ZETApress

hírportál

Sikeres volt a MÁV Cargo értékesítése

A MÁV Zrt. és két tanácsadója, az UniCredit-CAIB és a The Boston Consulting Group kapta az Európai, Közel-keleti és Afrikai Térség (EMEA) legjobb privatizációjának járó díjat a vasúti áruszállító cég, a MÁV Cargo Zrt. tavalyi eladásáért. Az elismeréssel járó oklevelet és emlékplakettet a mai napon adta át Christopher Moore, az Emea Finance magazin kiadója és igazgatója.

Az Emea Finance magazin, a nemzetközi pénzügyi világ független szakértője most először ítélte oda az év privatizációjának járó díjat. A verseny rangját és minőségét jelzi, hogy a szervezet több száz bankkal és pénzintézettel lépett kapcsolatba az EMEA-régióban, hogy jelöljék meg azokat az intézményeket, amelyek 2007-ben jelentős tőkepiaci sikereket értek el. A számos pályázat közül végül 12-en maradtak versenyben, a végső választás azonban a MÁV Zrt.-re, az UniCredit-CAIB jelöltjére esett.

Az első helyezést a MÁV Cargo privatizációja elsősorban a 2007-es várható EBITDA-t (Kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) több mint 33-szorosan meghaladó eladási árával érdemelte ki. Az üzlet sikerét tovább növelte, hogy ez volt az első jelentősebb privatizáció Magyarországon, amelynél az értékesítő nem az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. volt, hanem egy állami anyavállalat.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a díjátadó ünnepségen kiemelte, hogy ?örömmel és büszkén veszi át a díjat, sokak több éves munkájának elismerését, amely szintén azt bizonyítja, hogy jó stratégiát választott és vitt véghez a vasúttársaság, amikor először önállósította, majd értékesítette árufuvarozási ágazatát. Hiszen ha egy cégvezetés valóban felelősen gondolkodik vállalata és munkavállalói jövőjéről, tudja, hogy a vagyont, tulajdont nem birtokolni kell, hanem kihasználni az általa kínált lehetőségeket. Az így szerzett bevételből a MÁV számos fejlesztést, felújítást és beruházást hajthat végre, miközben a biztos jövő és a fejlődés útjára állította a MÁV Cargot.?

Háttérinformáció a privatizációról

A MÁV Cargo Zrt. a MÁV Zrt. Árufuvarozási Üzletágából 2006 januárjában jött létre ? közel harmincmilliárd forintos jegyzett tőkével ? azzal a céllal, hogy a 2007-es vasúti árufuvarozási liberalizáció után is hatékonyan és versenyképesen működhessen tovább, és megőrizze piacvezető szerepét. A 13 ezer kocsiból álló vagonparkkal rendelkező társaság 2006-os első önálló évét sikeresen zárta, legfőbb célkitűzéseit teljesítette. Előző évi teljesítményét hat százalékkal, árbevételt 7,7 százalékkal növelte.

A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A pályázatot 16 pályázó váltotta ki, az első fordulóban 12-en tettek indikatív ajánlatot. A MÁV Zrt. az értékesítés során végig kiemelt figyelmet fordított arra, hogy az eljárás törvényessége, tisztasága és átláthatósága folyamatosan biztosított legyen.

A második fordulóba jutott hét pályázó átvilágíthatta a MÁV Cargo Zrt. működését, találkozhattak a Társaság menedzsmentjével, és helyszíni látogatásokon vehettek részt. A pályázóknak kötelező érvényű ajánlatukat 2007. október 19-én kellett megtenniük. A megadott határidőig az alábbi négy pályázó adott be ajánlatot: Cargo Central Europe Konzorcium; New World Resources Transportation B.V.; Rail Cargo Austria és a GySEV Zrt. konzorciuma; Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma.

A MÁV Cargo Zrt. privatizációs tenderének értékelését, az eredményt 2007. november 27-én hozták nyilvánosságra. A privatizációs tender első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A MÁV Zrt. az első helyezettel az eredmény kihirdetését követően megkezdte a szerződéses tárgyalások előkészítését. A szerződés megkötésére 2008. január 2-án került sor.

EMEAfinance ? a díj alapítója

Az EMEAfinance magazinnak, az Exporta Kiadvány- és Rendezvényszervező Kft. (?Exporta Publishing & Events?) kiadványának, elsődleges célja, hogy ?független hang? legyen ? olyan, amely a feddhetetlenség és az újságírói etika legmagasabb fokán beszél a pénzügyi világnak, a fogyasztóinak és az egész EMEA-régió ellátóinak.

