ZETApress

hírportál

Szakállat enni

Michaël Borremans: Eating the Beard című kiállítása nyílik ma este 7-kor és június 26-ig látogatható a Műcsarnokban. Az egyik kép a Szakállat enni címet viseli ? tudtuk meg a délelőtti sajtótájékoztatón, a múzeum kiállítóterében.

Petrányi Zsolt, a kiállítás kurátora, Hans D. Christ, a Württembergische Kunstverein Stuttgart igazgatója, valamint Michaël Borremans mutatta be a kiállítást és válaszolt kérdésekre. Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója nem jelent meg, őt Készman József helyettesítette. Petrányi Zsolt bemutatta az erre az alkalomra megjelent könyvet, majd végigvezetett végig a tárlaton. Fotóink Lantai József felvételei.

Michaël Borremans különösen izgalmas és összetett alakja a kortárs festészetnek, aki a művészet e több évezredes médiumát tudatos döntés eredményeként választotta: bár rajzokat és filmeket is készít, számára a festészet a legérdekesebb és legkifejezőbb, bármikor megújítható és utalásokkal telíthető kifejezésforma. Borremans sok szállal kötődik a múlthoz, technikája Velázquezt és Goyát, komor színvilága a XIX. század akadémizmusát idézi. Képein emellett gyakran tűnnek fel a harmincas évekre jellemző kellékek, mintegy szándékosan elidegenítve a vásznon szereplő alakokat korunktól.

Szokatlan, zavarba ejtő festményein látszólag egyszerű helyzeteket, jeleneteket, részleteket láthatunk, melyek azonban nem értelmezhetők hétköznapi jelentésükben. Rejtély, megmagyarázhatatlan, sejtelmes hangulat árad ezekből a képekből, melynek okát csak a képen kívül, a meg nem festettben találhatja meg a néző. Michaël Borremans művészete talán a pszichológia felől közelíthető meg leginkább, hiszen érzelem és képzelet kérdéséről beszél munkáival. A flamand festészet több száz éves hagyományát követve Borremans nem a pillanatnyi, aktuális művészeti kérdésekre keresi a választ, hanem az időtlenség megjelenítésének lehetőségeit kutatja, egyedülálló sikerrel.

A művésznek a világ számos országában volt kiállítása, művei olyan rangos gyűjteményekben találhatók, mint például a MoMa (New York), a Punta della Dogana ? François Pinault Foundation (Velence), a Museum of Contemporary Art LA (Los Angeles) vagy a Musée d?art moderne de la ville de Paris (Párizs). A műcsarnoki tárlat átfogó képet kíván adni a művész munkásságáról, közel száz alkotás bemutatásával bizonyítva az alkotói út sokszínűségét és jelentőségét a festészet, a rajz és a filmkészítés területén.

Szóljon hozzá!