 2007-es szezonban hivatalossá vált, hogy a Red Bull csapat harmadik számú pilótája is ő lett. A szezon közben a GP2-ben balesetet szenvedett, helyére Sébastien Buemit hívták. 2008-tól a nemzetközi Formula Master sorozatban, majd a Porsche Mobil 1 Supercup sorozatban versenyez.

Nick Yelloly 1990. december 3-án született Staffordban, Angliában. Ő 2015-ben a Force India Formula–1-es autóját tesztelte és nem tett még arról le, hogy egyszer egy Formula–1-es autóval versenyezzen. Érdekesség, hogy indul az idei évben az ománi herceg, Al Faisal Al Zubair, akit az egyik legnagyobb közel keleti autóversenyző tehetségnek kiáltottak ki. Indul még Dylan Pereira, Josh Webster, Jaap van Lagen, Christof Langer, Roar Lindland, Philip Hamprecht, Magnus Öhman, Mattia Drudi, Ronnie Valori, Gianmarco Quaresmini, Alberto Cerqui, Mikkel O. Pedersen, Zaid Ashkanani, Pablo Otero, Richard Heistand, Yuey Tan, Philipp Sager, Julien Andlauer, Florian Latorre, Nicolas Misslin, Stephane Denoual, Stephen Grove, Larry ten Voorde, Egidio Perfetti, Gustav Malja, Tom Sharp, Mark Radcliffe, Howard Blank és Yannick Mallegol is. Nick és Michael arról is beszélt is magazinunknak, hogy a városi pálya más technikát igényel, mint a gyors pályák. Michael tavaly világbajnok volt, így idén is ő számít a nagy esélyesnek.

A Monaco-i Porsche Mobil 1 Supercup versenyt is természetesen a városi Circuit de Monaco versenypályán rendezték meg, amelyet az angol Nick Yelloly nyert az Fach Auto Tech csapat színeiben, Michael Ammermüller a BWT Lechner Racing csapat színeiben a második lett, majd őket a luxemburgi Dylan Pereira (a Momo Megatron Lechner Racing csapattól) követte.

Szóljon hozzá!