ZETApress

hírportál

Baranyay-életmű a Barcsay Teremben

Baranyay András önarcképeBaranyay András (1938 ‒ 2016) életmű-kiállítása nyílt tegnap 18 órakor az MKE Barcsay Teremben. A 2018. január 28-án vasárnapig látható tárlatot Hajdu István műkritikus és Szegedy-Maszák Zoltán képzőművész nyitotta meg. Köszöntőt mondott: prof. Csanády Judit rektor.

A tavaly elhunyt Kossuth-díjas képzőművész, Baranyay András életművének bemutatására utoljára 1998-ban, az Ernst Múzeumban nyílt lehetőség, majd? húsz évvel ezelőtt. Az azóta rendezett kisebb tárlatok esetlegesek voltak, s többnyire visszhang nélkül maradtak. Baranyay közel két évtizeden át volt a Grafikai Tanszék mestere, kapcsolata a jelennel sokáig élőnek látszott, művei mégis ? mint ő maga is ? kihúzódtak a jelenkori képzőművészet pályájáról. A kiállítás tehát egyrészt egyfajta újraszituálása az életműnek, amely a XX. századi közép-európai vizuális gondolkodás iskolapéldája gyanánt követelhet magának értelmezést. Másrészt a félévszázados munkásságból válogató tárlat érzelmes utazás, hazatérés az Egyetem falai közé.

Baranyay korai litográfiái és rajzai látszólag a pop arthoz kötődnek, ám sokkal enigmatikusabbak és bonyolultabbak, más szempontból szegényesebbek, hiszen egy jóval zártabb, hagyományosabb és intenzívebb gondolkodásmódnak a termékei. A ’70-es évek elején a fotószerű hűségre törekvő műveket maga a fénykép váltja föl, mellyel a művész egyrészt közelebb került a látványhoz, másrészt a fotográfia vegyi és mechanikus manipulálásával képessé vált a látható (a világ) virtuális befolyásolására. Baranyay konzervativizmusára jellemző, hogy míg a litográfiák és színes rajzok a piktorialista fotográfiákra emlékeztettek, addig átrajzolt-átfestett, vegyszerekkel módosított fényképei a kőrajzokra hasonlítanak puha, kontraszt nélküli ‒ de nem életlen ‒ foltjaikkal, elomló vonalaikkal. Témái a hetvenes évek elejétől szinte azonosak és igen egyszerűek: kezek, csendéletek és önarcképek. 1976/77-óta készített önarcképei ‒ legismertebb és legjobb munkái ‒ egy szigorú, desztillált mazochizmussal végrehajtott önvizsgálat szomorúan objektív eredményei. Önportréinak ‒ de végül is minden munkájának ‒ megközelítéséhez a Kierkegaard-i fogalmak adnak kulcsot: az esztétikaivá tett bánat, az inkognitó, a bűn és bánat kettőssége, a választás kényszere.

Baranyay András (1938‒2016) 1957 és 1965 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult, ahol festő és restaurátor diplomát szerzett. Több mint tíz éven át falkép-restaurálásból élt; számos kastély és templom felújításában vett részt. 1988-tól a budapesti Képző- és Iparművészeti Szak-középiskola rajztanára, majd’ 17 éven keresztül, 1991-2007-ig tanított a Magyar Képzőművészeti Egyetem Grafika Tanszékén. A ’60-as évek közepétől a magyar avantgarde majd’ minden csoportkiállításán szerepelt. Munkái 1963 óta számtalan nemzetközi grafikai biennálén voltak láthatók. A nyolcvanas évek elejétől gyakori résztvevője a kortárs magyar művészetet külföldön bemutató tárlatoknak. Magyarországi egyéni kiállításain kívül bemutatkozott Helsinkiben, Prágában, Tarbes-ban is. Munkáit számos magyar köz- és magángyűjtemény, valamint többek között a párizsi Bibliothèque Nationale és a washingtoni Hirshorn Museum őrzi ? mondta el Hajdu István.

A kiállítás kurátorai: Hajdu István, Százados László. A kiállítás koncepciójának kidolgozásában részt vett: Beke László. Grafikai arculat: MKE MMSZK Kötöde. Kommunikáció: Csejdy Réka. A kiállítást kivitelezésében és előkészítésében részt vettek: Győri István, Madár Mária, Majsai Réka, Orbán György, Plesznivy Károly, Steffanits István, Szepesvári Ildikó, Szokán Erika, Zelenák Orsolya. A megnyitó előtt 15 órakor a tárlat két kurátora sajtó- és szakmai vezetést tartott, amelyen elmondták, milyen szakmai és személyes szempontok szerint született meg ez a válogatás a Baranyay-életműből.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem köszönetet mond azoknak az intézményeknek és magánszemélyeknek, amelyek és akik a műtárgyaikat a kiállításra kölcsönözték: A.gyűjtemény, Beke László, Hajdu István, Hetényi Csaba, Lengyel András, Saranszki Péter, Spengler Katalin, Somlói Zsolt, Tóth Árpád. Artpool Művészetkutató Központ ? Szépművészeti Múzeum, Budapest. Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum ‒ Fővárosi Képtár, Miskolci Herman Ottó Múzeum, Kieselbach Galéria, Ludwig Múzeum ‒ Kortárs Művészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Nonprofit Zrt. MTVA ? Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, Sárospataki Képtár, Szombathelyi Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum, Székesfehérvári Szent István Király Múzeum, Szépművészeti Múzeum ? Magyar Nemzeti Galéria. Külön köszönet: Baranyay Judit, Haris László, Török Tamás, MKE Képgrafika Tanszék. A kiállítás társszervezője: az MNG, támogató: az NKA.

Szóljon hozzá!