ZETApress

hírportál

Porschék a ringeken

A Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozat hungaroringi és monzai versenyét Eyke Steffen segítségével dr. Horváth Dávid is végigkísérte. Interjút készített Walter Lechnerrel is, mivel a legenda idén töltötte be 70. életévét. Fotóink Kasznár Gyula felvételei.

A német Porsche a világ egyik legismertebb sportautója, a Porsche Mobil–1 Supercup versenysorozat pilótái nagyon szimpatikus, közvetlen pilóták, többek között ezért is érdemes figyelemmel követni az izgalmakban sem szűkölködő versenysorozatot. Többször írtunk már a Formula–1-es pilótákról és eseményekről, azonban azt is tudja mindenki, hogy a Formula–1 versenyek betétfutamaiként jelenleg 3 versenysorozatot rendeznek meg: az F2, az F3 és a Porsche Mobil–1 Supercup versenysorozatokat. Ezek a versenyek a Formula–1 előszobájaként funkcionálnak, ugyanis rengeteg olyan pilóta, aki ezeket a sorozatokat megnyerte vagy ezekben a sorozatokban jól szerepelt, amivel felhívta magára a figyelmet és később nagyon gyorsan Formula–1-es tesztelési lehetőséget, állandó tesztpilótai szerződést, majd legvégül Formula–1-es pilótaszerződést kapott.

A Porsche kiváló és világszerte ismert sportautó-gyártó cég, amely több versenysorozatot is indított, de a Formula–1-es versenyek betétfutamaként igen nézett Porsche Mobil–1 Supercup versenysorozat lett a legnépszerűbb ezek közül. A Porsche Supercup 1993 óta szerves része a Formula–1 európai futamainak. Első alkalommal a rajongók 1999-ben a tengerentúlon is találkozhattak a Porsche Supercup versenyautóival. A versenyhétvégék péntekjein és szombatjain időmérő edzést tartanak a startpozíciók beosztásához. A verseny a Formula–1-es futam előtt, vasárnaponként van. Az állórajttal induló mezőny mintegy 70 km-es távot teljesít. Csapatban és egyéniben is győztest hirdetnek. A sorozat különlegessége, hogy minden futam alkalmával a vendéglátó ország 1-2 prominens személyisége is a volánhoz ülhet. Az izgalmakat az autók egységes motorizáltsága, valamint külső-belső kialakítása garantálja. A Michelin szállítja a gumikat a 300 km/óra sebességgel száguldó versenyautókhoz. Ebből következik, hogy a pilótáknak és csapatoknak döntő szerepe van a pontvadászatban. A versenyeket számos európai, főként angol és német nyelvű TV csatorna élőben közvetíti.

Számos jó nevű versenyző volt világbajnok a versenysorozatban, pl. Patrick Huisman, Stephane Ortelli, Jeroen Bleekemolen, Rene Rast, Nicki Thiim, stb. Jelenleg az egykor Formula–1-es versenyautókat is tesztelő német Michael Ammermüller a sorozat legnagyobb sztárja, aki eddig már háromszor is világbajnok lett a sorozatban. Ő 2004-ben harmadik számú pilótája volt a német Formula Renault-ban a Red Bull csapatának, valamint versenyzett a Formula Renault európai szériájában. Tagja volt a Red Bull Junior Teamnek, 2006-ban harmadik számú versenyzőként az utolsó három versenyen tesztelte a Formula–1-ben a Red Bull autóját. 2006-ban a FIA-tól megkapta a szuperlicencét, mely egy szerződés és engedélyezi, hogy egy pilóta beüljön egy Formula–1-es autóba. A 2007-es szezonban hivatalossá vált, hogy a Red Bull csapat harmadik számú pilótája is ő lett.

Szerepelt még a sorozatban Nick Yelloly is, aki 1990. december 3-án született Staffordban, Angliában. Ő 2015-ben a Force India Formula–1-es autóját tesztelte és nem tett még arról le, hogy egyszer egy Formula–1-es autóval versenyezzen. Indult még itt a svéd Gustav Malja is, aki 1995. november 4-én született Malmö-ben. Különböző kategóriákban versenyzett, sorban: Formula Micro, KF3, European KF3 bajnokság, ADAC Formel Masters, Formula Renault 2.0, NEC bajnokság, Formula Renault 3.5 Series, FIA Forma 3, GP2 és végül a FIA Formula–2 világbajnokság, ahol több dobogós helyezése is volt. 2017-ben a Sauber Formula–1-es csapata tesztlehetőséget is adott neki a Hungaroringen. 4 éve a brazil háromszoros Formula–1-es világbajnok Nelson Piquet fia, Pedro is tagja volt a mezőnynek, valamint Niki Lauda fia, Matthias Lauda is indult. Versenyzett Albert von Thurm und Taxis herceg is. (1993. decemberi interjúnkban megírtuk, hogy Medveczky Ilona 1974-ben ment férjhez Thurm und Taxis herceghez és azóta sem váltak el.) De voltak magyar indulók is, pl. idén Vincze Ádám és régebben Kiss Norbert, Talmácsi Gábor és Walter Csaba.

