ZETApress

hírportál

Új évad: új karmester

Kesselyák Gergely váltja Bogányi Tibort a Pannon Filharmonikusok vezető karmesteri posztján. Bogányi Tibor, a húszéves névfordulót ünneplő PFZ) vezető karmestere jövő januárban elköszön posztjától, amelyen Kesselyák Gergely követi őt – hangzott el a MŰPA Kék terem, Előadótermében a zenekar évadnyitó sajtótájékoztatóján, ahol Egressy Rita fényképezett.

Horváth Zsolt, a zenekar igazgatója felidézte, hogy a pécsi szimfonikus zenekar 20 évvel ezelőtt nevet, és talán túlzó, de identitást is váltott, mert az együttes úgy érezte, hogy bőven rendelkezik olyan kompetenciákkal, amely lehetővé teheti azt, hogy újrafogalmazza önmagát. Elsősorban a nyugat-európai zenekari organikus fejlődést alapul véve, annak elemeire építve fogalmazta meg az együttes saját művészeti kiteljesedését, működését és pozícionálta magát a magyar és a nagy régiós zenei életben.

Az igazgató kiemelte, hogy a Pannon Filharmonikusok-zenekar mindig nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy felismerje azokat az utakat és megtalálja azokat a személyeket, szakmai vezetőket, akik az együttes további építkezését segíteni tudják. Emlékeztetett arra, hogy Hamar Zsolt karmester – akivel 2003-tól 2009-ig dolgoztak – annak idején kimozdította és új pályára állította a zenekart, majd Peskó Zoltán a 2010-es pécsi Európa Kulturális Fővárosa program kihívásokkal teli időszakában állt az együttes mellé. Varga Gilbert 2019-től erősen minőségorientált szemléletével, valamint rendkívüli módon igényes és aprólékos műhelymunkájával tette le a névjegyét a PFZ-vel. A jelenlegi vezető karmester az elmúlt 12 év alatt a társulatot európai értékekkel bíró, egymást megbecsülő közösséggé és saját zenei arculattal rendelkező zenekarrá formálta, sikerrel – hangsúlyozta Horváth Zsolt hozzátéve, hogy Bogányi Tibor január elsejétől első állandó vendégkarmesterként folytatja velük a közösen megkezdett zenekarépítő munkát.

Bogányi Tibor felidézte, hogy 2010 szeptembere óta csaknem 300 hangversenyt dirigált a zenekar élén, összesen csaknem ezer művet tanított be az együttesnek. A zenekar hangzását a nagy-romantikus zenekari repertoár feldolgozása mentén alakította, az évadok során műsorra tűzte többek között Bruckner összes szimfóniáját.

Kesselyák Gergely elmondta, hogy új zenei és műfaji terület felé kacsingat. Mint megjegyezte, már 10-15 éve megfogalmazódott benne, hogy népszerű populáris kortárs operára lenne szükség. Ezért operaíró versenyeket rendeztek, és ezzel párhuzamosan olyan XX. századi, elsősorban operaművek után kutatott, amelyektől nem ijed meg a közönség. Miután elkezdték játszani ezeket a műveket, bebizonyosodott, hogy a XX. században is sok közönségbarát mű született – tette hozzá a leendő vezető karmester. Zenei kutatásai alapján arra a felismerésre jutott, hogy a XX. században a sokak megszólítására képes zene nagy része Kelet- és Közép-Európában született. A karigazgató a Pannon Filharmonikusok felkérésére a zenekari hangzás továbbfejlesztésére vállalkozik, elsősorban a késő romantikus és a kortárs, mindenekelőtt a közép-kelet-európai zeneszerzők által alkotott operák és szimfonikus zenei művek feldolgozásával.

A Pannon Filharmonikusok 2024. januárban kezdődő együttműködésének egyik motorja a Kodály Központ akusztikai és színpadi lehetőségeinek további kihasználása lesz. A Kodály Központ nagyméretű zenekari árka és színpada ugyanis lehetővé teszi a kelet-közép-európai zeneirodalom nagy létszámú zenekart igénylő repertoárjának bemutatását.

Szóljon hozzá!