ZETApress

hírportál

35 kilométer az M35 autópályából

Pontban 11 órakor érkezett Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az M35 autópálya Debrecen és Hajdúböszörmény közötti szakaszára. A megyei jogú város polgármestere, a megyei közgyűlés elnöke, valamint a pályaépítők és tervezők küldöttsége izgatottan várta. S miért utazott a miniszter 230 kilométert odáig? Hogy ünnepélyesen átadhassa az újonnan elkészült 35 kilométeres pályaszakaszt. Ezzel a magyarországi autópályák hossza meghaladta a kilencszáz kilométert.

A műszaki adatokkal nem untatunk senkit. Elég, ha elmondjuk, hogy 15 aluljáró, nyolc felüljáró, 537 méternyi hüllőátjáró és 96 méter zaj-, illetve madárvédő fal épült. Része még a környezetvédelemnek az újonnan telepített 407 ezer-hétszáz növény. Az M35 autópálya két tervezési szakaszból, a Görbeháza ? Debrecen közötti első, és a Debrecen elkerülő második szakaszból állt. A nyomvonal változatok vizsgálata miatt, illetve a hatósági és önkormányzati egyeztetések miatt a második szakasz tervezése korábban elkezdődhetett. Építési engedélyt ez éppen három éve kapott, míg az első szakasz csak három hónappal később. A kivitelezés is ebben a szakaszolásban történt, amelyből a Debrecen elkerülő szakaszt idén tavasszal adták át a forgalomnak.

A szakaszon három csomópont, két egyszerű és egy komplex pihenőhely található. Ez utóbbi a 30,7 kilométer-szelvénynél lévő józsai pihenőhely, ahol a jövő év első felében egy üzemanyagtöltő állomás is megépül. Az üzemeltetési tevékenységet a nemrégiben megalakult Hajdúböszörményi Autópálya Mérnökség fogja ellátni, mely mind negyvenfős létszámát, mind hét hókotróból álló eszközparkját tekintve felkészülten várja a ráháruló téli feladatokat.

Megjelentek a korábbi miniszterek is

Az M35-ös autópálya 24-es km-szelvényénél felépült telephelyen diszpécserszolgálat működik, és várhatóan március elején egy ügyfélszolgálati iroda is nyílik. Az új szakaszt az átadási ünnepséget követően a délutáni órákban vehették birtokba az autósok, és ma éjfélig díjmentesen használhatják. Utána az M35-ös autópálya 0 és 36,6 km-szelvénye közötti pályarészére csak matricával lehet felhajtani, a Debrecent elkerülő szakasz azonban továbbra is díjmentes marad. Az M3-as autópálya Nyíregyháza felé tartó szakaszának átadásáig az M35 autópálya az M3-as folytatásaként üzemel. Mivel a Görbeházi ideiglenes csomópont az új szakasz átadását követően megszűnik, a Nyíregyháza felé tartóknak továbbra is Polgárnál kell lehajtani az M3-as autópályáról.

Nincs piros, narancssárga, vagy kék autópálya, mert mindegyik az ország érdekeit szolgálja, mondta az átvágás előtt a miniszter. A Voltak Társaságát két elődje, a Fideszes Fónagy János és az SZDSZ-es Csillag István képviselte. Az MDF-ből sem Schamschula György, sem Katona Kálmán nem volt jelen, de a miniszter sem beszélt zöld autópályáról. Vágott viszont az önkormányzatok elnökein kívül a kivitelező STRABAG Rt, az üzemeltető Állami Autópálya Rt, és a beruházó Nemzeti Autópálya Rt. képviselője. A tervező az UVATERV Rt, és a mérnök a FŐBER Rt. emberei nem kaptak ollót. A kivitelezési határidő november 30-hoz képest alig csúszott valamit, s a szerződéses ár 68 milliárd-hétszázmillió forint volt.

Az M35 autópálya Görbeháza-Debrecen szakasszal megvalósul az északkelet-magyarországi régió bekapcsolása az ország gazdasági vérkeringésébe. A régió további fejlődése szempontjából is nagy jelentőségű az autópálya közelsége. Kedvezőbb feltételeket biztosít a befektetőknek, akik munkahelyeket teremtenek, fejleszti a kereskedelmet, vonzóvá és elérhetővé teszi a térséget az idegenforgalom számára. A Nyíregyházára vezető szakasz kiépítése is ehhez ad majd újabb segítséget, de erre még egy ideig várni kell. A következő pályaavatás jövő nyáron lesz a Dunántúlon.

Szóljon hozzá!