ZETApress

hírportál

Kerékpárosok a minisztériumban

A KHEM és a KVVM idén is díjazta a Kerékpáros-barát Munkahelyeket és Településeket. Kerékpárokat és kerékpártámaszokat nyertek azok a települések és munkahelyek, amelyek példamutató intézkedéseikkel és kezdeményezéseikkel segítik a kerékpározás minél szélesebb körű elterjedését.

A Kerékpáros Magyarország Program keretében nyáron kiírt pályázatok során a 16 pályázó település közül tíz, a 35 pályázó munkahely közül pedig 19 bizonyította kerékpározás iránti elkötelezettségét, és nyerte el a kerékpáros-barát címet.

A díjakat Oláh Lajos, a KHEM államtitkára, Németh Imre, a KVVM osztályvezetője és Pataki Ibolya, a KMSZ főtitkára közösen adta át a nyerteseknek ma délelőtt, a Közlekedési Minisztériumban tartott ünnepélyes eredményhirdetésen.

A közlekedési és a környezetvédelmi tárca olyan településeket díjazott, amelyek településrendezési tervében a kerékpározás feltételeinek fejlesztése kellő hangsúllyal szerepel, a kerékpáros infrastruktúra minősége példaértékű, illetve a szemléletformálás akár kampányokban, oktatási programokban is megtestesül. A munkáltatók értékelésekor többek között a megfelelő munkahelyi kerékpáros infrastruktúra megléte, valamint a munkavállalók kerékpározásra ösztönzése jelentett előnyt.

A pályázatok értékelésében a Kerékpáros Magyarország Szövetség (KMSZ), mint a magyarországi kerékpáros szervezetek ernyőszervezete és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ vett részt és szakmai tudása valamint tapasztalatai alapján ellátta a megfelelő civil ellenőrzési feladatokat a pályázatok elbírálása során.

A többszázezer forint összértékű jutalmakat a KMSZ szponzora, a MasterCard ajánlotta fel a településeknek szóló pályázatok esetén a nagyközség, város és megyei jogú város kategóriák győzteseinek, illetve a munkahelyeknél a kisvállalkozás, a közepes vállalat, nagyvállalat és non-profit szervezet/közintézmény kategóriák legjobbjainak.

Oláh Lajos államtitkár az ünnepségen felhívta a figyelmet arra, hogy a kerékpározás minél szélesebb körben történő elterjesztése környezetvédelmi szempontból is kiemelten fontos, és ehhez a kormányzat, az önkormányzatok, a vállalatok és a civil szervezetek összefogására, közös munkájára van szükség.

Két keréken 2009-ben is: eredmények, események

Kerékpározás, szabadság, egészség és jó hangulat ? nagyon is összeillő fogalmak. A kerékpár mindig a szabadság és a vidámság kellemes képzetét kelti, az egészségre és az életminőségre gyakorolt jótékony hatásaihoz pedig nem fér kétség. A kerékpározás egyre komolyabb szerepet tölthet be a közlekedésben, ehhez azonban a megfelelő feltételek megteremtésére van szükség. A közlekedési tárca 2009-ben is számos kerékpárút-építésről, és szemléletformáló kampányainak sikeréről számolhat be.

Hazai útpénztári támogatással 2006 óta 184 km kerékpárút építéséről született döntés, ebből 166 km már megvalósult. A Regionális Operatív Program (ROP) 2007-2008-as akciótervében 250 km, a 2009-2010-es időszakra vonatkozóan 240 kilométernyi kerékpárút építése részesült támogatásban és 166 km megvalósult. A Közlekedés Operatív Program (KözOP) keretében az önkormányzatok számára kiírt pályázatoknak köszönhetően 58 km kerékpárút épül, emellett a KöZOP út rehabilitációs program keretében várhatóan további mintegy 350 km kerékpárút valósul meg a 2006-2013-as időszakban.

A fővárosi út-rehabilitáció keretében, útpénztári támogatással 30 km kerékpárutat épített. Összességében tehát mindezeknek köszönhetően, illetve az Európai Területi Együttműködési programok, a ROP turisztikai programok, valamint az Új Magyarország Fejlesztési Terv kertében 2006. óta mintegy 1100 km kerékpárforgalmi létesítmény építéséről született döntés.

