ZETApress

hírportál

Korszerűsítés Záhonyban

Elkészült a Záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési program vasúti projekt tervdokumentációja. A Közlekedési Operatív Program keretén belül Záhony térségében megvalósuló vasúti infrastruktúra fejlesztés terve elkészült. A kivitelezési pályázatok meghirdetéséhez szükséges terveket a MÁV Tervező Intézet készítette el, melyet a megrendelő MÁV Zrt. elfogadott és jóváhagyott ? tudtuk meg Sajtóirodájuktól.

A záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programja a Kormány döntése alapján az Új Magyarország Fejlesztési Terv több operatív programjának támogatásával, valamint a Magyar Köztársaság költségvetéséből biztosított társfinanszírozással jöhet létre. A projekt részeként megvalósul az árufuvarozási határátmenetet biztosító széles és normál nyomtávú gerinchálózat fejlesztése, valamint az árufuvarozási és logisztikai kapacitásokat kiszolgáló vontatóvágány hálózat felújítása.

A vasúti átrakó körzet összesen 150 km hosszú széles- és fonódott vágányhálózatából 34 km vágány km kerül felújítása, ami várhatóan 2010. december 31-éig valósul meg. Az előkészítési tevékenység összefogása a MÁV Zrt, míg a kivitelezési tevékenység összefogása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata.

A Magyar Államvasutak már elkezdte a munkát, az engedélyezési és kiviteli tervek, továbbá a tenderdokumentáció elkészítését, valamint a szükséges hozzájárulások és hatósági (építési) engedélyek beszerzését. Ezen előkészítő munkák során figyelembe kellett venni a projekt összetettségét, mivel a kivitelezés két részben (alprojektben) fog megvalósulni.

A kivitelezési pályázatok meghirdetéséhez szükséges tervek elkészítése egyszerre történik, így csak többszöri egyeztetés után vált véglegessé a pontos műszaki tartalom. Ezek alapján végezte el a tervezést a MÁV Tervező Intézet (MÁVTI) Kft. Az elkészült tervdokumentációt a tervező már leszállította a MÁV Zrt-nek, mely tervek illeszkednek a későbbiekben átépítendő Nyíregyháza-Záhony normál nyomközű nemzetközi törzshálózati 160 km/óra sebességre történő átépítésének terveihez is.

Az elkészült terveket a vasúttársaság jóváhagyta, jelenleg a hatósági engedélyezési eljárás zajlik. Mindkét projekt kivitelezőjének és a lebonyolítás ellenőrzését végző vállalkozóinak kiválasztása közbeszerzési eljárás keretében történik, mely felhívásokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. teszi közzé. Ugyancsak az előkészítő munkafolyamat részét képezik a tájékoztatási feladatok ellátása is, mely egyaránt kiterjed a szomszédos, és egyben a felújítás során érintett Ukrán Vasúttársaságra, valamint a környéken élő lakosság informálására.

A széles nyomközű pálya felújítása során várhatóan hosszabb (1,5-2 hónapos) vágányzár is szükségessé válik a jelenlegi bátyui határátmenetben. Ezért a MÁV Zrt. munkatársai a Csap?Záhony közötti széles nyomtávon történő forgalom ez idő alatti zökkenőmentes lebonyolítása érdekében az Ukrán Vasutak képviselőivel tárgyalásokat kezdtek.

A felújítási munkálatokban érintett települések lakóihoz (Záhony, Tuzsér, Komoró, Tornyospálca, Fényeslitke) a vasúttársaság tájékoztató kiadványt juttatott el, továbbá a megvalósuló projekt előkészítésének feladatairól, a feladatok aktuális állásáról, a beruházás és a kapcsolódó lehetőségek kialakításáról a MÁV Zrt. a Regionális Fejlesztési Hivatal és a tervező bevonásával lakossági fórumot tart. Helyszíne a MÁV Záhonyi Oktatási és Művelődési Központja, ideje március 30-a, hétfő délután 5 óra.

Szóljon hozzá!