ZETApress

hírportál

Megnyitók a Várfok utcában

Várfok utcai Zen(e)Jovanovics Tamás & Keserü Károly: Zen(e) című kiállítása nyílik holnap este 19 órakor a Várfok Galériában. A május 17-én, szombatig látható tárlatot Keserü Katalin művészettörténész nyitja meg a Várfok utca 11-ben ? tudtuk meg Dillmann Vanda művészettörténésztől.

A Várfok Galéria áprilisi kiállítási programja három, a Galéria művészköréhez újonnan csatlakozott alkotó bemutatkozó kiállítása lesz: egy este keretén belül nyílik meg Jovanovics Tamás és Keserü Károly közös tárlata a Galéria nagy terében Zen(e) címmel, illetve a Project Roomban Bakonyi Bence személyével újabb taggal bővül a Várfok Galéria fotográfusainak köre. Jovanovics Tamás és Keserü Károly életműve és művészi útja sok hasonlóságot rejt magában. Kezdve azzal, hogy mindketten otthonosan mozognak a nagyvilágban, hosszú ideig éltek külföldön, ott is ismerték meg egymást és alkotásaik is eddig leginkább külföldön voltak láthatóak. Magyarországi jelenlétük csak az elmúlt néhány évben kezdett felerősödni és rendszeressé válni.

Jovanovics Tamás (1974, Budapest) művészeti tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, az Aix-en-Provence-i Université de Provence-on és a londoni Slade School of Fine Art-on végezte. 2009-ben elnyerte a milánói Premio San Fedele kurátori különdíját és szintén ebben az évben három hónapos ösztöndíjjal a New York-i Harlem Studio Fellowship Artist in Residence programján vett részt. Rendszeres jelleggel állít ki Londonban, Milánóban és Bécsben, ezenkívül számos nagyvárosban ? Berlinben, Brüsszelben, Moszkvában, New York-ban, Rómában ? láthatta már a közönség munkáit. Legújabb kiállítása épp a napokban nyílt meg a Kiscelli Múzeumban.

Keserü Károly (1962, Budapest) 1987-ben emigrált Ausztráliába. Itt végezte képzőművészeti tanulmányait a Melbourne-i Swinburne University-n és a Victorian College of the Arts-on. 2000-ben elnyerte Ausztrália egyik legjelentősebb képzőművészeti díját, a Samstag-ot, melynek köszönhetően Londonban folytathatta tovább tanulmányait, ahol a Saint Martins College of Arts-on szerezte meg mester diplomáját. Munkái számos gyűjteményben megtalálhatóak Ausztrália, Amerika és Európa-szerte. Londoni galériájának, a Patrick Heide Contemporary Art-nak köszönhetően rendszeres szereplője az európai nemzetközi művészeti vásároknak.

Jovanovics Tamás és Keserü Károly most nyíló közös kiállításával a Várfok Galéria tere éteri magasságokba emelkedik. Színes pontok és vonalak geometrikus hálózata szövi át a helyet, a gesztusokban repetitív zenei ritmusok konstans lüktetése földöntúli dallamok hullámait hozza. Az évezredekre visszamenő, legősibb és legegyszerűbb kifejezési formákon alapuló munkák a XX. századi absztrakt geometrikus tendenciák méltó örökösei. Akár a többszörös gyantarétegben fixált cérna-négyzethálót és színes pöttyeit, akár a színes ceruzavonalak párhuzamos vagy egymást metsző hálózatát nézzük, mikrokozmoszok tanúi vagyunk, melyek a végtelenbe tágulva egzisztenciális létkérdések, örök igazságok és személyes univerzumok médiumai. A mértani kiérleltségben meglepő módon ott a színek játékos szabadsága, a repetitív munkában az elmélyülés öröme, mely a kompozíciók súlytalanságához vezet. Mintha mi sem lenne természetesebb annál, amit látunk. Otthonosság kerít hatalmába, az örök kérdésekre várt válaszok megsejtése és az ezzel járó érzet, hogy a létezés könnyű is lehet.

Észlelés a Várfok utca 11-ben

Várfok utcai ÉszlelésBakonyi Bence: Észlelés című kiállítása holnap este 18:30-kor nyílik a Várfok Project Room-ban. A május 17-ig látható legújabb kiállítás a Várfok Galéria művészköréhez újonnan csatlakozott fiatal fotográfus, Bakonyi Bence legújabb sorozatát mutatja be Észlelés címmel. Bakonyi Bence (1991, Keszthely) Észlelés című sorozata, mely pár hónapja egy hongkongi galériában került először bemutatásra, 2013-ban készült a Góbi sivatagban. Kína után most a hazai közönségnek is alkalma nyílik megtekinteni a huszonhárom éves, MOME-n éppen diplomázó alkotó legújabb munkáit.

Észlelés, a valóság érzékelése, az egyén közösséghez és környezethez való viszonya kerül itt kibontásra letisztult, festői kompozíciók keretében. Betonutakkal szabdalt, kamerával megfigyelt, mégis végtelen, tágas fehérségbe vesző sivatagi táj tárul elénk, benne kínai turisták színes, egymást hangyamódra követő csoportjaival. Abszurditás és rácsodálkozás. Bakonyi Bence egy évet töltött Ázsiában, ezen belül öt hónapot Kínában, a Shanghai Normal University fotográfia szakán ösztöndíjjal. Mindvégig a kínai emberek mentalitását és nehezen megközelíthető, zárt világát kutatta, mely kísérletei az Észlelés sorozatában összpontosultak.

A képeket nézve tanúi lehetünk az individuum teljes feloldódásának, kontrollálhatóságának a tömeg lélektanában, valamint a fejlett civilizációk határokat nem ismerő terjeszkedésének, mely még az eddig korlátlannak hitt sivatagra is kiterjeszti hatalmát. Mégis, a képek negatív végkicsengése elmarad, a színes alakok elégedettségét látva tudatosul bennünk, ez a természetes közeg számukra. Így lesz úrrá derültség a befogadón is, amint kétkedve szemügyre veszi a részleteket: az emberek színes láncolatát, a távolba vesző tevekaraván tovatűnő vonalát, a bérelt narancssárga csizmák rikító foltjait, a betonutak architektúráját, melyek mind izgalmas kontrasztot alkotnak a sivatagi homok mindent körülölelő megfoghatatlan halmazával és a szürrealitás mezsgyéjére sodorják a kompozíciókat.

Szóljon hozzá!