ZETApress

hírportál

Sztrájkolnak, vagy nem sztrájkolnak?

A vasárnap délelőtti tárgyaláson dől el, hogy hétfőn reggel 6 és 8 óra között leállnak-e a vonatok, tudtuk meg Garamhegyi Ábel GKM államtitkártól a ma délutáni sajtótájékoztatón. A mai egyeztető tárgyaláson az álláspontok csak közeledtek egymáshoz, de egy újabb forduló még hátravan. A tárca mára dolgozta ki saját módosító indítványait a MOSZ javaslatára, s a szakszervezet holnap véleményezheti azokat. Ha szakértőik is rendben találják, vasárnap reggel 9 órakor mindkét fél aláírhatja az okmányokat, s a vonatok hétfőn rendben közlekedhetnek.

A vasút biztonsága a tárcánál is mindenek felett áll, de az ellenőrzés nem megoldott. A hatóság csak az üzemeltetést ellenőrizheti, a limitált munkaidő betartására viszont a munkaügyi tárca hivatott. A kétféle ellenőrzési tevékenységet egy kézbe kellene adni. A Munka törvénykönyve szerint 12 óránál többet senki sem dolgozhat, de a vasútnál ezt gyakran túllépik. Az sem mindegy, mennyi időt töltenek el vezetéssel. A nagyobb sebességű vonatokat rövidebb ideig, a lassúbbakat hosszabb ideig lehessen vezetni, mondta Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke.

Borsik úr három okmányt tart elengedhetetlennek, mellyel minden mozdonyvezetőnek munkavégzése során rendelkeznie kellene. Egyik a vezetői engedély, mely az egészségi és pszichológiai alkalmasság érvényességét is tartalmazza. A másik az adott mozdony- és vonattípus vezetésére vonatkozna, míg a harmadik az adott vonalra. Ez utóbbinak azért van jelentősége, mert több helyen nem a menetirány-szerinti jobb-, hanem a baloldalon vannak a jelzők, s ha a mozdonyvezető csak a jobboldalira figyel, súlyos tömegszerencsétlenséget okozhat. Sajnos a vasút-liberalizációt követő vállalkozói vasutaknál sok mozdonyvezető nem rendelkezik ilyenekkel.

A fenti okmányok ellenőrzésére sincs feljogosított hatóság. Borsi úr szeretné, ha nem csak a munkába jelentkezéskor kellene a fűtőházban bemutatni, hanem a teljes munkaidőben a mozdonyvezetőnek magánál kéne tartani azokat. Az ellenőrzésre jogosult személy bármikor és bárhol felmehetne a mozdonyra, s ha a papírokban hibát talál, a vezetőt rögvest eltilthatná a munkavégzéstől. A mozdony ?fekve maradna? mindaddig, míg az arra jogosult személy tovább nem vihetné vele a vonatot. Itt azért nem árt megemlíteni, hogy a villamos- és buszvezetőket sem a zsúfolt buszon ellenőrzik a fővárosi csúcsforgalomban, pedig őket könnyebben lehetne pótolni. Egy kisállomáson, több tíz kilométerre a fűtőháztól elég nehéz lenne az utasokat új vezetővel továbbvinni.

Kóka csak évvégéig marad miniszter

Kóka János (SZDSZ) tegnap bejelentette, hogy már csak néhány hónapig marad a tárca élén, s utána csak pártelnökként és frakcióvezetőként akar továbbdolgozni. Lehetséges utódaként Garamhegyi Ábel neve is felmerült. Az államtitkár egyelőre nem akar főnöke utódlásával foglakozni, de újságírói kérdésre délután elmondta, hogy nem mondana nemet a felkérésre.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. ZETApress » Elindul a vonat

Szóljon hozzá!