ZETApress

hírportál

Jubileum a Vasúttörténeti Parkban

A MÁV História Bizottság, a Magyar Vasúttörténeti Park Kuratóriuma és a MÁV Nosztalgia Kft. a mai napon rendezte meg az Ötven éves az ABb motorkocsi című rendezvényt, melynek keretében egyebek mellett bemutatták az elmúlt fél évszázad során a szakma, a vasútbarátok és az utasok körében is nagy elismerést és népszerűséget kivívott ABb (Ganz) motorkocsit, valamint a most százéves ACSEV motorvonatot, tudtuk meg a MÁV sajtóosztályától. A mellékelt fotókat is tőlük kaptuk.

A rendezvény alkalmat teremt a vasút műszaki-gépészeti szakembereinek találkozására is: a Vasúttörténeti Parkban szakmai fórum megtartására is sor került, ahol érdekes előadásokat hallgathattak meg az érdeklődők a magyar vasút múltbéli tevékenységéről, járműveiről és szolgáltatásukról.

160 éves a magyar vasút

A magyar gépi vontatású vasút idén ünnepli 160 éves születésnapját, mivel 1846. július 15-én indult meg a gőzvontatású vasúti közlekedés az első, Pest és Vác közötti 33 kilométer hosszúságú vonalon. Magyarország akkor a kilencedik ország volt Európában, ahol a gőzvontatású vasút megjelent.

Egy ilyen hosszú ideje működő közlekedési ágazatnak ? történelme során ? állandó kihívásokkal kellett szembenéznie, az általa nyújtott szolgáltatások minőségének javítása, saját gazdaságos üzemének biztosítása, valamint a konkurens közlekedési ágakkal való versenyképesség érdekében. Nagy segítség, előrelépés volt ezért, amikor száz évvel ezelőtt ? a belső égésű motorok megjelenésével, fejlődésével ? a vasút is felvette a versenyt: önjáró személykocsik, azaz először gőz-, majd benzin- és dízel-erőgépekkel meghajtott motorkocsik üzembeállításával korszerűsítették a személyszállítást. A könnyű, önjáró és a gőzmozdonyos vontatáshoz képest rendkívül olcsó motorkocsik a legkisebb forgalmú helyiérdekű vonalakon is rentábilis személyszállítást tettek lehetővé.

100 éves az ACSEV motorvonat

Ki kell emelni a hazai helyiérdekű vasutak közül az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak (ACSEV) vezetőinek a technikai fejlesztést támogató szemléletét: az ACSEV ugyanis ekkoriban (1904. és ?07 között) közel 40 benzin-motoros kocsit állított üzembe, amelyeket az aradi Weitzer gyár készített. Ezzel a fejlesztéssel ez a kis helyiérdekű vasút az európai élvonalba került a motorkocsis üzem bevezetése terén.

A gondos állagmegőrzés eredményeként az akkor készült járművek közül néhány mindmáig üzemképes. Közülük egy ? megfiatalított formában ? megtekinthető a szentendrei Tömegközlekedési Múzeumban, illetve most, ideiglenesen a Magyar Vasúttörténeti Parkban is. A járműtípusnak ez a példánya 1906-ban, tehát éppen száz éve állt forgalomba.

Az ACSEV-es korszak után a motorvonat a MÁV-nál folytatta szolgálatát. Előbb a Szentes-környéki vonalakon, majd az 1950-es – ?60-as években az akkor önálló Budapesti Helyiérdekű Vasút Csepel és Csillagtelep közötti vonalán szállította az utasokat.

A megnövekedett járműigény kielégítése érdekében a motorkocsik gyártása később Magyarországon is elindult, melyet a hazai vasúti járműgyártás egykori fellegvára, a Ganz gyár végzett, elsősorban a MÁV megrendelésére.

50 éves az ABb motorkocsi

Évfordulós a magyar vasút egy másik, egykor nagy népszerűségnek örvendő járműve is: 50 éves lett a MÁV öttengelyes, 100 km/h maximális sebességű motorkocsija. Ezt a jármű-típust eredetileg ugyancsak a mellékvonalak kiszolgálására tervezték, szolgálatát mégis nagyrészt a MÁV fővonali, illetve gyorsvonati szolgálatban töltötte. Sőt az akkori időkben ? a mai IC- szolgáltatás előképeként ? ritkán megálló, nagyvárosok között közlekedő vonatokat is továbbított.

Az ABb motorkocsik közül néhány a GYSEV vonalain is teljesített szolgálatot. 1956. és ?58. között az ABb-ből 18 darab, majd 1958 és ?59 között a jármű utódának tekinthető Bb sorozatjelzésű motorkocsiból 22 darab szolgált a MÁV-nál.

Az említett típusú motorkocsik, még fellelhető tagjai magújított, üzemképes állapotban ? rövid jubileumi ünnepség keretében ? a Vasúttörténeti Parkban mutatkoztak be a mai napon a nagyközönségnek, a vasutas szakmának és a sajtónak.

A Kerti Vasút

A Kerti Vasút megépítése idén májusban kezdődött el a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Az első próbajárat augusztus 20-án indulhatott meg. A kisvasút pályáját ? amely 330 méter hosszan kanyarog a Vasúttörténeti Parkban ? három átjáró keresztezi.

