ZETApress

hírportál

Biztonság a vonaton

Rendőrök a vasúton ? 2.

Nemzetközi vonatainkon utazók újabban hétnyelvű szórólapokkal találkozhatnak. A MÁV Rt. Vasútbiztonsági Osztálya által készített kiadvány felhívja a figyelmet a ránk leselkedő veszélyekre. Különösen a tolvajoktól kell óvakodnunk, akik főleg az alvó utasokra veszélyesek. Ezért is ajánlatos értéktárgyainkat magunknál tartani. A gond akkor kezdődik, ha felébredünk a tolvaj matatására. Ilyenkor a dolog átmegy rablásba, mert az elkövető könnyen erőszakot alkalmaz.

Fontos, hogy jól válasszuk meg útitársainkat ? mondták az akciósok a Keleti pályaudvaron. Az egyedüllét a fülkében nappal kényelmes lehet, éjszaka viszont különösen veszélyes, támadáskor nincs, aki megvédjen, de tanú sincs, hogy segítsen a tettes kézre kerítésében, a túlságosan bizalmaskodó útitárs ? különösen, ha cigarettával, vagy itallal kínál ? ugyancsak veszélyes lehet. Az élvezeti cikkben altató is lehet, amivel védekezésre képtelen állapotba hoz bennünket.

Csomagjainkat se hagyjuk őrizetlenül. Alkalmi útitársunkra se bízzuk, hiszen lehet, hogy ő a tolvaj. Bizalomgerjesztő külsővel, behízelgő modorral épp gyanakvásunkat igyekszik elaltatni, hogy aztán meglopjon bennünket. A kézipoggyászt épp ezért útipoggyászként érdemes feladnunk. A vasút ilyenkor átveszi a felelősséget, s ezért nem is kér sokat. Ezenkívül biztosítást is köthetünk a menetjegyvásárlás alkalmával. Az értéktárgyainkat, pénzünket ? nemcsak azt, amire folyton szükségünk van ? állandóan tartsuk magunknál a vécébe, étkezőkocsiba távozáskor is.

Az elmúlt hónapban az ORFK és a MÁV Rt. együttműködési szerződést kötött a nemzetközi vonatok biztonságosabbá tétele érdekében. Mint a Vasútbiztonsági Osztály vezetőjétől ? Bencsik Lászlótól ? megtudtam, a közel ötven vonat majd mindegyikén van állandó rendőri jelenlét. Az együttműködés már évek óta fennáll a Rendőri Ezreddel, s ezt fokozza a minapi megállapodás. Természetesén nem soroljuk fel tételesen, hol van és hol nincs rendőri jelenlét, nehogy a zsiványok átpártoljanak a számukra biztonságosabb járatokra. 1962-ig egyébként nálunk is volt külön vasúti rendőrség ? mint ahogy Európa-szerte mindenütt ma is megvan ? de akkor ezt megszüntették.

Szerencsére vasútjainkon ma még viszonylag ritkák a bűncselekmények. Ha akad egy-kettő, azt szenzációként tálalják. Mi még nem tartunk ott, mint Németország, ahol különböző elővárosi vonalakon dél-amerikai bandák garázdálkodnak. A főnökök otthonról irányítják őket, míg a beosztottak csak 1-1 hónapra jönnek át a tengeren túlról. Mire felismerhetnék, elfoghatnák őket, már mennek is haza, mert jön a váltás. Ha le is bukik néhányuk, az igazi nagy halak tovább lubickolnak. Nálunk inkább a délről, vagy keletről érkező bandák garázdálkodnak.

Nemrég Budaörs környékén szabadították meg a lengyel katonai attasét nyolcezer dollárjától. Álmában vették el tőle, majd meghúzták a vészféket és leugráltak a vonatról. Az autópályán a társak már várták őket, így sikerült egérutat nyerniük, a sértett csak Kelenföldön ébredt fel, s kezdte keresni értékeit. Érdekessége a dolognak, hogy épp állandó rádióösszeköttetésben volt a mozdonyvezető a vasútvonal mentén cirkáló járőrkocsikkal, jelentette is a vészfék meghúzását, mégis eltűntek a tettesek az éjszakában. A mozdonyvezető egyébként nemcsak budapesti központjával, de a vonatvezetővel is állandó rádiókapcsolatban van, így könnyen kérhet segítséget.

Az attasé meglopása a Hegyeshalom felől jövő Belgrád expresszen történt, s az eseményről épp a megfékezett mozdony vezetője mesélt november 3-án a Belgrád expresszen az ok, hogy elkísértem éjszakai szolgálatukba a Rendőri Ezred vonatkísérő járőreit. A Keleti pályaudvaron szálltak fel ketten 21.20-kor a Münchenbe tartó Kálmán Imre expresszre. Velük tartott két vasúti rendész is. Hegyeshalomig alig volt utas, esemény nem volt. Csak néhány személyt ellenőriztek rutinszerűen, de az iratok rendben voltak. Jegye is volt mindegyiknek.

Hegyeshalomban 23:30-tól 00:05-ig volt egy kis idő a pihenésre, beszélgetésre. Különösebb sztorival nem szolgáltak. Végzik a munkájukat rutinszerűen. Visszafelé a pontosan érkező Belgrád expresszel jöttünk Kőbánya-Kispest állomásig, ahol 2:44-kor mindannyiunk szolgálata véget ért. Utas ezen a vonalon is alig volt. Hétköznap lévén ? s az ünnepek is távol vannak ? ezen nem is lehet csodálkozni. Sikerült Győr és Kelenföld között a korszerű villanymozdonyon helyet foglalnom, menetközben a ?vezér? megmutogatta azokat a helyeket, ahol gyakori a vészfék-meghúzás, s a leugrálás a lopott holmival.

Mint megtudtam, nem is kell mindig leugrálni, elég, ha a holmit kidobják az ablakon. Szervezetett bandák esetén van is, aki már várja az árut, s a vonaton maradt elkövetőt ? ha nincs tanú a lopásra ? el sem lehet kapni. Érvényes jegye és útlevele van, az utazásból sem kizárható. A nemzetközi vonatokon a hazainál drágább díjszabás van érvényben, de a bűnbandáknak erre is telik. Futja rá a lopott pénzből. S hogy mennyi pénzzel jönnek, ezt hogyan legalizálják, azt a vám- és pénzügyőrök ellenőrzik. Győrtől Hegyeshalomig az ő munkájukkal ismerkedtem. Erről következő számunkban olvashatnak.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Megfenyegette a vámőröket | ZETApress

Szóljon hozzá!