ZETApress

hírportál

Az M7-es autópálya története

Csütörtökön adták át az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti 20 km-es szakaszát. Az eseményről mi is tudósítottunk. Nézzük meg most, hogyan is jutott el az autópálya idáig az elmúlt fél évszázadban.

Az M1-M7 közös budapesti szakaszát 1964-ben helyezték üzembe. 1966-ban a bal pályát megépítették Martonvásárig, majd 1971-ben folytatták a bal pályát a Martonvásár és Zamárdi közötti szakaszon. 1972-75-ben a jobb pálya is elkészült Törökbálint és Balatonaliga között, majd negyedszázad után kezdődött a folytatás.

A jobb pályát 2001-02-ben építették meg Balatonaliga és Zamárdi között, és a régebbi 90 km-es szakaszt teljesen felújították. 2004-ben készült el a Becsehely és Letenye közötti 8,5 km-es szakasz és az M70 Letenye és Tornyiszentmiklós közötti 18,6 km-e. 2005. júniusában adták át a Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 km-es szakaszt, az M70 autóút 1,2 km szakaszát Tornyiszentmiklóstól az országhatárig. 2006. március 27-én adták át az Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti 25,7 km-es szakaszt, 2006. december 11-én a Becsehely és Sormás (Eszteregnye) közti 4,5 km-es szakaszt. 2007. augusztus 8-án adták át a forgalomnak a Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14,2 km-es szakaszt, mely tartalmazza a Kőröshegyi völgyhidat is, majd 2007 augusztus 24-én adták át a forgalomnak a Nagykanizsa és Sormás közötti 11,3 km-es szakaszt.

M7 autópálya Balatonkeresztúr – Nagykanizsa közötti szakasza

A projektfőbb műszaki paraméterei: tervezési sebesség: 130 km/óra, hossza: 20 km, csomópontok száma: 3 db, műtárgyak száma: 25 darab + 1 darab viadukt híd, keresztező országos és egyéb utak: 14 darab, földmunka: 109 ezer-száz köbméter, aszfalt: 2,798 millió köbméter, felüljárók száma: 9, az aluljáróké: 17, s egy egyszerű pihenőhely van a területen.

Környezetvédelem: vadvédő kerítés hossza: 32,1 km, vadátjárók száma: tíz és 38,1 hektár véderdő telepítésre került sor. Közműkiváltások: szénhidrogén vezeték keresztezés 5 db, hír-távközlő vezeték keresztezés 3 db, nagyfeszültségű villamos hálózat keresztezés 1 db, kis-és középfeszültségű villamos hálózat keresztezés 13 db és víz-, csatorna vezeték kiváltás 3 db. A szerződéskötés 2006. szeptember 15-én történt, a vállalkozó: PVT-M7 Konzorcium, a szerződéses ár: 43 milliárd 871 millió forint plusz áfa volt.

Az autópálya-fejlesztési projekt uniós támogatása

A 2007-2008-as akciótervnek megfelelően három autópálya fejlesztésének uniós támogatásáért pályázik Magyarország az Európai Uniónál. Az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszának építése már a végéhez közeledik, az M0 déli szektora tervezés alatt, az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának kivitelezésére pedig a közelmúltban hirdettek nyertest a közbeszerzésen.

Az autópályák építésével kapcsolatos fejlemények azonban csak a munka egyik felét jelentik, a folyamat másik fele az, hogy a projektek megfeleljenek az EU bírálati szempontjainak, és a fejlesztések jelentős részben uniós forrásból valósulhassanak meg. Az M7-es autópálya említett szakaszánál az a sajátos helyzet állt elő, hogy a projekt kivitelezésének befejezése szinte egy időben történik majd az uniós társfinanszírozást biztosító támogatási szerződés megkötésével.

A támogatási kérelem kiküldése Brüsszelbe ősszel várható, s ha az Európai Bizottság a projekttervekkel és azok legfontosabb elemeivel ? költségvetés, hatástanulmányok, költség-haszonelemzések ? kapcsolatban további kérdéseket nem tesznek fel, még az idén év végén döntés születhet az uniós támogatásról.

Szóljon hozzá!