ZETApress

hírportál

Borderline – a legfontosabb kép

Eltérő generációk látásmódja a menekültekről. Május 15-e és 31-e között a Finn Intézet (FinnAgora) szervezésében a budapesti Belvárosban látható Finnország két, nemzetközileg is meghatározó fotóművészének kiállítása, a Borderline – tudtuk meg a tegnap esti megnyitón.

Stefan Bremer és Ahmed Alalousi fotóin megismerhetjük a menekültség személyes történeteit, Finnország történelmének egy igen fontos mozzanatát és Mosul háború előtti mindennapjait. A kiállítás a Galamb utcai HybridArt Space-ben látható. Nyitva hétfőtől péntekig 10 és 18 óra között, hétvégén zárva. Köszöntőt mondott: őexc. Petri Tuomi-Nikula, Finnország budapesti nagykövete; Pardavi Márta, a Helsinki Bizottság társelnöke; Ahmed Hasan Nadhim Alalousi.

A Borderline Stefan Bremer, a finn fotóművész elgondolása nyomán megvalósuló kiállítás. Bremer a finn fotóművészet központi alakja, munkásságát a kezdetektől fogva az emberek iránti szenvedélyes érdeklődés jellemzi. A finnországi Iparművészeti Főiskolán végzett 1980-ban, majd ugyanott művészprofesszor is volt 1999 és 2004 között. Több mint 200 egyéni kiállítása volt, művei mind finnországi, mind külföldi köz- és magángyűjteményekben megtalálhatóak.

Bremer az elmúlt évek során menedékkérőkkel dolgozott, és feltűnt neki, hogy a mindent maguk mögött hagyó emberek közül sokak számára a mobiltelefonjukkal készített képek az egyedül megmaradt emlékek a múltból. Ebből indul ki a Legfontosabb kép című része a kiállításnak. A művész arra kért menedékkérőket, mutassák meg neki a legfontosabb fényképüket. A fotókhoz kapcsolódóan belehallgathatunk az alanyok vonatkozó személyes történeteibe. A tárlat második részének témája a horizont; tenger és égbolt találkozását ábrázoló képeket láthatunk. Régi és új ország, a kezdetre, kiindulásra irányuló látvány kerül egymással interakcióba rajtuk.

A kiállítás harmadik vonulatát a II. Világháború idején Finnország keleti határán létesített Salpa-vonalat bemutató Bremer-fotográfiák adják. A mára mohával benőtt építmény felidézi a közelmúltat, és arra emlékeztet, hogy az akkor háborúkat vesztett, szegény Finnország 400 ezer karjalai menekültet tudott befogadni és letelepíteni. Bremer fel is teszi a kérdést: a mai Finnország nem mutathatna hasonló vendégszeretetet a háborús menekültek irányában?

Ahmed Alalousi, a kiállításon szereplő másik művész 2016 júliusában kapott menedéket Finnországban. A Borderline kiállításon művei egykori lakóhelyét, Moszul városát mutatják be 2013/14-ben, vagyis azelőtt, hogy az ISIS elfoglalta. Képein az odaveszett hétköznapok és az elpusztult város szépségét láthatjuk.

A Borderline 2015/16-ban bejárta Finnországot. A most kiállításra kerülő kiállítási anyagot Juha-Heikki Tihinen, PHD a Pro Artibus Alapítvány kurátora kifejezetten a budapesti helyszínre állította össze. Alalousi és Bremer két generáció tagjai, munkáikon átüt a fotográfia iránti szenvedély. Ezen a kiállításon kettőjük párbeszédének lehetünk tanúi. Ez a párbeszéd arról szól, hogyan dolgozzák fel a fotóművészek saját egyéni stílusuk révén más-más módon ugyanazon korszak a jelenségeit.

Szóljon hozzá!