ZETApress

hírportál

Csajkovszkijné az Urániában

A Csajkovszkij felesége című színes, feliratos orosz dráma bemutatója egyetlen alkalommal december 11-én vasárnap 19:30-tól lesz nagyvásznon az Uránia Nemzeti Filmszínház Dísztermében – tudatta a forgalmazó magyarhangya.

A 143 perces film rendezője: Kirill Szerebrennyikov. Forgatókönyv: Kirill Szerebrennyikov. Operatőr: Vlagyiszlav Opeljanc. Szereplők: Aljona Mihailova, Odin Lund Biron, Miron Fedorov, Filipp Avdeev. Hang: Boris Voyt. Jelmeztervező: Dmitrij Andreev. Látvány: Vladislav Ogay. Producer: Ilja Stewart, Kirill Szerebrennyikov, Murad Osmann, Pavel Burja. Korhatár besorolás: 18-as szaggatott karika. Hordozók: DCP KDM-mel.

Szinopszis

A film Pjotr Iljics Csajkovszij életének egy legendákkal övezett mozzanatáról szól, amikor a terjedő pletykákat megelőzendő váratlanul házasságra lép egy fiatal rajongójával, Antonyina Miljukovával. Ám amikor a világhírű zeneszerző rájön, hogy a frigy nem működik, elhagyja a nőt és minden kapcsolatot megszakít vele. A fiatal asszonyt mindez a kétségbeesésbe, majd az őrületbe kergeti.

Kirill Szerebrennyikov disszidens orosz rendező legújabb filmje a világhírű zeneszerző korábban ismeretlen oldalát mutatja meg Antonyina szűrőjén keresztül. Aljona Mihailova elmélyült alakítása, Vlagyiszlav Opeljanc operatőr légies kameramozgásokkal tarkított hosszú beállításai és a stílusos látványtervezés a címszereplő elméjének labirintusában vezetik a nézőt. A Csajkovszkij felesége nemcsak az orosz kultúra jelenlegi megítélése, hanem tabudöntögető alapállása miatt is provokatív mű: a világhírű zeneszerző homoszexualitásának és toxikus természetének ábrázolása emberivé, esendővé teszi Csajkovszkij korábban mitizált alakját. A film Szerebrennyikov három legutóbbi művéhez hasonlóan a Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában mutatkozott be, idén egyetlen orosz alkotásként. A magyarhangya fontosnak tartja, hogy ez a nagyvászonra álmodott, a kortárs filmművészet egyik ünnepelt alakja által rendezett kosztümös dráma a magyar közönséghez is eljusson, így a filmet egyetlen alkalommal, december 11-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban tűzzük műsorra, magyar felirattal.

Rendezői kommentár

Csajkovszkij feleségéről szóló filmem a világhírű zeneszerző magánéletébe enged betekintést. Az életmű ezen részleteit évtizedekig titkolták, tabunak számított, nem csoda, hogy legendák övezik. A szovjet időkben a zeneszerző összes etikátlan és bűnös levele, naplója indexen volt. A kommunista propaganda úgy faragott belőle Nagy Nemzeti Zeneszerzőt, hogy az emberi tulajdonságait mind eltitkolta. Így alkotta meg a mai napig lappangó makulátlan művész nimbuszát, míg elhallgatott homoszexualitása a rosszízű pletykák és vulgáris féligazságok melegágyává vált. Csajkovszkij szexualitása természetesen nem kötődik szorosan a zenéjéhez, ám hogy műveit teljes egészében tudjuk élvezni, nem árt ismernünk az embert is mögötte.

A történetünk azon levelekből és naplórészletekből állt össze, amik még fennmaradtak, és amelyeket Alexander Poznansky publikált a hiánypótló tanulmányában. A Yale Egyetem professzora sokat tett Csajkovszkij magánéletének dokumentálásáért. A film 1877-ben kapcsolódik be Csajkovszkij és Miljukova életébe, amikor a komponista még csak 37, új neje pedig alig 28 éves; és egészen 1893-ig, Pjotr Iljics haláláig kíséri őket. A történet Antonyina szemszögéből bontakozik ki, a közönség rajta keresztül ismeri meg a nagy zeneszerzőt, míg a háttérben az Orosz Birodalom fénykora elevenedik meg. Mindazonáltal fontos megjegyezni, hogy a XIX. század második felében a nőknek vajmi kevés joguk volt az orosz társadalomban. Elválni csak bírósági végzéssel lehetett, ha egyáltalán.

Az emigrációban élő híres orosz rendező, Kirill Szerebrennyikov művének az idei Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramjában volt a világpremierje. A hazai nézőknek egyszer, december 11-én 19:30-kor nyílik alkalma nagyvásznon, magyar felirattal megtekinteni ezt a különleges művet az Uránia Nemzeti Filmszínház dísztermében. Az előadásra jegyek már válthatók a mozi pénztárában és online vásárolhatók.

Kritikai visszhangok

A Csajkovszkij feleségének néhány szekvenciáját pusztán megélni kinematografikus élvezet – Gyenge Zsolt, Revizor.
Aljona Mihailova csodálatos a főszerepben – Peter Bradshaw, Guardian.
Kísérteties történet az elme széteséséről – David Katz, Cineuropa.
Szenvedélyes, hipnotikus, aprólékosan kidolgozott történelmi dráma – Rory O?Connor, The Film Stage.
Káprázatos az operatőri munka, Aljona Mihailova alakítása pedig felejthetetlen – Alysha Prasad, One Room With a View.
Parádésan megrendezett megőrülésdráma – Pauló-Varga Ákos, Kortárs Online

Szóljon hozzá!