ZETApress

hírportál

Nem a vészfék a megoldás!

Biztonság a vonatokon ? 4.

Mit tenne ön, kedves olvasó, ha vicinálison utazva valaki kintről egy kővel betörné az ablakot? Ha nem mellette ülnek, bizonyára semmit. Majd csak megcsináltatja valaha a MÁV, s ha nem lenne huzat hirtelen, nem is foglalkozna a dologgal. A baj akkor kezdődne, ha az üvegszilánktól, vagy a berepülő kőtől ön, vagy hozzátartozója megsérülne.

Lehet, hogy első reakciójában meghúzná a vészféket, s a vonatból kiugorva á tettes nyomába eredne. Eszébe se jusson megtenni! Többet árt vele a sérültnek, mint használ! A nyílt pályán nincs lehetőség mentőhívásra, s ha van is valamelyik utasnál rádiótelefon, nem biztos, hogy a mentőautó a terepen meg tudja közelíteni a vonatot. Legjobb megoldás, ha megkeresi a kalauzt, s a legközelebbi állomáson látják el a sérültet.

A fentiekről a MÁV Vezérigazgatóságon beszélgettem Bencsik Lászlóval, a Vasútbiztonsági Osztály vezetőjével. A téma a nemzetközi vonatok utas-biztonsága volt. Ezeken is előfordulhat, hogy a töltés mellől kővel dobálják meg az ablakot, s itt még inkább tilos a vészfék meghúzása. Kivétel, ha valaki kiesik a vonatból, mert azt ott helyben kell ellátni!

Minden sérülés, rosszullét, személy elleni támadás esetén a kalauz segítségét kell kérni. Ő hasábrádióján állandó összeköttetésben van a mozdonyvezetővel, míg a vezér a gerincvonalak zömén, s a villamosított vonalak mindegyikén állandó rádióösszeköttetésben áll a ?földi irányítóval?. Ilyenkor a legközelebbi állomásra tud hívni mentőt, rendőrt. Mivel az Intercity vonatok 100 kilométer/órás sebességnél is gyorsabbak, a támadó sem tud leugrani a vonatról, míg a vészfék meghúzásakor könnyen kereket oldhatna. A gyakorlat inkább az, hogy a rossz fiúk húzzák meg épp emiatt a vészféket, miután elkövették a balhét.

Nem olyan veszélyesek a hazai vonatok ? mondja az osztályvezető és múlt évi nemzetközi statisztikákat mutat. Nálunk 1922 alkalommal dobálták meg a vonatot, míg Németországban 6189 esetben. A briteknél ez a szám 3256, míg a franciáknál 3541. Az utas sérelmére elkövetett támadásnál, illetve az utasok sérelmére elkövetett csomaglopásoknál hasonló az arány. Igaz, ez utóbbit nem is lehet mindig a vasút számlájára írni, hiszen a sok csomaggal utazó egyén -pláne, ha buszt, villamost, vagy taxit is igénybe vesz útja során -legtöbbször azt sem tudja, hol veszhetett el a holmija. Lehet, hogy el se lopták, csak elhagyta valahol.

Mintegy ötven nemzetközi vonat közlekedik naponta hazánkban, s nagy részük éjszaka halad át az országon. Az utasok biztonsága érdekében nemrég a MÁV együttműködési szerződést kötött az ORFK-val. Vasúti rendészek és a Rendőri Ezred munkatársai közösen járőröznek a vonatokon. Az intézkedés preventív jellegű, az egyenruhás, fegyveres rendőrök látványa elrettenti a támadókat. A vasutasok is nyugodtabbak, ha rendőr vigyáz rájuk, hiszen a kalauzt is érheti támadás.

Sok utas jegy nélkül száll fel, s mivel az Intercity-k csak nagyon távol állnak meg az indulási helytől, a potyautas jókora távolságot megtehet. A kalauz nem lökheti le a vonatról ? meg se állíthatja a vonatot azért, hogy leszállítsa ? és nem is igazoltathatja. Ha jelen vannak a rendőrök, ők intézkednek a potyautassal szemben.

A lopások főleg a gazdátlan csomagokra irányulnak. Többször előfordult a Belgrád-expresszen ? de írhatnék másik járatot is ?, hogy a megbeszélt helyen éjszaka dobták ki a csomagot, s a pálya közelében várták a társak a küldeményt. Olyan helyeken álltak meg, amit könnyen megközelíthettek kocsival. Ez nyilván nem egy alagút volt. Az ilyen helyen, vagy magas vasúti töltésen megálló vonatot nehéz lenne megközelíteni, így például egy vagontűz esetén a vészfék meghúzása tömegkatasztrófát okozna.

A már említett Belgrád-expressz éjféltől reggel fél 6-ig szeli át az országot Hegyeshalomtól Kelebiáig. A rajta levő rendészek és rendőrök Kőbánya-Kispest állomáson cserélődnek. A nyugati határtól odáig kísértem el egy tíz évvel ezelőtti november elején a csapatot. Az éjszaka nyugodt, eseménymentes volt. Szúrópróba-szerűen ellenőriztünk, de ezt senki sem vette zaklatásnak. Kelebiába nappal utaztam Budapestről tovább. A vám- és pénzügyőrök, valamint a határőrök munkájáról a vonaton az előző és a következő írásaim szólnak.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Mi van a pogácsában? | ZETApress

Szóljon hozzá!