ZETApress

hírportál

Születésnapi nosztalgia

120 évvel ezelőtt, 1887. augusztus 7-én indult útjára a fővárosban az első helyiérdekű vasút. A gőzvontatású szerelvény a Közvágóhidat kötötte össze Soroksárral mintegy tíz kilométeres vonalon. Pár év múlva Dunaharasztinál lefordult a Csepel-szigetre, s tovább terjeszkedett egészen Ráckevéig.

Később Észak-Budáról Szentendrére, Kelet-Pestről Gödöllőre, Dél-Budáról Nagytéténybe épültek a vonalak. Az utoljára elkészült vonal a Boráros teret kötötte össze Csepellel. Holnap délelőtt ezen a vonalon utazhatunk nosztalgia járatokkal a Nemzeti Színház és a Művészetek Palotája előtti egész napos ünneplésre. A gőzmozdonyokat fokozatosan a dízel-, majd a villamos vontatás váltotta fel, de holnap az előbbi újra szolgálatba áll.

Néhány éve forgatták a Sorstalanság című filmet. Főhőse Csepelen kapott munkát a II. Világháború idején, s szülei azon vitatkoztak, hogy HÉV-vel, vagy busszal utazzon-e a gyárba. Végül a busz mellett döntöttek, s a rendőr arról szedte le több tucat zsidó társával együtt, hogy a koncentrációs táborba kerüljön. (A felvétel a Csepel-szigeti Lóréven készült, melyen gyermekeimmel magam is részt vettem.) A filmnek alapul szolgáló regényben ez a vita nem hangzik, nem is hangozhat el. A Csepeli HÉV csak 1952-ben, jóval a háború után készült el, így Kertész Imre gyermekként nem utazhatott rajta. Kár, hogy erre sem ő, sem Koltai Lajos rendező nem gondolt a forgatókönyv elkészítésekor!

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. ZETApress » Bot a díszvendégeknek

Szóljon hozzá!