ZETApress

hírportál

Vitorlás a hangárban

A honvédségtől átvett helikoptereket továbbra is a börgöndi katonai bázison szervizelik majd, írtam az Aerocaritas bemutatásakor. Az 1991. januári együttműködési szerződés aláírására a Reform Hírmagazin tudósítójaként érkeztem Szabolcs László fotoriporterrel együtt. El sem tévedhettünk volna az úton, mert Kozenkay Jenő, az alapítvány elnöke vitt el minket Fejér megyébe. A hangárban Gál József épp a Föld újabb körülhajózására készült.

A Fa ? Gál páros már a nyolcvanas években a Szent Jupáttal megkerülte a Földet. Rövid ideig bírták óceánok nélkül. A független Fa Nándor már korábban útra kelt egyedül, s addigra már vissza is érkezett. Gál József tavaszra tervezte az utat feleségével és ötéves kisfiukkal. A hajót a hangárban édesapjával és három barátjával együtt építette. Elmondása szerint nehezen talált tőkeerős támogatókat, pedig a vitorlás jó reklámhordozó lenne a hosszú úton.

Az Öböl-háború miatt végül csak ősszel indulhattak el Pulából, a korábbi úttal ellentétes irányban. A Forró-égövben haladtak a Panama csatornán át. Dél-Afrika nyugati partjai után Új-Zélandot és Ausztráliát érintve az Indiai-óceánon áthajózva érték el Dél-Afrika partjait. A négyévesre tervezett úton a kisfiút a szülők tanították a betűvetésre és egyéb hasznos tudományra, mert iskolába innen nem járhatott. Levizsgázni is csak a földkörüli út végén nyílt lehetősége, de ennyire még ne szaladjunk előre.

A hajóját építő családapa 1991 elején a hangárban elmondta, hogy az út során számos kutatást végeznek. A munka jellegétől függően más-más szakértőcsoport csatlakozik majd hozzájuk. Őket az útba eső kikötőkben veszik fel a hajóra, illetve teszik ki a partra. A KFKI által készített beszélő számítógéppel adást is sugároznak majd a vakoknak a hajóról. A diákoknak számos ismeretterjesztő anyagot is készítenek. Megjelennek majd a hajón az Agrártudományi Egyetem kutatói is, hogy talajbiológiai kísérleteket végezzenek.

A négyéves terv célkitűzéseit végül sikerrel megvalósították, s ebben a honvédség is döntő szerepet vállalt a börgöndi hangár felajánlásával. S hogy miért odament az ismert vitorlázó? Nos a helyszín kiválasztásában közrejátszott az is, hogy Gálék székesfehérvári lakosok. Az Aerocaritas akkori tervei kevésbé lettek sikeresek, a helikopterek rég a földhöz ragadtak. Nem jött létre sem a Budapest 22 kerületét, sem az ország 165 városát ellátni szánt önkéntes rohamkocsi szolgálat sem a karitatív szervezet keretében.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Üzleti lehetőségek Afrikában | ZETApress

Szóljon hozzá!