ZETApress

hírportál

Véget ér az átállás

Alstom-szerelvényAz M2-es metró 2004-ben kezdődött teljes felújítása közel negyvenmilliárd forintos beruházás. Az Alstom kocsik üzemeltetésére történő átállás utolsó szakaszába érkezett ? adta hírül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A munka utolsó szakasza a biztosítóberendezések üzembe helyezése és hatósági vizsgáztatása, amire csak az utolsó Alstom szerelvény forgalomba állítását követően kerülhet sor, hiszen az új biztonsági berendezések csak az új kocsikkal működnek. A járművek vezérléséhez, a vonatok beszabályozásához nem elég csupán a berendezés működését megvizsgálni, szükség van a teljes rendszer működésének ellenőrzésére is, ez pedig csak dinamikus tesztek során lehetséges ? ezek történtek meg az elmúlt hetek során, illetve zajlanak még a fenti napokon is a kivitelező cég késedelme, az eddigi próbák során tapasztalt hibák kijavítása miatt. A végleges üzembehelyezést megelőző két hétvégén az új biztosítóberendezésnek és a kapcsolódó rendszereknek hiba nélkül kell működnie az úgynevezett ?sötétüzemi? próbák során.

A vonalat és a járműtelepet öt biztosítóberendezési körzet szolgálja ki, és bonyolult belsőtéri berendezések működtetik azt a rendszert, amelyik a vonatok védelmét és biztonságos haladását biztosítja. Az 1970-ben és 1972-ben a teljes vonalon telepített biztosítóberendezések ? mint ahogy a már lecserélt régi orosz szerelvények ? mára elavultak és elöregedtek, ezért cseréjük elengedhetetlenné vált. A beruházásban kiépül egy elektronikus központi forgalomirányító rendszer, az új metrószerelvényekhez igazodó korszerű biztosítóberendezések a jelenlegi pontszerű vonatmegállítás helyett folyamatos vonatvezérlést tesznek lehetővé, ezáltal a pályán közlekedő járművek tényleges sebessége folyamatosan ellenőrizhetővé válik: amennyiben a szerelvény túllépi a megengedett maximális sebességet, a rendszer megállítja a vonatot.

Az eddigieknél biztonságosabb üzemmód megteremti a lehetőségét akár a 90 másodperces követési időnek, amelynek többek között a forgalmi zavarok elhárításában van szerepe, és lehetőséget biztosít egy esetleges csúcsidei sűrítésre is. Az új rendszer az ország egyik legmodernebb vasúti biztosítóberendezése lesz. Előnye, hogy a folyamatos vonatvezérlés révén növekedni fog a biztonság, a rendszer állandóan ellenőrzi a járművezető tevékenységét is.

Az új biztosítóberendezés üzembe helyezése után az M2-es vonalon megszűnik a jelenlegi rendszer, azaz hogy a metró vezetőfülkéjében a vezető mellett egy másik munkatárs, a segédvezető teljesít szolgálatot. Ezentúl ? hasonlóan az M3-as vonalhoz ? egyedül a metróvezető utazik majd a vonatokon, hiszen a segédvezető munkáját átveszi az új biztosítóberendezés. A metróvezető szerepe első sorban a vonatvezető rendszer ellenőrzésére és szükség esetén a kézi üzemmódban történő vezetésre korlátozódik majd. A korábbi segédvezetőket más beosztásban, főleg az M4-es vonalon foglalkoztatja tovább a BKV.

A teljes üzembehelyezést követően az M2-es metró állomásainak peronjain lévő kijelzők már a következő vonat érkezéséig hátralévő időt mutatják ? hasonlóan az M1-es és az M3-as vonalon működő berendezésekhez, azonban ezeknél lényegesen pontosabb információt nyújt majd utasainknak az új a rendszer. Ezen felül lehetőség nyílik majd arra, hogy az Örs vezér tere végállomáson a forgalomból kiálló vonatok a jelenleg utasforgalomban nem használt harmadik peron mellé is beállhassanak, így a kocsiszínbe tartó szerelvények a többi vonat akadályozása nélkül állhatnak ki a forgalomból.

Utasaink számára ugyancsak újdonság lesz, hogy a csekély forgalmú időszakokban a metrókocsiknál nem nyílnak ki automatikusan az ajtók, hanem a metróvezető, illetve a vonatvezető rendszer csak az ajtónyitást engedélyezi. Az ajtók kinyitását utasainknak kell megtenni az ajtókon elhelyezett gombok segítségével. Ennek előnyeit különösen a hideg és a kifejezetten meleg időszakokban élvezhetik majd, hiszen a vonatok így nem várakoznak majd nyitott ajtóval a végállomáson, a fűtés, illetve a klímaberendezés hatékonyabban működhet. A biztosítóberendezést és a vonatvezérlő rendszert a Siemens szállítja. A beruházás értéke 26 millió euró, mintegy 7,8 milliárd forint.

Szóljon hozzá!