ZETApress

hírportál

Távozik a szakállamtitkár a GKM-ből

Mészárosné Peredy Gabriella, a GKM gazdasági, informatikai és humánigazgatási ügyekért felelős szakállamtitkára május végén családi okok miatt távozik a gazdasági tárcától. A szakállamtitkár 2005-től töltött be felsővezetői pozíciót a tárcánál. A miniszter a lemondást elfogadta. Kákosy Csaba mind emberi, mind szakmai szempontból veszteségnek érzi a munkatársa távozását, akinek legfontosabb érdemei közé tartozik a tárca költségvetési tervezésének modernizálása, a humánigazgatás megújítása és a munkavállalók egészségének megőrzésére kidolgozott program bevezetése.

Gyorsabb és biztonságosabb haladás a fővárosba igyekvőknek

A GKM az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében kísérleti jelleggel két autópálya Budapest közeli szakaszain előzési korlátozást vezet be a tehergépjárművek számára. A korlátozás az M1 autópályán Tatabánya?Óváros csomópont és M0 csomópont között három szakaszon, összesen 33,6 km hosszban, valamint az M3 autópályán Gödöllő csomópont és Bp. Szentmihályi úti csomópont között egy szakaszon, 16,4 km hosszban, a főváros felé vezető irányban érvényes.

A korlátozást jelző táblákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai március 14-ig helyezték ki. A Tehergépkocsival előzni tilos (KRESZ 33. ábra) tábla hatálya alatt az úton a három és fél tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össz-tömegű tehergépkocsival előzni tilos. (Ez a tilalom nem vonatkozik kétkerekű motorkerékpár előzésére.)

A tehergépkocsikra vonatkozó előzési tilalom bevezetésével a minisztériumnak az a célja, hogy ? a megnövekedett áruforgalom mellett ? gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése a személygépkocsin közlekedők számára. Az M1 és M3 Budapest közeli szakaszain a teljes autópálya-hálózat 31 ezres átlagos forgalomnagyságának mintegy kétszerese, napi 50-70 ezer jármű halad át. A balesetsűrűség kiugróan magas és évről évre nő a korlátozásban érintett szakaszokon. Az autópályákon a figyelmetlen vezetés után a második leggyakoribb baleseti ok a követési távolság be nem tartása volt a tavalyi évben, a balesetek közel negyede emiatt következett be 2007-ben. Minden hetedik baleset pedig a szabálytalan előzésnek volt betudható.

A KRESZ jelenleg csak statikus, minden időszakban azonos korlátozást tesz lehetővé, azonban esetleges módosítása lehetőség nyithat az intézkedés célzottabb, csak a kiemelkedően terhelt napszakokra (így pl. a reggeli órákra) vonatkozó bevezetésére. Még hatékonyabb megoldást jelenthet a dinamikus forgalomszabályozást biztosító, változtatható jelzésképű táblák teljes magyar autópálya-hálózaton történő kiépítése. Hasonló korlátozást Európa számos országában alkalmaztak már sikerrel a fokozott igénybevételnek kitett autópálya-szakaszokon. Az első szakaszok tapasztalatainak kiértékelése alapján kerülhet majd sor a későbbiekben a szabályozás módosítására, esetleges kiterjesztésére.

Szóljon hozzá!