ZETApress

hírportál

Plakátok Vajdahunyadvárban

Plakátok a francia és a magyar mezőgazdaságról címmel holnap délután 3-kor kiállítás nyílik a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban. A múzeum és a Chartres-i Le Compa Múzeum (Franciaország) között több éve tartó szakmai együttműködésnek a magyar múzeumlátogatók számára is látható eredménye a Vajdahunyadvárban július 8-tól augusztus 9-ig megtekinthető kiállítás.

Az érdeklődők a francia múzeum közel 50 mezőgazdasági témájú plakátját tekinthetik meg a XIX.. század végétől az 1960-as évekig terjedő időszakból. A többségükben kereskedelmi plakátok többféle szempontból is figyelemre méltóak: egyrészt a reklámnak, a reklámozás módszereinek, technikájának átalakulásáról mesélnek. Másrészt, mint gazdaság- és társadalomtörténeti források a francia mezőgazdaság és a francia vidék XX. századi modernizációjáról szólnak.

A francia plakátok mellé megpróbáltuk odailleszteni ugyanennek az időszaknak a magyar plakátjait, pontosabban a Magyar Mezőgazdasági Múzeum gyűjtemények tipikusabb darabjait, mintegy 30 plakátot. Célunk az volt, hogy a látogatók összevethessék a két eltérő ütemben és módon fejlődő ország agrárpropagandájának termékeit, és felfedezhessék a hírverés hasonlóságait és különbözőségeit.

Nem meglepő, hogy az 1950-1960-as években volt a legnagyobb az eltérés a francia és a magyar reklámozási kultúra között. Abban az időszakban, amikor a két ország gazdasági fejlődése is a leginkább különbözött egymástól. Amíg Franciaországban a kereskedelmi reklám végig fontos összetevője volt a propagandának, addig a valódi piaci versenyt nélkülöző szocialista gazdaság nem igényelte a hírverésnek ezt a fajtáját. Fölerősödött viszont Magyarországon a propagandának korábban is létező oktató-, nevelő- és ismeretterjesztő funkciója, ami az ?50-es években kiegészült az aktuális gazdaság- és társadalompolitika népszerűsítésével.

Szóljon hozzá!