ZETApress

hírportál

Marco Polo Budapesten

32 ország közlekedési szakemberei rendezték két napos konferenciájukat csütörtökön és pénteken fővárosunkban, a Bliber Rendezvényházban. Az eseményen értékelték a Marco Polo I. program eredményeit. A Marco Polo II. megvalósításáról szeptemberben döntenek, melyre majd 2007-tól 2013-ig kerül sor.

A programok lényege, hogy az áruszállítást közútról vasútra, illetve vízi útra tereljék, illetve a kettőt, vagy mindhármat ötvözve kombinált áruszállítást hozzanak létre. Hazánkban a program egyik éllovasa a Hungarokombi Kft. Vezérigazgatója, Tomcsányi István kérdésemre elmondta, hogy társaságukkal együtt húsz tagja van a brüsszeli székhelyű UIRR-nek. Mindannyiuk célja, hogy Európa szerte összehangolják a kombinált fuvarozást.

Magyarországon éves szinten ötven-hatvanezer kamion halad át évente, mely nem csak a közutakat terheli le, de a lakosság életét is alaposan megkeseríti. Cégük Szegedről Ausztriába indít ROLA vonatokat, amelyek a kamionokat szállítják át az országon. Különböző nációk járművei, illetve azok sofőrjei utaznak együtt a hálókocsikon, de ez nem szokott nemzetiségi ellentétet gerjeszteni.

Az UIRR érdekvédelmi szervezetként működik Brüsszelben, mondta el Martin Burkhardt vezérigazgató. Ők most három projectet támogatnak az Európai bizottság előtt, mivel ezekre uniós támogatás is felvehető. Az egyik a BILK Kombiterminál Rt-é, mely a ljubjanai pályaudvar fejlesztésével kapcsolatos. Korszerű fordítókorongot terveznek ott megépíteni. Szerettem volna erről vezérigazgatójukkal, Kemenes Zoltánnal is értekezni, de sajnos épp akkor járt le a parkolójegye, a mobiltelefonos meghosszabbítás lehetőségéig viszont még várnunk kellett egy napot. Talán majd legközelebb?

Gyorstehervonatok Nyugat-Európában

A Belgiumból Olaszországba irányuló expresszáru szállítást korszerű vagonok gyártásával szeretnék vasútra terelni. A jelenlegi vagonok száz kilométer/órás sebességgel képesek haladni, így ezek nem illeszthetők be a személyszállító vonatok menetrendjébe. Csak éjszaka közlekedhetnek, mivel viszonylag lassúak. Az új, kifejlesztésre váró tehervagonok 140 km/óra sebességre lesznek alkalmasak, így azok a hasonló sebességű személyforgalom menetrendjébe illeszthetők Nehéz tankkonténereket expresszáruként ezután sem fognak szállítani, azok később is csak lassabban és főleg éjszaka fognak közlekedni a vasútvonalakon.

Az UIRR a biztonságra is gondot fordít, a terrorveszélyre is fel akar készíteni tanfolyamain. Közös információs bázist is működtet az Unión belül. Ebből nem azt tudhatjuk meg, hogy mikor és hová megy a veszélyes áru ? hiszen ezt az ellenség is figyelheti és az adatállomány feltörésével terrorveszélyt okozhat, ? hanem speciális azonosítókat küldhet az áruért jelentkező járműről és vezetőjéről épp azért, hogy nehogy idegenek kaparintsák meg a rakományt.

Vasút után vízi út

A konferencia jó alkalom bemutatkozásra, kapcsolatok építésére is. Gágyor Pál ügyvezető igazgatónak az almásfüzitői kikötővel vannak remek tervei. Bioenergiát szeretne termelni, s a folyékony üzemanyagot vízi úton Duisburgba szállítani. Ötletéhez sikerült megnyernie a német Christoph Siedelmann professzort. Magyarországon évente közel kétmillió tonna kukoricát termelnek, amely intervenciós tétel. Ezt lehetne feldolgozni biodízellé, azaz -olajjá. A Marco Póló program segítségével speciális bárkákat kellene tervezni és megépíteni a szállítás biztosítására. A részletek kidolgozása gőzerővel folyik.

Szóljon hozzá!