ZETApress

hírportál

Bioetanol Szabadegyházán

Százmillió eurós összegű beruházással a Fejér megyei Szabadegyházán hozták létre Európa legnagyobb kukorica-feldolgozó üzemét. A Hungrana magyar kukoricát dolgoz fel a legmodernebb technológiával. Délben a Fejér megyei Szabadegyházán ünnepélyes keretek között felavatták Európa legnagyobb kukorica-feldolgozó üzemét, amely az élelmiszeripari alapanyagok mellett jelentős mennyiségben gyárt az Európai Unióban környezetvédelmi szempontból előnyösnek ítélt bioetanolt.

A Hungrana Kft. mintegy százmillió eurót költött az üzem kapacitásbővítésére, amely immár napi háromezer tonna alapanyag feldolgozására képes, s ezzel a legnagyobb kukorica-feldolgozó Európában. A magyar mezőgazdaság számára rendkívüli jelentőségű, hogy egyik szántóföldi növényünk számára környezetvédelmi és üzleti szempontból is kiemelkedő, európai nagyságrendű feldolgozóüzem jött létre az ország szívében ? emelte ki a megnyitón Gráf József föld-művelésügyi és vidékfejlesztési miniszter.

A Hungrana évi egymillió tonna kukoricát dolgoz fel

Az egykori szeszipari vállalatból létrejött Hungrana a Székesfehérvártól mintegy 25 kilométerre található szabadegy-házi üzemben a kukoricából elsősorban keményítőt, izocukrot és alkoholokat állít elő. A brit-amerikai Eaststarch és az osztrák AGRANA-csoport 50-50 százalékos tulajdonában lévő vállalat technológiai fejlettségi szintje eddig is az európai élvonalba tartozott, ám a kapacitásbővítéssel vitat-hatatlanul Magyarországon található az ágazat legfejlettebb üzeme az unióban. Éves szinten a cég több mint egymillió tonna kukoricát dolgoz fel, s a 280 főt foglalkoztató vállalat idei árbevétele várhatóan eléri a hetvenmilliárd forin-tot.

Kukoricából keményítő

A Hungrana a legnagyobb magyar kukoricatermő vidék ?szívében? található, így a gyártási folyamat kiindulópontjá-nak számító keményítőt kizárólag kukoricából készítik. A keményítő fontos élelmiszeripari alapanyag, ám számos más iparágban is hasznosítják, például az irodai és csomagolópapír-, valamint a hullámkarton-gyártás során. A keményítő egy részét a további technológiai folyamatban cukorrá illet-ve alkohollá alakítják. Az előállított izocukor az üdítőitalok, a tej- és gyümölcskészítmények elterjedt természetes édesí-tőszere, míg az alkohol ugyancsak élelmiszeripari felhasználása mellett megújuló energiaforrásból származó üzem-anyagként is hasznosítható. A kukorica magas rost- és fehérjetartalmú részéből takarmány, míg a csírából étkezési olaj állítható elő. A Hungrana évente annyi takarmányt gyárt, hogy ennek következtében 160 ezer tonnával kevesebb szójadarát kell importálni.

Legnagyobb izoglukóz-kvóta Európában

Kiemelkedő jelentőségű a vállalat izocukor-termelése, hiszen a cég a mennyiségileg szabályozott európai piacon Európa legnagyobb izocukorkvótájával rendelkezik, amelyet az európai cukorpiaci reform kapcsán nemrégiben még meg is növeltek. A Hungrana éves termelési kvótája 220 ezer tonna, ami az Európai Unió teljes termelésének 27 százaléka.

Jelentős mértékben megnőtt a bioetanol-termelés

A kapacitásbővítés másik legfontosabb célja az üzemanyagként is használható alkoholgyártás növelése volt. Mindez egy európai szintű törekvéshez kapcsolódik, ugyanis az Eu-rópai Unió egyik legfontosabb környezetvédelmi programja a fosszilis eredetű üzemanyag-felhasználás részarányának csökkentése a gépjárműforgalomban. Az egyik lehetséges opció a megújuló szerves anyagokból előállítható víztelenített alkohol, a bioetanol felhasználása a közlekedésben. A bio-üzemanyag legnagyobb környezeti szempontú előnye, hogy elégetése során olyan széndioxid szabadul fel, amelyet az alapanyagként szolgáló növény korábban a levegőből a fotoszintézis során megkötött. Bioetanol alkalmazásával a globális széndioxid-kibocsátás a fosszilis üzemanyagokkal szemben ? átlagos fogyasztású járműveket és az alkoholelőállítás teljes folyamatát figyelembe véve ? mintegy 50 százalékkal csökkenthető.

Az alkohol önmagában is képes a gépjárművek meghajtására, de egy másik lehetőség az alkohol és a benzin keverékének alkalmazása. Az érvényben lévő európai szabvány szerint a bioetanol keverhető a benzinnel. Az egyik változat az alacsony mennyiségű alkohol bekeverése, a másik az E85 üzemanyag, amely hozzávetőleg 85 százalékban tartalmaz bioetanolt és 15 százalékban benzint. A bioetenollal járó autókról néhány hónapja mi is beszámoltunk.

GreenPower E85 ? környezetbarát üzemanyag flexi autókba

A GreenPower E85 a Hungrana terméke, amelyet az autósok is ismernek. Jelenleg húsz magyarországi töltőállomáson kapható. Elhelyezkedésük itt látható. Ez az alternatív üzemanyag teljes mértékben megfelel az EU megújuló energiaforrásokból előállított üzem-anyagokra vonatkozó előírásainak, amelyet a megfelelő motorral szerelt autókban (Flexi Fuel) lehet használni. Hazánk-ban ilyen modelleket a Ford és a Saab forgalmaz. A GreenPower E85 használata jelentősen csökkenti a motor széndioxid-kibocsátást, ami a környezetvédelmi programok egyik fontos célkitűzése.

Az Európai Parlament és az Európai Tanács 2003/30/EC direktívája értelmében a kukoricára mint alapanyagra épülő gyártótechnológiával legalább 49 százalékkal lehet csökkenteni az üvegházhatású gáz (GHG) kibocsátását, ha kőolajalapú motorbenzin helyett az itt előállított bioetanol kerülne felhasználásra. A 49 százalék az EU által elfogadott alapértelmezett érték, de a kedvező magyar mezőgazdasági adottságok és a Hungrana Kft. élvonalbeli gyártástechnológiája révén a hasonló európai üzemek 56 százalékos átlagánál kedvezőbb GHG-megtakarítást tud elérni. A 135 ezer tonna Szabadegyházán előállított bioetanol üzemanyagként történő felhasználásával és az ennek megfelelő energiatartalommal rendelkező motorbenzin helyettesítésével Magyarország széndioxid-kibocsátása mintegy 150 ezer tonnával csökkenhet évente.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Bioetanol Talmával | ZETApress

Szóljon hozzá!