ZETApress

hírportál

Kamerák Molnár Aninál

Optikai eszközWaliczky Tamás: Kamerák és más optikai eszközök című kiállítása nyílt meg tegnap este a Bródy Sándor utcai Molnár Ani Galériában. Kurátora Szepesi Anna művészettörténész. Az október 6-án szombatig látható tárlatot Peternák Miklós művészettörténész nyitotta meg.

Waliczky Tamás első egyéni kiállításán a Molnár Ani Galériában, legújabb fekete-fehér háromdimenziós számítógépes grafikai sorozatát mutatja be. amely képzeletbeli fényképező- és filmfelvevő-gépeket, valamint vetítőket ábrázol. A Kamerák sorozatban található grafikák egy része valóságos szerkezeteken alapul, esetleg rég elfeledett lg. századi konstrukciókon, de láthatók teljesen kitalált, masinák is.

A kamerák szerkezetét és felépítését általában nagyban befolyásolja, hogyan látunk és hogy tudjuk megörökíteni a világot Walíczky egyedi kamerái különböző vizuális nyelven szimulálják és képezik le a világot, magában hordozva annak tehetőségét, hogy olyan gépezetek szülessenek, amelyek teret adnak egy érzékenyebb egyéni érzékelésnek vagy akár a véletlen lehetőségének. A művész által megalkotott képzeletbeli kamerák grafikái jellegzetes és különleges szerkezeteket ábrázolnak, a kezelésük sajátos tudást igényel, így többségükben a szokásostól eltérő felvételeket készítenének, azt sugallva, hogy a fotográfiai képalkotás folyamata intim és játékos művelet.

A kiállításon ugyancsak látható Waliczky Tamás 1989-es Masinák sorozata, amit az Ars Electronica Golden Nica-díjával jutalmaztak. A három darab korai számítógépes grafika előfutára a Kamerák sorozatnak, hiszen a látással, optikai illúziókkal és gépekben rejlő személyiségjegyekkel foglalkozik. Ez a korai sorozat szintén fekete-fehér nyomatokból állt szándékosan megidézve a korai burleszk filmek képi világát, tónusát.

Az állóképek mellett a kiállításon helyet kap még a Central Shutter korai számítógépes animáció is, melynek korszakalkotó jellege abból adódott, hogy magát a számítógépet alakította át műtárggyá. Minden egyes munka pontosan kitöltötte a számítógép – akkoriban erősen korlátozott – memória-kapacitásai amely ezáltal kizárólag az animáció vetítésére tett alkalmas. Szemben a fotográfiával, amely a létező világot képezi le, a számítógéppel létrehozott kép egy virtuális világot jelenít meg. Ezért ebben a műben, amikor kinyílik a központi zár a külvilág fényei helyett a sötétséget látjuk, és a művész portréja akkor látható, amikor bezárul.

A művész korai és legújabb munkáit felölelő kiállítás Waliczky egyik legfontosabb kérdésén alapul, ami az egész életművet végig követi: hogyan lát az ember. Ezt a kérdést virtuális optikai szerkezetek megalkotásával járja körül. A különböző elképzelt kamerák és vetítők a valóság leképezésének sokféle lehetőséget mutatják be a kiállított álló és mozgóképeken keresztül.

Waliczky Tamás 1959-ben Budapesten született, Hongkongban él és dolgozik. Nemzetközileg elismert új-médiaművész, aki a ’80-as évek kezdete óta foglalkozik digitális művészettel. Számos nemzetközi dijat nyert, többek között az Ars Electronica Fesztivál Golden Nica-díját 1989-ben. Világszerte fontos intézményekben állított ki és munkái megtalálhatóak például a Pompidou, a MOMA, a ZKM vagy ACMI gyűjteményében.

Szóljon hozzá!