Az EMEAfinance-t vezető szintű üzleti és pénzügyi szakemberek irányítják. Miközben tájékoztat azokról az információkról, amelyeket a pénzügyi világ, a fogyasztók és az egész EMEA-régió ellátói keresnek, a magazint azért indították el, hogy az EMEA-vonatkozású újdonságok, hírek és vélemények integrált megjelenési helye legyen. Az EMEAfinance magazinnak egy évben hat száma jelenik meg. A magazin gyakran tartalmaz lényeges és tájékoztató mellékleteket, amelyek különleges témák elemzését és vizsgálatát mutatják be.

Unicredit CAIB Magyarország Zrt. ? a jelölő bank és tanácsadó

Az UniCredit CAIB Ausztria és a kelet-közép európai felzárkózó országok vezető pénzügyi tanácsadója és befektetési bankja. Az UniCredit CAIB 13 irodájában több mint 130 szakember dolgozik. Munkájukat londoni, bécsi, milánói és müncheni szektorokra szakosodott szakértői csapatok támogatják. A csoport egyidejűleg 60-80 tranzakciót folytat a régióban, évente 50-60 ügyletet zár sikeresen.

Az UniCredit CAIB munkáját a szakmai szervezetek számos díjjal jutalmazták. Így többek között: Az év privatizációs tranzakciója 2007 ? EMEA Finance, Kelet-Közép Európa legjobb részvényháza 2007 ? EMEA Finance, Kelet-Közép Európa legjobb befektetési bankja 2006 ? Global Finance, Az új EU tagállamok legjobb részvényháza 2005 ? Finance New Europe, Az új EU tagállamok legjobb befektetési bankja 2005 ? Finance New Europe, SkyEurope az új EU tagállamok legjobb IPO ügylete 2005 ? Finance New Europe.

Az UniCredit CAIB Magyarország Zrt. az elmúlt évek minden jelentősebb hazai tranzakciójában részt vett a vevői, vagy az eladói oldal képviseletében. Így többek között: A MÁV tanácsadójaként a MÁV Cargo értékesítésében (2007-2008), Az AirBridge Kft. tanácsadójaként a Malév Zrt. privatizációjában (2006-2007), Az ÁPV Zrt tanácsadójaként az állam utolsó MOL részesedésének értékesítése során (2006), A Budapest Airport tanácsadójaként a földi kiszolgálás és a minibusz üzletág értékesítésében (2006), A CP Holding tanácsadójaként a Danubius részvényekre tett nyilvános ajánlattétel során (2006), A BAA International plc. tanácsadójaként a Budapest Airport privatizációjában (2005).

The Boston Consulting Group ? a tanácsadó.

A The Boston Consulting Group (BCG) 1963-ban alakult és mára már a világ egyik vezető stratégiai tanácsadó vállalatává vált, mely 38 országban – köztük minden jelentős gazdasági és pénzügyi központban – 68 irodát tart fenn 3900 tanácsadó közreműködésével. A cég az Amerikai Egyesült Államokból indult el, azonban ma már a csoport tevékenységének jelentős része Európára koncentrálódik. Közép-Kelet-Európában a cég Lengyelországban, Csehországban, Oroszországban, Ukrajnában és Magyarországon nyitott irodát. A budapesti iroda 1997-ben kezdte meg működését. Projektjeinek nagy része a térség többi országára is kiterjed.

A BCG, mint a világ egyik meghatározó stratégiai tanácsadó vállalata, szerteágazó tapasztalatokban részesült nemzetközi és regionális cégek stratégiai kihívásainak megválaszolása során. Megalakulása óta arra összpontosít, hogy segítse ügyfeleit azok versenyképessé tételében. Vezető szerepét mindenekelőtt annak köszönheti, hogy a vállalati stratégiák fejlődésének minden szakaszában az üzleti gondolkodásmódot alapvetően befolyásoló koncepciókat dolgoz ki sajátos, individuális megközelítésben.

A BCG szakmai elismertségét, a legjelentősebb ügyfeleivel fennálló többéves, folyamatos üzleti kapcsolatai igazolják. Hazai tevékenysége során egyúttal a magyar gazdaság vezető vállalatainak szakmai partnerévé, stratégiai tanácsadójává vált. Jelentős munkákat végzett e vállalkozások számára olyan témákban, mint az általános stratégiaalkotás, vállalati szervezetfejlesztés, regulációs stratégia, vagy a fúziókat követő integráció.

Szóljon hozzá!