ZETApress

hírportál

Próbaút az M4-es metrón

2014 tavaszán elindulhat az M4-es metrón az utasforgalmi tesztüzem ? mondta Tarlós István főpolgármester a Kálvin téri metróállomáson tartott délelőtti sajtótájékoztatóján. A főpolgármesterrel és a BKK és a BKV vezetőivel utaztunk mi is végig a metró teljes vonalán a 7,5 kilométer hosszú, 6 méter átmérőjű alagútban. Fotóink Lantai József felvételei.

A Kelenföldi Járműtelepről a Kelenföld vasútállomásig, majd tovább a Keleti pályaudvarig tartó utazás volt a januárban tesztelt vadonatúj Alstom-vonatok első útja utasokkal az új metróvonal teljes hosszán. Az M4-es metró kivitelezési munkái megfelelő ütemben zajlanak, a vágányépítés múlt év végén befejeződött, jelenleg főként az állomások belső beépítési munkáinak utolsó fázisai, illetve a különböző rendszerek ? mint az áramellátás vagy a biztosító berendezés ? végső telepítése folyik az alagútban.

A különböző tesztekkel párhuzamosan zajló belső beépítési és rendszerépítési munkák még hátralévő fázisai ez év végén befejeződnek. A mai sikeres próbamenet után szeptembertől úgynevezett sötét-üzemi, azaz utasok nélküli tesztek kezdődnek. Az M4-es metró korszerű, az utazóközönségnek vonzó, biztonságos közlekedési eszköz lesz. A vonal minőségi szolgáltatást fog nyújtani, csökkenti az utazások időtartamát, kényelmes, biztonságos, megbízható üzemű és gazdaságosan üzemeltethető lesz. Minden szempontból meg fog felelni a XXI. század elvárásainak. Minden metróállomás teljesen akadálymentes lesz, a mozgólépcsők mellett liftek is segítik majd a kerekesszékkel, babakocsival vagy nagy csomaggal utazók közlekedését ? ismertette a főpolgármester.

Az M4-es metróvonalra gyártott szerelvények négy kocsiból állnak, 80 méter hosszúak. A forgalomba állításukat követő első évben még lesz vezetőfülke az Alstom-vonatokon, a fülkében vonatfelügyelő fog tartózkodni, de a szerelvényt nem ő, hanem már teljes egészében automata rendszer vezeti majd. ? Budapesten lesz Kelet-Közép-Európa első vezető nélküli, automata metrója! ? emelte ki Tarlós István. Ez azt jelenti, hogy a metrók elindulását, megállását, az ajtók nyitását és zárását, valamint a szerelvények követési távolságát mind-mind megbízható számítógépek fogják irányítani, amelyeknek köszönhetően a menetrend pontosabb, a követési idő rövidebb, a vonal üzemeltetése pedig biztonságosabb lesz. A kezdeti tesztidőszakot követően a vonatvezetős üzemmód megszűnik, kiszerelik a kocsikból a vezetőfülkéket és az utasteret elválasztó falat, így az utasok elől-hátul kilátnak az alagútba.

A főpolgármester kitért rá, hogy a megvalósítás költségeihez 181 milliárd forinttal járult hozzá az EU a Kohéziós Alapból, az Új Széchenyi Terv keretében. A hazai rész finanszírozása 79%-ban a magyar állam, 21%-ban a Fővárosi Önkormányzat közös feladata (ez 196,5, valamint 75 milliárd forintot jelent). Tarlós István elmondta: 12 szerelvény már itt van, a további ütemterv szerint őszre megkaphatja az üzemeltetési bizonyítványt a vonalra szánt utolsó, 15-ik Alstom-szerelvény is, befejeződnek az állomási integrált tesztek, megkaphatja a működési engedélyt a Kelenföldi Járműtelep. A közmű- és útépítések ? beleértve a Baross teret is ? jövő tavaszra befejeződhetnek és elindulhat az utasforgalmi tesztüzem. A Baross téren az M4-es metró a meglévő M2-es vonal felett halad.

Műszaki adatok az M4-es metróvonalról

A vonal 7,5 km hosszú, tíz állomása van, az alagút átmérője 5,2 m. Négykocsis, 80 méter hosszú szerelvények fognak a vonalon a közlekedni, amelyek teljes hosszukban átjárhatók lesznek. Az I. szakasz állomásai: Kelenföld vasútállomás, Bikás park, Újbuda-központ, Móricz Zsigmond körtér, Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér, Rákóczi tér, II. János Pál pápa tér, Keleti pályaudvar. A menetidő a két végállomás között délelőtt 15 perc volt. Minden metróállomásra mozgólépcsőket építettek be, amelyek a felszínre, vagy egy közbülső, például aluljárószintre vezetnek.

Az egykijáratos állomásokra négy mozgólépcsőkar, a kétkijáratos állomásokra legalább három mozgólépcsőkar épült. A Kálvin téren az M4-es metró a jelenlegi M3-as metróvonal fölött halad, kijárata a téri aluljáró bevásárló-folyosójához csatlakozik. Az átszállási lehetőség révén magas színvonalú közösségi közlekedési kapcsolat jön létre Dél-Buda és Észak-Pest, valamint Dél-Pest között. A Kálvin téri állomás hossza 83 m, a peron hossza 80 m. A hasznos peronfelület csaknem ezer négyzetméter, a felszín alatti mélység -22,4 méter. A középperonos állomáson 11 mozgólépcső és két lift épült.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Elindul az M4-es metró | ZETApress

Szóljon hozzá!