Tehát a 34. Formula–1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén volt egy magyar induló is Vincze Ádám személyében, aki a Porsche-szuperkupa mezőnyében tette próbára magát, az MRS GT-Racing színeiben, a BZ Racing közreműködésével. A 18 éves versenyző tavaly bajnok lett az újoncok kiírásában a Swift Cup Europe-ban, idén pedig egy német Endurance-sorozatban versenyez egy Porsche Cayman GT4-gyel, mostani indulását az ottani eredményeinek köszönhette. Az esős szabadedzésen az utolsó, 31. helyen nyitott-bő 11 másodperccel lemaradva a 2:03,134-gyel élen záró Julien Andlauertől, majd a száraz körülmények között megrendezett kvalifikáción az utolsó helyre kvalifikált, 1:55,331-es körével 7,5 másodperces hátrányban a pole pozíciót is megszerző franciától. A 15 körös versenyen végül körön belül, a 27. helyen intették a #16-os rajtszámú Porschével Vinczét, legjobb ideje (1:54,801) pedig több mint fél másodperccel volt jobb annál, mint amit az időmérőn futott. Eközben a BWT Lechner Racing kettős győzelmet aratott a kétszeres bajnoki címvédő, Michael Ammermüller vezetésével, Andlauer pedig 2. lett.

Vincze Ádám főbb eredményei: 2010-ben 9 évesen kezdte az autóversenyzést. 2010/11-ben 2 szezont töltött a HCK Hobbi Cart Kupában. 2011.10.02-án először ült verseny gokartban. 2013-ban a Magyar Gokart Bajnokságban 3. helyen végezett összetettben. 2014: ezúttal már a juniorok között végezett a Magyar Gokart Bajnokság 3. helyén. 2015: hajszállal lemaradva lett a Magyar Gokart Bajnokság 2. helyezettje a mezőny legfiatalabbikaként. 2015: a portugáliai világbajnokságon képviselhette Magyarországot. 2016-ban 1. helyezést ért el a Magyar Gokart Bajnokságban, immár a szeniorok között! 2016-ban a bajnoki címnek köszönhetően képviselhette Magyarországot az olaszországi világbajnokságon. Itt a Közép-Kelet-Európia Régió legjobb versenyzője lett! 2017-ben ismét megnyerte a Magyar Gokart Bajnokságot! 2018-ban kategóriaugrást követően, immár BZ Racing-versenyzőjeként a Swift Cup Europe Junior bajnoka lett! Ambíciózus, kiemelkedő tehetségű fiatalember, aki tesz is a sikerért, a TCR túraautó bajnokság pedig komoly hazai és nemzetközi figyelmet élvez. Érdekesség, hogy indul az idei évben az ománi herceg, Al Faisal Al Zubair, akit az egyik legnagyobb közel keleti autóversenyző tehetségnek kiáltottak ki. Tagja még a mezőnynek a ciprusi Tio Ellinas, aki a Marussia Formula–1-es autóját is tesztelte régebben.

Idősebb Walter Lechner (aki nemrég volt 70 éves, ez alkalomból köszöntöttük) a Porsche Mobil–1 Supercup versenysorozat legendája, volt autóversenyző, jelenleg autósiskolát üzemeltet és a sorozat legeredményesebb istállóit is egyben. Két fia is eredményes autóversenyző, Robert Lechner és ifjabb Walter Lechner. 1978-ban kezdte meg versenyzői karrierjét, az Európai Formula–3-ban szerepelt és a Német Formula–3-as sorozatban 1979-ben a 3. helyen végzett. Ezután indult a Formula Ford 1600 sorozatban és a VW Castrol Europa Pokal versenyen. Itt 1982-ben már nyert is. Később is nagyon eredményes volt. 1982-ban az 1000-km-es Spa-Francorchamps-i futamon is indult. 1985-ben megalapította saját autósiskoláját és versenyistállóját, a Team Walter Lechner Racing School-t, amellyel az Interserie 1. osztályában már rögtön el is indult és összesítésben megszerezte a 6. helyet.

Részt vettek olyan legendás versenyeken is, mint az 1000 km-es monzai futam és a hockenheimi verseny. 1986-ban már egy Porsche 956 versenyautót is elindítottak az 1000 km-es nürnburgringi versenyen és a szezon végén a 6. helyet szerezték meg. A következő évben már egy Porsche 962 C versenyautóval is versenyeztek. Az 1988. évben már részt vettek az autósport világbajnokságon és a Szuperkupa versenysorozatban is, indultak a Le Mans-i 24-órás viadalon is. Bajnokságot is nyertek az Interszériában. 1995-ben megnyerte az Osztrák túraautó bajnokságot is, egy évvel ezután ő maga teljesen visszavonult az aktív versenyzéstől. A csapata viszont 2005-ben, 2015-ben és 2012-ben is megnyerte a Porsche szuperkupa bajnokságokat. 2009 óta ő szervezi a Porsche GT3 Challenge Middle East versenysorozatot a Közel-Keleten, ezért szinte az egész évben ott él. Belekóstolt a 24-órás versenysorozatokba és az International GT Open versenysorozatba is.

