ZETApress

hírportál

Szabad a villamospálya

Különleges 122 éves egysínű, működőképes villamos modellel is emlékezik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) a budapesti villamosközlekedés megindulásának 125. évfordulójára. A 2013. március végéig látogatható kiállítást ma délelőtt Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója nyitotta meg.

A megnyitón az 1890-ben készült különleges, 1:5 arányú egysínű villamos modell működés közben is megtekinthető volt. A modellt Zipernowsky Károly tervezte, mivel javaslata alapján az alsó-vezetékes, ?függélyes nyomú?, azaz egysínű, keskeny jármű a szűk belvárosi utcákban is elfért volna. A kiállított 10 méteres pálya és a kocsi minden eleme eredeti! A Közlekedési Múzeum új kiállítása dualizmus technikatörténetét bemutató Szabad a pálya című tárlat részeként, annak újabb szakaszaként nyílt meg. A látogatók a kiállításban megismerhetik a Budapesti rendszernek nevezett alsó-vezetékes áramellátó rendszert, a villamosok fejlődését, az első HÉV szerelvényeket.

1887. november 28-án, hétfőn délután fél 3-kor indult el a Nyugati-pályaudvar elől az első villamos Budapesten. Ezt megelőzően augusztus 7-én, vasárnap a Közvágóhídtól helyiérdekű (HÉV) ? gőzvontatású ? szerelvény indult Soroksár felé, ezzel Budapesten beköszöntött a géperejű városi közlekedés korszaka. A villamos hamar elterjedt, és 1898-ra ki is szorította a lóvasutakat, azok pályáját is villamos rendszerre építették át. A fővárosban két társaság is üzemeltetett villamosokat, mindegyik kiépítette a ? sokszor párhuzamos ? saját hálózatát.

A századfordulóra már villamos járt több belvárosi szűk utcában is, mint például a Veress Pálné, vagy a Papnövelde utcákban. Annak érdekében, hogy ezeken a szűk helyeken biztonságosan lehessen közúti vasutat építeni, számos terv született. Ezeknek műszakilag egyik legérdekesebb példája a Zipernowsky Károly által jegyzett Függőleges nyomú vasút, azaz az egysínű, alsó-vezetékes villamos terve. A szabadalmi dokumentációk kiegészítéseként 1890-ben a GANZ gyárban elkészült a tervezett villamos mintegy M=1:5 méretarányú működőképes modellje és egy 10 méteres pályaszakasza.

A 125 éves évfordulóra ezt a különleges modellt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum restaurátorai felújították. A működőképes Zipernowsky vasúti műtárgy, és a műszaki megoldásai (a motor, az áramellátás) több mint 120 évesek. Ezért csak alkalmanként, előre meghirdetett időpontban indítják be, de a mai megnyitó után természetesen látható lesz a jellegzetes bólogató mozgása. A működő modellről filmfelvétel készült, amely a kiállítás alatt folyamatosan látható.

Szóljon hozzá!