ZETApress

hírportál

Zsigmond Vilmos-közönségtalálkozó

Szerencse, válaszolta Zsigmond Vilmos a kedd esti közönségtalálkozón arra a kérdésre, mi kellett ahhoz, hogy befusson. Fortuna kegye mellett természetesen kapcsolatépítésre is szüksége volt az Oscar-díjas operatőrnek. A szocialista realizmusról sok rosszat el lehet mondani, de tény, hogy minket, magyar operatőröket megtanított realisztikusan filmezni, mondta a beszélgetést megelőző riportfilmben.

Sajátos értelmezést kaphat ez a mondat, ha tudjuk, Zsigmond Vilmos filmakadémiás osztálytársával, Kovács Lászlóval együtt menekülni kényszerült az országból, miután dokumentálták a budapesti utcán történteket. Nagyon féltük attól, ha elkapnak a negatívokkal, megölnek, vagy szibériai munkaszolgálatra küldenek bennünket. A magyar határőrök segítettek a menekülésben, folytatta. Az amerikába kijuttatott dokumentumot aztán eladták a CBS-nek.

Zsigmond Vilmos jó barátjával együtt Los Angelesben telepedett le. Zsigmond az 1960-as évektől kis költségvetésű B kategóriás filmekben dolgozott. A siker lehetőségét ? akkorra kialakuló filmes kapcsolatainak köszönhetően ? tíz évvel később kapta meg: a szakma 1971-ben figyelt fel a The Hired Hand című filmre, ezután a leghíresebb hollywoodi rendezők akartak vele dolgozni. 1977-ben elnyerte a legjobb operatőri munkáért járó arany szobrocskát a Steven Spielber által rendezett Harmadik típusú találkozások-ért.

Amikor valamelyikünk nem tudott egy filmet elvállalni, átpasszolta ? meséli Zsigmond Vilmos. ? Ha nekem túl sok munkám volt, azt füllentem valamelyik rendezőnek, inkább készítse el a filmet László. Nagyon sokat segítettünk így egymásnak. Ez odáig fajult, hogy a szakmában gyakran össze is kevertek bennünket.

Kovács Lászlót egyik filmjében a rendező a forgatás alatt végig Vilmosozta. A stábból mindenki kínosnak érezte volna felvilágosítani arról, hogy nem Zsigmond Vilmos az operatőre. Egyik nap a direktor asszisztense összeszedte minden bátorságát és elmondta. Nekem a rossz magyart adták oda! ? kiáltott fel zavartan viccelődve az amerikai rendező. Zsigmond Vilmos elmondta azt is, nagyon örül annak, hogy a Moveast zsűrijének tagja lehet, mivel Los Angelesbe kevés magyar alkotás kerül ki, adta hírül a Moveast Sajtóiroda.

Filmkritikus Workshop

Előre megbeszéljük, hogy a csoport tagjai melyik versenyfilmet nézik és kritizálják meg, milyen eseményről írnak tudósítást másnapra, az elkészült cikkeket aztán együtt elemezzük – avat be a módszer lényegébe Báron György, a Moveast ideje alatt minden nap zajló workshop vezetője. A kurzus résztvevőinek nincs könnyű dolguk, mivel ?nagyon nehéz dolog ilyen rövid határidővel dolgozni – ismeri el a filmkritikus.

Leggyorsabban a gyakorlati problémák megvitatása során lehet tanulni – véli a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára. Báron György azt szeretné, hogy a szakmai beszélgetések során valamennyi gyakorlatra szert tegyenek a résztvevők. A mintegy 25 fős csoport tagjainak többsége pályakezdő, még nem sajátította el a szakma szabályait, keveset vagy egyáltalán nem publikált még, esetleg épp most csöppent ide a Filmművészeti Egyetem forgatókönyvírói és dramaturg szakáról – ahol kritikus-képzés is zajlik. A Pécsi Egyetemről is sokan bekéredzkedtek. Szakemberek, kollégák is szívesen néznek be hozzánk, ma például az egyik országos napilap kulturális rovatvezető-helyettese, Muray Gábor, illetve Váradi Júlia, az egyik legjobb magyar kulturális riporter vett részt a workshopon – tette hozzá Báron György.

Aki filmről ír, ugyanazzal kényszerül szembenézni, mint a filmkészítő: a nyelv problémájával. Vagyis, nagyon általánosan azzal: milyen mélységig ragadható meg az írásos vagy a képi dokumentáció eszközeivel az illékony valóság. Amikor a filmkritikus a film világát minősíti, saját világképéről vall. Ha egy filmrendező érvényeset és fontosat akar mondani, új nyelvet kell teremtenie? – vallotta Hollywood és Marienbad című gyűjteményes kötetében.

Nagyon forntos alapkérdések kerültek elő a kurzus második napján: kinek szól a kritika, mennyire kell objektívnek vagy épp ellenkezőleg, szubjektívnek lennie egy filmes írásnak? Ezekre a kérdésekre általános válaszok nem adhatók Báron György szerint, hiszen más a célja egy bulvárlapban megjelenő kis recenziónak, mint egy hetente vagy havonta megjelenő szakmai újságban egy kolumnás filmelemzésnek, tudatta a Moveast Sajtóiroda.

Szóljon hozzá!