ZETApress

hírportál

Rigák a Városligetben

Riga-mopedEgy klasszikus, hiánygazdaságban készült szovjet kismotor, a Riga, valamint a 10 éves Magyar Riga Motoros Klub mutatkozott be délelőtt a Közlekedési Múzeum új kiállításán, délután pedig Csepelen találkozhatunk hasonló típusokkal. Sajnos a nem éppen kitűnő minőségükről ismert segédmotoros kerékpárok mára szinte teljesen eltűntek közútjainkról.

Egy lelkes kis csapat 2003-ban kezdte e gyártmányok még megmaradt példányainak összegyűjtését. A május 26-án, vasárnapig nyitva tartó kiállítást Hídvégi János muzeológus rendezte, Janovszki Tamás, az MMKM főigazgató-helyettese nyitotta meg. Öt és fél motor látható, azaz öt teljesen működésképes eredeti szovjet csoda és egy fél, metszetelt jármű, ahol ennek a kismotornak a működési módját lehet tanulmányozni.

A Riga motor a II. Világháború után fellendülő segédmotoros kerékpárgyártás szovjet változata lett, amelynek gyártását az ’50-es évek végén külföldi minták átvételével, de saját tervek alapján kezdték meg. A motorkerékpárok márkanevüket Lettország fővárosáról ? Rigáról ? kapták. Exportcikként 1967-től kezdődően a volt szocialista országok közül szinte csak Magyarországra került típusaikból.

Mivel a Szovjetunió tagországain kívül Magyarország volt a Rigák legnagyobb felvevőpiaca, nem véletlen, hogy nálunk született meg és működik a világviszonylatban is a legnagyobb, e márka köré épült szervezet, a 300 fős Magyar Riga Motoros Klub. Róluk a megnyitón Potecz Zoltán alelnök mesélt. A tagok immár egy évtizede kitartó munkával gyűjtik és javítják a megmaradt példányokat. E kiállításban most a klub tagjainak gyűjteményeiből válogatták ki a legkülönlegesebb motorokat. Ma délután 16 órakor Csepelen is nyílik egy vasárnapig látható kiállítás ? mondta Kiss Péter klubelnök. Bővebbet erről a Riga.hu honlapon olvashatunk.

Szóljon hozzá!