ZETApress

hírportál

Zsolt Konzervje Lénánál

Ferenczy Zsolt KonzervjeFerenczy Zsolt: KONZERV című kiállítása nyílt meg tegnap este 18 órakor a Galamb utcai Léna & Roselli Galéria földszintjén. A május 13-án, keddig látható tárlatot Csontó Lajos képzőművész nyitotta meg.

Ha konzerválnám magát a szót, akkor a KNZRV-ként mutatna? (így) magánhangzók nélkül. Amellett, hogy a konzerv óhatatlanul megfoszt valamit az eredeti lényegéből, azt állandóvá is teszi. A konzerv az örökkévalóság illúzióját keltve harcol az idővel. De mi minden lehet konzerv a szardínián, befőttön és régészeti leleten túl? ? Emlékeinket, örömeinket és traumáinkat talán joggal nevezhetnénk mentális konzervnek, melyeket akár több emberöltőn át tárolunk.

A közeli és távoli múltról alkotott képzeleteink fikciós jellegük ellenére is komoly identitásképző konzervek. Az egyéni és kollektív sors is konzerválódhat, legyen az balsors vagy szerencse. A kiállított festmények (+egy rövid kis film) ezt a konzerv témát járják körül sorsok, helyzetek, tárgyak és lények ábrázolásával. Viszont ne felejtsük el, hogy maguk a festmények is konzervek, magányos dolgok, színes zárványok, az eredeti lényegével, magánhangzók nélkül ? vallja Ferenczy Zsolt.

Slideshow a Szatyorban

Gutema Dávid: Slideshow című kiállítása nyílt meg tegnap este 19 órakor a Bartók Béla úti Szatyor Bár és Galéria I. emeletén. A május 25-én, vasárnapig látható tárlat kurátora: Kenéz Réka. Mi a kognitív rajz? A gondolkodás jele, nyoma, kivetülése, eredménye, annyi verzió és elágazás, ahány rajzoló és gondolkodó elme ? vallja Peternák Miklós. Gutema Dávid a Magyar Képzőművészeti Egyetem negyedéves Intermédia szakának hallgatója. A Szatyor Galériában megrendezett kiállítása a napjainkban mindennapossá vált társadalmi problémákat boncolgatja.

A vetített képek vonalainak összességéből egy kritikus világszemlélet rajzolódik ki, amelyekből Gutema a társadalmi rendszer összegabalyodott hálóját bogozza ki minimális vonalvezetésével. A papírlapok a pergő híradó képeiként sorakoznak előttünk. Frappáns probléma (meg) oldások, kifordított valótlanság és kikockázott jelen. Dávid rajzait sokan hasonlítják a román származású Dán Perjovschi munkáihoz. Azonban a formai hasonlóságon túl a gondolatok es a megfigyelések különbözőek. Amíg Dávid vázlatrajzai sorozatként vetítve nyújtanak gondolati összességet a globalizált világ problémáiról, vagy épp kultúrafogyasztási szokásainkról ? addig Perjovschinál jellemzően a rajzolás helyszíne és folyamata az intézménykritika eszköze.

Szóljon hozzá!