ZETApress

hírportál

Formabontók Egerben

Szirányi István Fényképező-gép-embere 1976-banAz egri Kepes Intézetben megrendezésre kerülő Formabontók. Neoavantgárd és Új hullám a magyar fotóművészetben, 1965 – 2005 című kiállítás szeptember 6-án csütörtökön 18 órakor nyílik az egri Kepes Intézetben – tudatta az Art+Text Budapest Galéria.

Az október 6-án szombatig látogatható tárlatot Topor Tünde, az Artmagazin főszerkesztője nyitja meg. Koncepció: Einspach Gábor és Szilágyi Sándor. Kurátor: Rieder Gábor. Támogató: Nemzeti Kulturális Alap (NKA). Nyitva-tartás: keddtől szombatig 10-től 18 óráig.

Az utóbbi évtizedben – itthon és külföldön egyaránt – egyre több művészet- és fotótörténész, műgyűjtő, kurátor és más szakember ismeri föl, hogy 1965 és 2005 között páratlanul gazdag, érdekes és értékes fotóművészet született meg s virágzott Magyarországon. Ez annak a közel negyven disszidens fotográfusnak és húsz-huszonöt fotográfiát is használó, non-konform művésznek volt köszönhető, akik elutasították a korszak hivatalos, giccses, szocialista humanista művészi fotográfiáját, és kortárs (amerikai, nyugat- és kelet-közép-európai) minták ihletésére fotográfiai kísérletekbe kezdtek. A magyar fotográfia történetében mindmáig ez volt az egyetlen korszak, amikor fotóművészeink nem tizenöt-húsz-huszonöt évvel kullogtak egy már elavult, klasszicizálódott, máshol már réges-rég lejárt divathullám után, hanem együtt lélegeztek a kortársaikkal – jól mutatják ezt a korabeli reprezentatív nemzetközi kiállítások és kiadványok!

Az 1980 körül indult s az 1990-es években kiteljesedő Új hullám nem a neoavantgárd korszak (1965–1984) puszta tagadása volt, hanem hangsúlybeli különbségek voltak közöttük. Az egyik inkább ilyen, a másik meg inkább olyan volt. Máshova kerültek a hangsúlyok – de időnként akár még vissza is rendeződhettek.

Az Art+Text Budapest Galéria elkötelezetten támogatja a magyar progresszív fotográfia hazai és külföldi bemutatását, népszerűsítését. 2017-ben megjelentette Szilágyi Sándor: Neoavantgárd tendenciák a magyar fotóművészetben 1965–1984 című alapművét angol nyelven, fotográfiai programja részeként pedig egyéni kiállításokat szervez itthon (Kerekes Gábor, 2016; Koncz Csaba, 2018) és csoportos bemutatókat külföldön (Photo London, 2018; Paris Photo, 2018). A program kiterjesztéseképpen kerül sor az 1964–2000 közötti progresszív fotográfiát bemutató csoportos kiállításra az egri Széchenyi István úti Kepes Intézetben.

Szóljon hozzá!