ZETApress

hírportál

Két vágányon Városföld és Kiskunfélegyháza között

Kiskunfélegyháza vasútállomáson ma a beruházó MÁV ZRt. (Heinczinger István, vezérigazgató), az érintett önkormányzatok (Ficsór József, Kiskunfélegyháza és Veszelka Mihály, Városföld polgármestere), valamint a kivitelező cégek (Szentesi Vasútépítő Kft., MÁVÉPCELL Kft., MÁV Dunántúli TBÉ Kft., TBÉSZ Kft., FEMOL ?97 Kft. és VASÚTVILL Kft.) képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Városföld-Kiskunfélegyháza közötti 12 kilométer hosszúságú vasúti vonalszakasz új, jobb oldali vágányát. A munkálatok kivitelezésének költsége nettó 5,8 milliárd forint, ebből 1,8 milliárd forintot költenek a vonalszakasz bal oldali vágánya, valamint a Kiskunfélegyháza-Szeged vonal 2007. évben tervezett rekonstrukciójára.

A most elkészült munkálatok keretében Városföld és Kiskunfélegyháza között 12 kilométer hosszon új (jobb oldali) vágány és új felsővezeték épült. Az új vágány alépítménye már akár 160 km/órás sebességű vonatközlekedésre is lehetőséget teremt. Városföld állomás után a bal oldali vágányt 4,3 kilométer hosszban új nyomvonalon alakították ki, a felépítmény áthelyezésével. A beruházás eredményeként Városföld és Kiskunfélegyháza között kétvágányú pálya létesült, mely lehetővé teszi az itt közlekedő vonatok menetidejének jelentős csökkenését. A munkálatok részeként Városföld állomás vasúti pálya és felsővezeték rekonstrukciója is elkészült. Városföld és Kiskunfélegyháza között 730 millió forintból új kétvágányú biztosítóberendezést építettek, és korszerűsítették Városföld állomás biztosítóberendezését és áramellátó rendszerét is.

Vonalvillamosítás, új biztosítóberendezések ? gyorsabb és biztonságosabb közlekedés a szakaszon

A felújítás befejezésével a 2006/2007. évi menetrend december 10-i bevezetésétől a vonalszakasz kétvágányú pályaként üzemel, melynek jobb vágányán 120 km/órás, bal vágányán ? a felújítási munkálatok teljes befejezését követően ? a korábbi 80 km/óra helyett 100 km/órás engedélyezett sebességgel közlekedhetnek a vonatok, melyek menetideje így lényegesen csökken. A beruházás előzményeként 2004-ben befejeződött a Cegléd-Kiskunfélegyháza-Szeged vonal Cegléd és Városföld közötti szakaszának felújítása, mely a felépítmény cseréjét, valamint a biztosítóberendezések és a távközlési hálózat Kecskemét állomásig történő korszerűsítését is magában foglalta. Felújítása óta a szakaszon 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.

A most átadott beruházás része a Cegléd-Kiskunfélegyháza-Szeged vasútvonal rehabilitációs munkálatainak. A teljes, mintegy 15,2 milliárd forint + ÁFA értékű projekt finanszírozása részben állami költségvetési forrásból, részben (40 millió euró értékű) EIB kölcsön felvételével történik. A beruházás célja a vasúti pályán a 210 kN-os tengelyterhelés, és a 100-120 km/órás vonali sebesség biztosítása; a biztosítóberendezések, valamint a távközlési és erősáramú hálózatok rehabilitációja. A munkálatok várhatóan 2007. év végére készülnek el, melynek eredményeként a Cegléd és Szeged közötti vonalszakaszon a jelenlegi 93 perces menetidő 78 percre csökken.

Városföld és Kiskunfélegyháza közötti vonalszakaszon megvalósult pálya és felsővezeték építési munkák beruházási költsége nettó 5,8 milliárd forint, mely magában foglalja a Városföld-Kiskunfélegyháza vonalszakasz bal vágányának, valamint a Kiskunfélegyháza-Szeged szakasz 2007-ben megvalósuló felújítási munkálatainak 1,8 milliárd forintos költségét is. A kivitelezési munkákat a Szentesi Vasútépítő Kft., a MÁVÉPCELL Kft. és a VASÚTVILL Kft. alkotta ?Alföld Vasútépítő Konzorcium?; a biztosítóberendezési és távközlési munkákat a ?Kiskunság Konzorcium 2005? (MÁV Dunántúli TBÉ Kft., TBÉSZ Kft.) végezte, illetve végzi.

Szóljon hozzá!