ZETApress

hírportál

Megfenyegette a vámőröket

Egyenruhások a vonaton ? 3.

A Kálmán Imre Expressz csak néhány utassal indul a Keletiből este München felé. Győr az első megálló, s az első kocsiba Csete Árpád és Bukovits József vám- és pénzügyőr száll fel. Velük tartok, szúrópróba-szerűen ellenőrizzük az utasokat. Hegyeshalomig félóra az út, sietni kell a munkával. Végig a határőrök után megyünk, hiszen A kiléptetett személyekkel szemben intézkedhetünk.

Az egyik fülkében ülő fiatalember csomagok nélkül utazik. Németországba megy vissza dolgozni. Magyar állampolgár, de itthon nem talált munkahelyet. Pénze sincs, csupán egy átázott útlevél van nála. Kitűnik a sok pecsétből, hogy rengeteget ingázik a két ország között. Ez a hazatérése rosszra sikeredett. Hét végén az Üllői úton megnézte a Fradi-Sopron meccset, s amíg a szünetben elugrott a büfébe, összes holmiját és abban lévő pénzét ellopták. A Fradi se győzött ? 2:2 lett az eredmény ? így többszörösen is rosszul sikerült neki az a délután. Bejelentette a rendőrségen a dolgot, s ők is kioktatták, hogy máskor jobban vigyázzon a holmijára. Mi is csak sajnálkozni tudunk, de ez neki nem jelent sokat.

A fülkékben általában egy-egy személy utazik. Éjszaka lévén mindegyik lefüggönyözött, lezárt. A vámőrök kopognak előbb, s ha nem érkezik válasz, kulcsukkal kinyitják a fülkeajtót, felkapcsolják a villanyt. Az üres fülkékben benéznek az ülések alá. Sokszor találtak már itt eldugva különböző dolgokat. Olyankor sosincs gazdája a tárgynak még akkor sem, ha az utas feneke alól húzzák elő. Már itt volt, mikor bejöttem ? mondják ? bizonyára más rejtette el, s a határ túloldalán akarta elővenni. Inkább veszni hagyják a holmit ? a vámosok úgyis elkoboznák ? de így legalább megússzák a feljelentést.

Gondot okoz az üres fülkékben hagyott gazdátlan bőrönd is. A gazdája rendszerint az étkezőkocsiban, vagy a WC-n van. A tolvajoknak is könnyű préda, de a vámosok életét is megkeseríti. Meg kéne várni a tulajdonost -hisz nélküle nem nyithatják fel ? vagy tovább menni, s folytatni a munkát. A rendelkezésre álló idő rövidsége miatt általában ez utóbbit teszik.

Az egyik fülkében egy átutazó külföldi állampolgárnál a megengedettnél több pénzt találunk. Mint elmondja, otthonról hozta, de elfelejtette bejelenteni az országba belépéskor. Ha megteszi, most semmi gond nem lenne. A vámosok jóindulatúak, hisznek neki. Később elmagyarázzák nekem, hogy a valutaüzérektől vett pénzt is ilyen mesével akarják kivinni az országból. Azt mondják, hogy elfelejtették bejelenteni, pedig belépéskor még nem is volt náluk. Utólag vásárolták Magyarországon.

Hegyeshalomig nincs különösebb esemény. A vonat áll még menetrend szerint negyedórát, majd kilép Ausztriába. A vámosoknak éjféltől reggel 6-ig nem kell utazniuk. Jön-megy addig is néhány nemzetközi vonat, de azt helyben ellenőrzik. Csak reggel 6 óra előtt utaznak el Győrbe, szintén a Kálmán Imrével. A helybeli ellenőrzések különösen a kifelé menő, s késésben lévő vonatokon problémásak. Ők függnek a vasúttól, s nem a MÁV függ a vámőröktől. Hegyeshalom a nyugat kapuja, s ott a vonat nem késhet. Ha egy perc van az útlevél- és vámkezelésre, akkor egy perc alatt kell végezni. A vonatot menetrend szerinti időben menesztik. Ha nagy késéssel érkezik Hegyeshalomra, nem jut idő az okmányok átnézésére.

A barátságos szolgálati helyiségben korábbi esetek kerülnek szóba. Elmondják, hogy egy utas januárban ? épp a Kálmán Imrén -akart 270 ezer dollárt kivinni az országból. Nem nála volt, eldugta valahol. A vámosok megtalálták, s ő bevallotta, hogy az övé. Külföldi állampolgár volt, s ő volt a pénzes futár. A pénz a megbízóit illette, velük kellett elszámolnia vele. Ezért is kellett vállalnia a lebukást, mert ellenkező esetben ráfogták volna a megbízói, hogy ellopta a pénzt, s bizonyára megölik. Lehet, hogy később így is megtették??

Ezzel az úrral nem volt különösebb probléma, de ki voltak már téve támadásnak is á vámőrök. Egy grúz származású izraeli állampolgár hatmilliót akart kicsempészni az országból. Nem volt egy könnyű legény, kétméteres magasságához megfelelő testsúly is párosult. Verekedni is megtanult, hiszen otthon biztonsági őrként dolgozott. Amikor az őrsön a szekrény mellé állították, nem tudták hirtelen, melyik az ember, s melyik a szekrény. Egy poharat ? de lehet, hogy kancsót? ? akart az intézkedők fejéhez vágni. Végül győzött a túlerő, hatóságunk lebilincselően dolgozott.

Az élmények után a gondok is szóba kerülnek. Szeretnének már az elavult 1966-os helyébe egy új vámtörvényt, meg egy fizetésemelés is jól jönne! Utoljára 1991-ben történt ilyen központilag. Egy évvel később a fiatalok, a kisfizetésűek kaptak egységesen ezer forint emelést. A 14 ezer forintos kezdő bér egy érettségizett embernek nem valami sok. A nyelvtudás nem felvételi követelmény, de érdemes rendelkezni vele. A hegyeshalmiak mindegyike beszél valamelyest olaszul, németül, angolul, franciául, de az orosz, román, szerb-horvát nyelvterületről érkezőkkel is sikerül szót értenie. Ez is egy pozitívum az ország nemzetközi megítélésében.

A Belgrád-Expressz Ausztriából pontosan érkezik. Ezt csak az állomáson nézik meg, de nem utaznak vele. Én is búcsúzom, indulok vissza Budapestre. A vasúttal kapcsolatos sorozat a déli határon folytatódik. Elkészültéért köszönet illeti Bencsik László urat,, a MÁV Rt. Vasútbiztonsági Osztály vezetőjét, aki ingyenes szabadjeggyel segítette Hegyeshalomtól Kelebiáig oda- és visszautazásomat.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Nem a vészfék a megoldás! | ZETApress

Szóljon hozzá!