ZETApress

hírportál

Művészbarátok Párizsban

Rippl Rónai József: Aristide Maillol portréja, 1899.Rippl Rónai és Maillol ? Egy művészbarátság története című kiállítás nyílt meg délben a Magyar Nemzeti Galéria C-épületében. A 2015. április 6-án húsvéthétfőig látható tárlatot Roland Galharague budapesti francia nagykövet és Olivier Lorquin, a párizsi Fondation Dina Vierny ? Musée Maillol igazgatója nyitotta meg

A kiállítást Baán László, a Szépművészeti Múzeum Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Olivier Lorquin párizsi múzeumigazgató, valamint Földi Eszter, a kiállítás kurátora mutatták be a sajtó képviselőinek a megnyitó előtt. Megtudtuk, hogy Rippl-Rónai József legalább annyira nagy hatást gyakorolt a modern magyar művészetre, mint Aristide Maillol a modern európai szobrászatra. A kiállítás e két nagy hatású művész barátságát és kapcsolatuk művészi dokumentumait állítja középpontba. A mintegy kétszáz művet felvonultató tárlaton a Nabik köréhez tartozó festő barátok (Pierre Bonnard, James Pitcairn-Knowles, Édouard Vuillard) művészete és a párizsi környezet is felvillan néhány a Szépművészeti Múzeumban, illetve a kaposvári Rippl-Rónai Múzeumban őrzött művön keresztül.

Rippl-Rónai József 1890 körül ismerkedett meg Aristide Maillollal Párizsban. A két fiatal művész életre szóló barátságot kötött és kölcsönösen támogatta egymást művészi törekvéseiben. Mind Rippl-Rónai, mind Maillol pályája szempontjából döntő volt az ezt követő mintegy tíz év és a művésszé érésük szempontjából is meghatározó barátságuk. Maillol kezdetben festőnek készült, de foglalkozott szőnyegtervezéssel és faszobrok faragásával is. Rippl-Rónai, miután búcsút vett első mesterétől, Munkácsy Mihálytól, a párizsi szimbolista körökben forgolódott. 1894-től a Nabikkal dolgozott együtt, akiket ő ismertetett össze Maillollal. Maillol fokozatosan eltávolodott a festészettől, majd a szőnyegkészítést is feladva a szobrászatban találta meg hivatását. Kapcsolatuk egyik tetőpontja az a három hónap volt, amelyet Rippl-Rónai 1899 végén a Pireneusokban fekvő Banyuls-sur-Merben töltött Aristide Maillol vendégeként.

Rippl-Rónai 1900 körül elhagyta Párizst, és 1902-ben végleg Kaposváron telepedett le. Ugyanebben az évben, 1902-ben volt Maillol első gyűjteményes kiállítása Ambroise Vollard műkereskedő párizsi galériájában, ahol szobrászként is sikerrel mutatkozott be. Valójában mind Rippl-Rónait, mind Maillolt 1902 után ismerték el: Rippl-Rónai Magyarországon lett híres és elismert festőművész, Maillol pedig kora egyik legfontosabb francia szobrásza. Személyesen már csak egyszer találkoztak, amikor Rippl-Rónai 1914-ben Franciaországban járt. Barátságuk azonban megmaradt, meleg hangú levelezést folytattak a magyar festő 1927-ben bekövetkezett haláláig. 1914-es franciaországi internálásakor Rippl-Rónai Maillol és barátaik ? Maurice Denis és Pierre Bonnard ? segítségével szabadult ki és térhetett haza.

A kiállítás e két rendkívüli művész barátságának állít emléket, és igyekszik bemutatni egymásra gyakorolt hatásukat. A tárlaton látható Rippl-Rónai egyik fő műve, az 1899-ben Maillolról festett portréja. A párizsi Musée d?Orsay gyűjteményéből érkező alkotást utoljára csaknem nyolcvan éve, 1936-ban láthatta a budapesti közönség. Aristide Maillol festményeit, grafikáit, szőnyegét és kisméretű szobrait ? összesen mintegy harmincöt művet ? a párizsi Fondation Dina Vierny?Musée Maillol támogatásának köszönhetően mutatjuk be. A kiállításon Maillol és más Nabi művészeknek a Szépművészeti Múzeumban őrzött rajzai, grafikái is láthatók.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=k0Sd5YQufMw[/youtube]

A kiállítás egyes szekcióiban az 1890-es évek párizsi képeitől kezdve az elegáns női portrékon keresztül jutunk el Maillol és Rippl-Rónai kiemelkedő jelentőségű szőnyegeihez, részletesebben is bemutatva Rippl-Rónainak az Andrássy Tivadar gróf pesti palotájának ebédlőjéhez készült terveit. A kiállításon Rippl-Rónainak a Nabik körében született grafikái is megtekinthetők. Magyarországon Rippl-Rónai volt a modern litográfia megújítója, és Maillol is szívesen foglalkozott grafikával pályája elejétől kezdve. A kiállításnak a két művész grafikai munkásságát bemutató egységében kapott helyett például Pierre Bonnard-nak az 1899-ben készült Néhány kép Párizs életéből című mappája.

Kettejük kapcsolatának legintenzívebb periódusa az a három hónap volt, amelyet Rippl-Rónai és leendő felesége, Lazarine, Maillolék vendégeként töltött el Maillol szülőföldjén, a katalóniai Banyuls-sur Merben. A látogatás mélyreható változást indított el Rippl-Rónai festészetében. A déli vidék intenzív színei, a tenger, a fények új témát kínáltak, és a korábbi szürke-fekete palettát felváltották az élénkebb színek. Rippl-Rónai 1900-as hazatérése után a két művész útjai elváltak. Kiállításunk utolsó szekciója karrierjük ezt követő alakulását mutatja be, felvillantva néhány fő művet. Itt kapnak helyet Maillol fametszetei, az első nagy sikerű Földközi-tenger-szobrához és a Cézanne-emlékműhöz készült rajzai és tanulmánya, valamint Rippl-Rónai színpompás kukoricás képei.

A kiállítás kurátora Földi Eszter, a Magyar Nemzeti Galéria Grafikai gyűjteményének vezetője. Főtámogató a Gránit Bank, melyben a Magyar Állam tavaly nyáron szerzett kisebbségi tulajdont. A kiállítást kétnyelvű, gazdagon illusztrált katalógus kíséri. A látogatókat angol és magyar nyelvű audioguide és okos-telefonos alkalmazás is segíti. A 8?12 éves korosztály részére gyerek audioguide és ahhoz kapcsolódó feladatlap is készült.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Maillol-szobrok a Galériában | ZETApress

Szóljon hozzá!