ZETApress

hírportál

Annette Streyl a Galériában

Magyarországon első alkalommal láthatjuk Annette Streyl, a jelenleg Hamburgban élő és alkotó művésznő, egyedi stílusban készült műveit; kötött szerkezetű épületmodelljeit. Az épületmodellek 1:100-as méretarányúak, aprólékos kivitelezésük révén a kőből készült szobrok részletgazdagságával versengenek.

A megformálásra került modellek között találunk reprezentatív politikai rendszerhez kapcsolódó (a Reichstag 2000, a Palast der Republik 1999), gazdasági és pénzügyi erőt képviselő (a New York-i AT&T és a Frankfurt-i Deutsche Bank 1999), az uniformizálódást és a tömegfogyasztást jelképező (IKEA áruház 1999, egy McDonald?s épület 2000) valamint a kulturális érához kapcsolódó (a Hamburg-i Galerie der Gegenwart 2000, a Berlinben lévő Potsdamer Platzon található Info-Box 1999) épületeket, melyek eredeti másuk ironikus olvasataiként hatnak ebben a kissé nőies kézműves technikával előállított formában.

Annette Streyl a kieli Muthesius Főiskolán, Jan Koblasa osztályában tanulta ki a kőfaragást, majd a hamburgi Képzőművészeti Egyetemen Franz Erhardt Walther tanítványa volt. A ’90-es évektől kezdve kiállították munkáit Németország számos kortárs művészettel foglalkozó galériájában( Kunsthaus Hamburg, Galerie der Gegenwart, Galerie Breitengraser) valamint Belgiumban, Hollandiában, Norvégiában és Franciaországban is szerepelt már műveivel. 2002-ben megnyerte az LVA Hamburg ?Kunst am Bau? díját, 2004-ben pedig a Hamburgi Kulturális Hivatal kutatási támogatását nyerte el. Jelenleg a hamburgi Levy Galéria 1st view programjában bemutatkozó művészek sorában találjuk.

A kiállításon szereplő művek megjelenésének variálhatósága révén izgalmas helyszínné válik a kiállítótér, amelyben kőből készült szobrok mellett sajátos technikájú kézműves alkotásokkal találkozik a műkedvelő közönség. A kötött modellek posztamensen elhelyezett háromdimenziós ?makettekként? láthatóak vagy a falakból kinőve jelennek meg a galéria terében, némelyik pedig száradó ruhákra emlékezető helyzetben ?kiteregetve?.

Az anyaghasználat és a tartalom közti feszültséget érezhetjük, ha látjuk, miként lógnak száradó ruhákra emlékeztető pózban sziklaszilárd gazdasági alapokon nyugvó, a társadalom széles rétegeinek érdekeltségével bíró nagyvállalatok illetve reprezentatív középületek; az IKEA kék-sárga épülete, a német törvényhozó testületnek helyet adó Reichstag vagy a posztmodern mérföldköveként számon tartott New York-i AT&T Building.

Annette Streyl kötött modelljei gondolkodásra késztetnek, felhívják a figyelmet napjaink szociokulturális és ökológiai folyamataira, mindezt az épületmodellek felhasználásával, újszerű formanyelven kifejezve. Annette Streyl első magyarországi kiállításának, amely a High and low címet viseli, az Aulich utcai NextArt Galéria ad helyet.

Szóljon hozzá!