Azt mondhatjuk, hogy az osztrák Walter Lechner Racing istálló egy multifunkcionális intézmény, amely új versenyző csillagokat is felfedez, teljes körű szolgáltatást nyújt menedzseléstől az autósiskoláig, így megtiszteltetés volt, hogy a 70 éves tulajdonos-alapító interjút adott nekünk. – Először is fogadja a legjobb kívánságainkat a kerek 70. születésnapjára, amelyet pont Magyarországon, a Hungaroringen ünnepelt! Hosszú aktív pályafutása volt. Melyik eredményére a legbüszkébb? – kérdeztük.

WL: Köszönöm a megemlékezést. Számos futamot nyertem, pl. 1982-ben megnyertem egy futamot a sportautó sorozatban, 1983-ban az USA-ban nyertem futamot, melyek a legemlékezetesebbek. 1978-től 1986-ig versenyeztem, azért vonultam vissza, mert abban az időszakban rengetegen haltak meg, pl. Manfred Winkelhock, Stefan Bellof, honfitársam, Jo Gartner, stb., szinte minden esetben valamilyen technikai probléma volt a baleset oka. Abban az időben az autóverseny nagyon veszélyes sportnak számított.

4 éve Ausztriában találkoztunk. Akkor a brazil háromszoros Formula–1-es világbajnok Nelson Piquet fia, Pedro is tagja volt többek között az Ön csapatának. Kik voltak leghíresebb pilótái?

WL: Autósiskolánkban többek között tanult Alexander Wurz, Christian Klien, Stefan Bellof, Rene Rast, Sven Müller, Richard Westbrook, stb., illetve szerepeltek a csapatomban. Különösen büszke vagyok Rene Rastra, aki az ADAC GT Masterst és a DTM sorozatot is többször megnyerte és a Le Mans-i 24-órás viadalon is második lett. Fő feladatunknak tekintjük, hogy kineveljük a jövő autóversenyző generációját.

Az ausztriai Sankt Pöltenben született, de számos helyen van érdekeltsége. Hogy telik egy év?

WL: Novembertől márciusig Sakhirban, Bahrainben élek, ahol minden évben Formula–1-es futam is van. Én szervezem a Porsche GT3 Challenge Middle East versenysorozatot a Közel-Keleten. A többi időben Ausztriában élek, de utazok sokat a csapataimmal is.

Mik a jövőbeli tervei?

WL: Ha egészségem lesz, hosszú ideig aktív maradok még. Annyit elárulhatok, hogy nagy változások lesznek, amikről pont mostanában döntöttünk. Dél-Afrikában, Kyaliamiban is lesz egy csapatom. Indulunk a Formula–3-ban és Formula–4-ben is valószínűleg.

Fiai is autóversenyzők. Sikeresek lesznek egy ilyen háttér mellett?

WL: Robert professzionális autóversenyző, Japánban versenyez jelenleg. Neki egy kis lépés kellett volna szerintem csak a Forma 1-ig. Ifjabb Walter is nagyon tehetséges volt, 6 pole pozíciót is szerzett, de egy egészségügyi probléma miatt abba kellett hagynia az egészet, ami után nehéz újrakezdeni. Időnként versenyez még. De mi már főleg az előkészítésben, a menedzselésben és a szervezésben veszünk részt.

A Hungaroringen a 6. fordulót rendezték meg ebben az évben. A magyar Vincze Ádám az esős szabadedzésen az utolsó, 31. helyen nyitott-bő 11 másodperccel lemaradva a 2:03.134-gyel élen záró Julien Andlauertől, akit Michael Ammermüller és a holland Larry ten Voorde követett-, majd a száraz körülmények között megrendezett kvalifikáción az utolsó helyre kvalifikált, 1:55.331-es körével 7,5 másodperces hátrányban a pole pozíciót is megszerző franciától. A 15 körös versenyen végül körön belül, a 27. helyen intették a #16-os rajtszámú Porschével Vinczét, legjobb ideje (1:54.801) pedig több mint fél másodperccel volt jobb annál, mint amit az időmérőn futott. Eközben a BWT Lechner Racing kettős győzelmet aratott a kétszeres bajnoki címvédő, Michael Ammermüller vezetésével, Andlauer pedig második lett. A harmadik a holland Larry ten Voorde lett.

Monzában a nyolcadik versenyt rendezték meg, ahol az új-zélandi újonc Jaxon Evans lett a leggyorsabb az időmérőn, őt a török újonc Ayhancan Güven és Larry ten Voorde követte. A bajnoki pontverseny éllovasa, Michael Ammermüller csak a negyedik lett. A versenyt Larry ten Voorde nyerte meg, őt okos versenyzéssel követte Michael Annermüller 0,893 másodperc hátránnyal, a harmadik az ausztrál újonc, Joey Mawson lett. Érik Michael Ammermüller újabb világbajnoki győzelme.

Szóljon hozzá!