ZETApress

hírportál

Zsolnay pécsi aranykora

Szerdán hivatalosan is megnyílt Pécsett A Zsolnay aranykora című kiállítás, amely Gyugyi László műgyűjtő Zsolnay-porcelánokból álló gyűjteményét tárja a nagyközönség elé Európa Kulturális Fővárosában ? tudta meg Rozs Borbála.

A hatszáz műtárgy a Zsolnay gyár legmeghatározóbb korszakában született, felbecsülhetetlen értékkel bírnak. A gyűjtemény a Zsolnay Kulturális Negyedben, egy kifejezetten erre a célra kialakított épületben, a Sikorski-házban várja a látogatókat.

A kiállítás a Zsolnay gyár történetének három fontos korszakát öleli fel, bemutatja a historizmus, millennium, valamint a szecesszió időszakában létrehozott kerámiákat. Olyan jelentős művészek munkáit tartalmazza, mint Klein Ármin, aki egy személyben festő, szobrász, valamint forma-és dekortervező is volt, illetve Rippl-Rónai József és Apáti Abt Sámuel, akiknek szecessziós munkáit láthatjuk a helyszínen. A gyűjtemény darabjai azok az eozin kerámiák is, amelyek Zsolnay Vilmos védjegyévé váltak a millennium időszakában.

Schmitt Pál köztársasági elnök megnyitójában méltatta többek között a Zsolnay család munkásságát és azt, hogy a világra szóló sikert, és egy büszkeségre okot adó márkanevet alkottak magyar tehetséggel és magyar lélekből fakadó formavilággal. Kiemelte továbbá, hogy Európa Kulturális Fővárosának büszkesége ez a kiállítás, mellyel mától mindannyian gazdagabbak lettünk.

Az ünnepélyes megnyitón Szőcs Géza kulturális államtitkár hangsúlyozta, a Zsolnay Vilmos nevéhez köthető gyár alkotásai nem csak a keramikusnak, hanem Pécs városának is hírnevet szereztek. Kiemelte továbbá a Zsolnay műtárgyak mással össze nem hasonlítható értékét.

Az eseményen Páva Zsolt pécsi polgármester megköszönte a város nevében Gyugyi Lászlónak, hogy felbecsülhetetlen értékű gyűjteményét kedvező feltételekkel adja a városnak. Egyúttal kiemelte, büszke arra, hogy Pécs a következő generációknak is sok éven át megőrzi ezeket az értékeket. Önkormányzatuk a közeljövőben kívánja megvásárolni a felbecsülhetetlen értékkel bíró műtárgy együttest.

Gyugyi László műgyűjtő több mint 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye óriási jelentőséggel bír. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870?1910) időszakának termékei, amelyeknek születése három nagy korszakhoz kapcsolódik: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaira. A historizmus korszaka (1878?1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka ?sajátos és nemzeti? forrásai jellemzőek.

A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk a kiállításon. A korszak egyik legmeghatározóbb, a ?nyugati orientációt? képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervezőként is dolgozott. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar ?nép-életnek? jelenetei.

Az 1896-os év igazán különleges a Zsolnay-gyár történetében: Magyarország fennállásának ezredik évfordulójára új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, amelyet az ünnep tiszteletére ?millenniumi technikának? nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillog. Ez a technika tette a gyárat világhírűvé, amely egybeforrt Zsolnay Vilmos nevével.

Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is, amelyet a magyarság ázsiai eredetének kutatása motivált. Az alapító halála után fia, Miklós vette át a gyárat, s 1900?1921 között ő az a személy, aki vezérszerepet töltött be annak történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában.

Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évet élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt. A gyűjtemény az Európa Kulturális Fővárosa program alkalmából lel otthonra Pécsett, a Zsolnay Kulturális Negyedben, egy kifejezetten e célra átalakított szecessziós épületben, az egykori Sikorski-villában.

Tavaly augusztusban született meg a megállapodás, amelyben az Amerikában élő Gyugyi László hatszáz darabos, egyedi darabokat tartalmazó magángyűjteménye visszakerült Pécs város tulajdonába. A tárlatnak otthont adó Sikorski-ház elsőként került átadásra a Zsolnay Kulturális Negyed beruházásai közül, hogy mielőbb a nagyközönség előtt is láthatóvá válhasson a különleges kiállítás. A negyedben azonban az építkezések tovább folynak, így, türelmet kérve a nagyközönségtől.

A Gyugyi-gyűjtemény látogatása a beruházások befejezéséig bejelentkezés alapján történik. A bejelentkezést hétfőtől péntekig, 8-tól 16 óráig a +36-30/562-3760 mobilszámon, illetve az email-címükön lehet megtenni. Látogatás csütörtöktől vasárnapig 10, 14 és 16 órakor, vagy előzetes bejelentkezés alapján történhet. A gyülekező helyszíne a pécsi Zsolnay úti déli bejárat.

Szóljon hozzá!