Ez év márciusában fejeződött be a nemzetközi, Duna menti EuroVelo? 6 nyomvonal Rajkától Mohácsig húzódó hazai szakaszának iránymutató és tájékoztató táblákkal való kijelölése, amelyet már több nemzetközi és hazai fórumon elismerő szavakkal illettek.

A riasztó méreteket öltő kerékpáros balesetek részben megelőzhetők a megfelelő minőségű kerékpárutakkal, amelyhez azonban pontosan meghatározott műszaki előírások szükségesek. Ennek érdekében idén korszerűsítették az Útügyi Műszaki Előírást, amely ezáltal az eddiginél részletesebb szabályokat állapít meg a kerékpárutak tervezésére vonatkozóan.

Ahhoz, hogy pontos adatok álljanak rendelkezésre a hazai kerékpárutak hosszáról, 2009-ben megjelent egy kerékpáros nyomvonalakat tartalmazó nyilvántartás a honlapon, amely térképi háttérrel ábrázolja Magyarország kerékpározható útvonalait.

Az infrastrukturális feltételek megteremtése mellett a szemléletformáló kampányok jelentősége sem elhanyagolható. A kerékpározás népszerűsítése, és a lakosság figyelmének felkeltése érdekében indította útjára 2007-ben a tárca jogelődje a Bringázz a munkába! ? kampányt. 2009-ben két rendkívül sikeres kampány valósult meg. Mintegy 11ezer egyéni bringázó és 800 munkahely, illetve egyetem csapata tekert a tavaszi kampány során nyolc, ősszel pedig hét alkalommal munkahelyére vagy iskolájába.

A Kerékpáros Magyarország Program keretében a közlekedési tárca és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium idén is díjazta azon településeket és munkáltatókat, amelyek példamutató intézkedéseikkel és kezdeményezéseikkel segítik a kerékpározás minél szélesebb körű elterjedését. A Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázat keretében idén 16 pályázó településből 10, és 35 pályázó munkahely közül 19 bizonyította elkötelezettségét, és nyerte el a kerékpáros-barát címet.

A bringázást nem lehet elég korán kezdeni, fontos azonban a körültekintő kerékpározás rutinná fejlesztése. Éppen ezért idén 12 általános iskola diákjai sajátíthatták el a biztonságos kerékpáros közlekedés alapjait a BringaSuli road-show keretében. A kerékpáros közlekedésbiztonsági oktatási nap során a legifjabb bringások játékos formában tehették próbára elméleti és gyakorlati KRESZ tudásukat.

A KHEM különösen fontosnak tartja a kerékpáros ügyek kormányzati szinten is átfogó kezelését, ezért a Kerékpáros Tárcaközi Bizottság (KTB) keretein belül az érintett tárcák illetékes államtitkárai rendszeresen egyeztetnek. A bizottság és munkacsoportjai idén kiemelten foglalkoztak a kerékpáros KRESZ kialakításával és a kerékpározás pénzügyi ösztönzésének lehetőségeivel. A jelenleg hatályos jogszabályokban nincs speciális rendelkezés a kerékpárral történő munkába járás költségtérítéséről, idén azonban egy pénzügyminisztériumi állásfoglalással egyértelművé vált a közigazgatási határon kívülről kerékpárral munkába járók kilométerenkénti 9 forintos költségtérítésének lehetősége. Az említett állásfoglalás kitért a kerékpár flotta vásárlásának szabályaira is. Eszerint egy vállalat még akkor is adómentesen vásárolhat kerékpárokat, ha nem kifejezetten kerékpárral végezhető tevékenységet folytat, amennyiben azokat a munkavállalók a munkavégzéshez kapcsolódóan is használják.

A KRESZ módosítás következtében 2010. január elsejétől több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai. Az új szabályozás jelentős része a kerékpárosok biztonságát javítja. A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így a jövőben többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy az autózással szemben.

Szóljon hozzá!