ZETApress

hírportál

Vonattal jöttek a győztesek

Negyed 8-kor találkoztak a Ferihegy repülőtér 1-es termináljánál, a főbejárat előtt elhelyezett EMH molinóval jelölt helyen azok a vállalkozók, akik három csapatot alkotva indultak el az eljutási verseny célállomásába, a Nyugati pályaudvar Királyvárójába. A vonatot választók Ferihegy vasútállomásról a 7 óra 38-kor induló, menetrend szerint közlekedő vonattal utaztak Budapest Nyugati pályaudvarra, ahová pontosan érkeztek meg 8 óra 2 perckor. Az autóval indulók a negyed 9-kor kezdődő sajtótájékoztatóra csak jelentős késéssel érkeztek meg.

A tájékoztatón az Európai Mobilitási Hétről hallhattunk, mely 2002-től ? a fenntartható városi mobilitás jegyében ? minden év szeptember közepén kerül megrendezésre Európa szerte, így Magyarországon is. A MÁV ? mint környezetkímélő közösségi szolgáltató ? az Unió törekvéseivel összhangban kiemelt feladatának tekinti a fenntartható közlekedés fejlesztését, ezen belül a személyszállítás területén az elővárosi vasúti közlekedés jobbítását. A vasúttársaság ezért idén is részt vesz a rendezvényeken, melynek időtartama alatt a MÁV és a GYSEV ingyen szállítja a kerékpárokat.

A budapesti agglomeráció elővárosi közlekedésében mind a 11 fővárosba befutó vasútvonal részt vesz. Az elővárosi vasútvonalak hétszáz kilométer hosszúak, 176 állomást, illetve megállóhelyet érintenek. Ebben a 15 ezer négyzetkilométeres körzetben közel három és félmillió ember él. Az elővárosi vasúti fejlesztésnél alapcélkitűzés a személygépkocsival közlekedők átterelése a környezetbarát kötöttpályás közlekedési eszközökre. A főváros határát közösségi közlekedési eszközzel átlépők közül a vonattal történő utazást az utazók közel 38 százaléka választja.

Vasút és környezetvédelem

A környezettudatosság terjedése és a közutak növekvő zsúfoltsága egyre inkább a környezetbarát közlekedési módok felé irányítja a figyelmet. Az EU közlekedéspolitikáját tartalmazó, 2001-ben kiadott Fehér Könyvben, a fenntartható mobilitás egyik meghatározó eszközeként a vasúti közlekedés fejlesztése szerepel.

A vasúti közlekedés mobilitásban és környezetterhelésben játszott pozitív szerepét jól mutatják a következő mutatók: az egy utaskilométerre jutó energiafelhasználás ötöde az egyéni közlekedésének; károsanyag kibocsátás CO-egyenértékben a közúti értéknek mintegy nyolcada; a vasúti zajterhelés a közútinak csak negyede; a zajterhelésnek kitett háztartások száma a vasúti közlekedésnél a legalacsonyabb, mintegy hat százalék (közúti közlekedésnél ez közel 42 százalék).

Takarékosabb a helykihasználás is: a kétvágányú vasúti pálya helyigénye (13,7 méter) mintegy harmada az autópályáénak (37,5 méter); közlekedésbiztonsági előnyök: a vasút biztonsági kockázata sokkal kisebb a közúti közlekedésénél; a vasúti közlekedés externális hatásai jóval kisebbek a közúténál (balesetek, zajterhelés, légszennyezés, klímaváltozás, természetátalakítás).

A sajtótájékoztatón a BKSZ és a Volánbusz vezetője is megjelent. Rossz hír a Vác felől és Fót felől utazóknak, hogy az autóbuszok decembertől az Árpád híd helyett csak Újpest Városkapuig közlekednek, így az 1-es villamossal továbbutazóknak a 3-as metróra kell átszállniuk. Ezt igazgatójuk környezetvédelmi és gazdaságossági érvekkel magyarázta. A valóság az, hogy az útvonal megrövidítése után a Volánbusz még kevesebb terhet fog levenni a BKV válláról. Jó hír viszont az agglomerációban élőknek, hogy a tervezett regionális tarifaközösség 2010-re talán létrejön.

Szóljon hozzá!