Az építés során 90 köbméter földet termeltek ki, 70 köbméter betont használtak fel a pálya kiöntéséhez és 400 méter hosszúságú elektromos-vezetéket fektettek le az építők.

A Kerti Vasút felépítésénél az alkotók minden tekintetben igyekeztek hűen modellezni a valódi vasút működését. Az akkumulátorral táplált jármű erős villanymotorral üzemel, így arra is képes, hogy ?hátán? kisgyermekeket fuvarozzon.

A Kerti Vasút kifejezetten gyermekeknek szánt szemléltetőeszköz. Megalkotóinak célja, hogy a gyermekek ? játékos formában ? megtanulják a ma már csak sajnos kevés helyen komolyan vett vasúti tiltó jelzéseket, a balesetmentes közlekedés legalapvetőbb szabályait.

A MÁV História Bizottsága

A MÁV História Bizottságát 1984. nyarán hozta létre a vasútvállalat akkori vezérigazgatója, a vasút történelmi értékeinek és emlékeinek rendszerezése és megőrzése céljából. A vasutat szerető és az értékmentő munkában részt venni kívánó szakemberek (vasutasok és nem vasutasok) azóta is folyamatosan végzik ezt a tevékenységet. A legnagyobb dologidőben mintegy száz fő vett részt a MÁV História Bizottságának munkájában, de jelenleg is 60-70 főre tehető az albizottságok tevékenységében rendszeresen részt vállalók száma, akik szakmájuk és a vasút iránti elkötelezettségtől vezérelve végzik a munkát.

A MÁV Nosztalgia Kft.

A felújított, történelmi értékű járművek különvonatként történő üzemeltetése érdekében ? röviddel a MÁV História Bizottságának életre hívása után ? a MÁV megalapította a MÁV Nosztalgia Kft-t, mely ? hazai előzmények nélkül ? sikeresen kialakította a nagy értékű, historikus járművek üzemeltetési rendszerét, komplex idegenforgalmi tevékenységgel kiegészítve. A nemzetközi mértékkel mérve is sikeres ?nosztalgia-üzem? a MÁV ZRt. és általában a magyar ?vasútügy? fontos imázs-javító tényezője.

A MÁV Nosztalgia Kft. később elvállalta a Magyar Vasúttörténeti Park üzemeltetését, fejlesztését és a gőzmozdonyok javítását is, így teljes értékű bázisává és stabil hátterévé vált a vasúttörténeti tevékenységnek.

A Magyar Vasúttörténeti Park

Európa egyedülálló, szabadtéri vasúti múzeuma, a Budapesten (a XIV. ker., Tatai út 95. szám alatt) található Magyar Vasúttörténeti Park 2005-ben ünnepelte ötéves fennállását. A hetvenezer négyzetméteres interaktív múzeumparkban ? az egyéb vasúttörténeti emlékek mellett ? száznál is több jármű található, melyek közül a legöregebb, az 1870-ből megmaradt, de még ma is működőképes 269-es mozdony. A gőzgépek mellett megtalálhatók a nagyteljesítményű villamos mozdonyok, valamint az üzemeltetéshez szükséges egyéb berendezések is, így a látogatók teljes egészében végigkövethetik a vasút fejlődését. A gyűjtemény ma a világ egyik legjelentősebb ilyen intézménye.

A Vasúttörténeti Park és a Közlekedési Múzeum munkatársainak együttműködése az elmúlt évek alatt folyamatosnak és kitűnőnek bizonyult: számtalan esetben oldottak meg közösen nem könnyű, komoly szaktudást igénylő feladatokat. A Vasúttörténeti Parkban található járművek harmadrésze (mintegy 30 darab) üzemképes és alkalmanként részt vesz a nosztalgia-forgalomban. Az állandó kiállításon túl a park egész évben családi- és gyermekprogramokkal várja a látogatókat.

Ismerkedés a magyar vasút legendás járműveivel

Európa egyik legnagyobb szabadtéri vasúti múzeumában a látogatók nemcsak nézhetik az ősi masinákat, hanem maguk is kipróbálhatják azokat. Vezethetnek gőzmozdonyt, kipróbálhatják a sínautót, hajtányozhatnak, tehetnek egy utat a fordítókorongon, utazhatnak a lóvasúton, a mozdonyvezetés élményét a mozdony-szimulátor nyújtja. Kényelmesebbé téve a Park megközelítését, a MÁV Nosztalgia Kft. a látogatók számára áprilistól októberig különvonatot közlekedtet Budapest Nyugati pályaudvar és a Vasúttörténeti Park között.

A Vonatok királya, királyok vonata, az Orient Expressz évről évre többször is a Vasúttörténeti Parkba látogat, ahol az érdeklődők kívül és belül is megcsodálhatják. A legendás szerelvény legközelebb szeptember 3-án és 11-én gördül be a Vasúttörténeti Parkba, ahol a látogatók megcsodálhatják, sőt a vállalkozó kedvű érdeklődők fel is kapaszkodhatnak a vonatra. Hagyománynak számít már a Közép-Európai Mozdony Grand Prix is. A következő, immár VI. Közép-Európai Mozdony Grand Prix- és a Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozónak szintén a Magyar Vasúttörténeti Park ad otthont szeptember 16-án és 17-én.

Szóljon hozzá!